Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Skogskatt

Köpa båt - hjälp...

Rekommendera Poster

Vi har nu sålt vår Bella 512 excel för att köpa en båt med övernattningsmöjligheter, men, vilken djungelRynkar  hoppas på lite tips och hjälp härifrån....

Det vi är ute efter är en motorbåt med övernattningsmöjligheter, soffa bak (helst usoffa) ingen akterruff, vi är 2 vuxna och 1barn. Har ca 100 000 att köpa för.

Vad väljer man, köp inte bensin säger några det är svindyrt att åka och båten flyger i luften vid minsta gnista, kör diesel det är billigt men.Några säger att bensin är tystare och några säger tvärtom..

TACKSAM FÖR ALLA TIPS OCH SYNPUNKTER

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS: Vi söker en plastbåt ej trä, men det får gärna vara mycket trädetaljer på båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...för ca 100 000 blir det nog ingen dieselbåt, såvida du inte vill åka 6-7 knop.

Har du helt dissat bort utombordare ?...annars har du ju tex Uttern 6300 som är precis i den planlösning du önskar. Flipper 620 kan vara rimlig. Men du får nog snäppa upp budgeten minst 30 000 på dessa.

Satsar du på inombordare och vill ha diesel så blir det antagligen någon äldre snipa, alt Albin-båt, som går sakta.

Vad gäller bensin på inombordare så tycker jag att det inte är att föredra, då tänker jag mer på brandrisken, då jag inte tror ekonomin blir så mkt bättre med ett normalt brukande på en sommar. Men för 100 000 får man finna sig i bensin om man vill ha fart på skorven. Se bara till att det är rent och fräscht och inga läckage. En båt jag diggar i den äldre genren är Monark 585. Tror den har samma skrov som Nimbus max1. En snygg gammal goding.

Annars har ju tex Coronet en del gamla pärlor med mkt trä inuti.

men visst, det är en djungel, och att köpa begad båt är inte jättelätt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monark 670 klarar den sagda budgeten.
En perfekt båt för 2-4 personer.
Bra träkänsla i de finare exemplaren
Mycket bra bygge, ritad av Pelle Pettersson.
Bensinmotor är inte värre än annat. Se över påfyllning och bränsleslangar.
Kör motorrumsfläkt innan varje start.
Undvik dock allt som har med gasol att göra på en båt. Monarken har spritkök som standard.

Se fler bilder i mitt fotoalbum

http://www.maringuiden.se/u/lundemo/;action=fotoalbum&id=5606

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...