Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Jazzselect

Nyrenoverad motor orkar ej plana!

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått min B20 AQ130 utbytt till en nyrenoverad med samma specs. Den nya motorn är en utbytesmotor ca 10år gammal enligt mekanikern, kan detta stämma? Drevet är ett 270 drev som varit i gott skick och servat varje år.

Under premiärturen orkade den först inte upp i planing, men strax därefter funkade det och båten gick som aldrig förr. Men efter att jag dragit av på gasen helt och stannat har den aldrig planat igen.

Nu orkar båten inte upp i mer än ca 8kn, orkar inte varva upp mera. När jag dock ej har växeln i varvar den upp som vanligt.

Motorn blir aldrig för varm, utan verkar helt normal.
Inget ser ovanligt ut på drevet eller prop. (utsidan)

Dock har motorn ingen olja kvar; det ser ut som att läckage uppstått, troligtvis undertill.

Jag minns att min gamla utombordare endast gick på tomgång när oljenivån var för låg. Är det samma på en gammal B20?

Får ej tag på mekanikern längre, så alla tips är guld värda.
Vad kan detta vara?

ha d gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

uppdatering:

har fyllt på olja idag, hittar dock inget läckage och motorn går lika kasst ändå.

det känns som om att den inte orkar varva mer än 2600-2800rpm = 8kn och det hörs några dunk-dunk nånstans ganska lågt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och hur ser avgaserna ut?? Antagligen går den inte på alla cylindrar!!

Komptesta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog inte köra den om den låter och går så illa och särskilt som att olja har försvunnit!

1. Kolla i ventilkåpan genom oljepåfyllningslocket. Hur ser oljan ut. Den får inte vara missfärgad. Oljan skall se tämligen ny ut då motorn är nyrenoverad. Lite olja försvinner till oljefiltret första gången motorn startar efter renovering, så därför kan påfyllning behövas. Kör inte med för lite olja!

2. Är all olja verkligen slut? Då är motorn otät någonstanns! Hur mycket olja fylldes på från början?

3. Kolla kompressionen och gör ett läcktest (leack down test = manometertest där högtryck från kompressor tillförs cylindern och mätning sker av hur mycket luft som läcker).

4. Kolla så att tändkablarna sitter rätt!

5. Är ventiler rätt inställda, kontrollera ventilspel?

6. Det som låter kan vara vipparmar som inte fått smörjning eller lyftarna som fått något skräp emellan. Mycket lossnar vid renovering och det är inte säkert allt är rengjort. Gör gärna en motorflusch, dvs töm oljan och fyll på med ny men väldigt tunn motorolja. Använd 5w-30 eller något annat billigt. Kör motorn varm på tomgång och byt sedan olja till en tjockare 20w-40 eller 20w-50 som passar äldre inombordare.

7. Skicka klagomål och bestrid fakturan då mekanikern inte gjort sitt jobb och provkört motorn samt kanske därmed orsakat haveri.

8. Vad var renoverat på motorn. Nyrenoverad betyder helt olika beroende vilken mekaniker/ säljare du frågar! Det är mycket, mycket man kan göra på en motor. 

 

  



Senast ändrad av Jerhed | 21 juli 2010 | 20:04



Senast ändrad av Jerhed | 24 juli 2010 | 23:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaren, behöver lite tips om vart man skall börja leta.

avgasern ser fina ut och även oljan.

du tände ett ljus, kan ju helt klart vara att nån cylinder inte gå då den dunkar, så komptest får det bli. vilka värden skall man gå efter? har man tur kanske endast nått stift eller tändkabel är kass?

endast blocket är väl bytt, allt annat är nytt/genomgånget enligt mekanikern.

har bara pröjsat hälften så mer blir får han inte..

Grymt tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en kompression mellan 12 och 16 kg (eg. 120-160 psi), men det viktiga är inte att du har hög kompression utan att du har en jämn kompression mellan de olika cylindrarna. Om du har 10-11-10-10 eller liknande kan det vara okej, men det bör inte skilja mer än ca 10% mellan värdena.

Kanske kom gamla oljetrågspluggen av koppar tillbaks vid renoveringen.... man bör byta den och om det finns packning också den. samt självklart övriga packningar.

Om du testar kompet kan du avgöra om kolvringar och ventiltätningar, ventiler mm är täta. Om du hittar en eller fler cylindrar med sämre kompression så häll i en liten skvätt motorolja i dessa cylindrar och gör om provet. Blir kompressionen bättre då är det fel på kolvringar.

Har du möjlighet, gör ett leak down test! Låna utrustning och be att mekaniker förklarar hur det går till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...