Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Lindberg_

Ska bygga snipa.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har funderat på att bygga en liten (runt 3,5 meter) snipa. Den ska mest användas för att puttra omkring i våran sjö och fiska.. Snipan ska jag bygga i trä. Jag har tänkt lägga upp råspont och såga ut formen och sedan fortsätta från det. Nu till min fråga: hur ska jag behandla träet för att det ska se fint ut och inte röta? Andra tips om båtbyggeriet välkomnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sett reklamen på TV från Byggmax? du skall bara veta att råspont är klass 3 eller 4 virke vilket innebär att det knappast lämpar sig för en båt, om du ändå bygger en båt bör du mätta trät med olja och förnissa 8-9 varv minst, och under vattenlinjen behandla båten med bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det var där jag fick idén ;)                                                                             

Men vilket trä ska jag välja då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En så liten båt lämpar sig nog bättre med arkterspegel än med spetsig snip-akter.

Med spetsig akter så förlorar man ganska mycket utrymme i båten, men det blir också mer komplicerat arrangemang om man vill använda motor. Snipor är i regel bästa lämpade för inombordmotorer men det krävs lite storlek på båten för det ska fungera optimalt.

Det kan också bli problem med att båten blir ganska rank, men med atkterspegel så kan man bygga båten lite fylligare som gör den stadigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Det bästa är nog om du köper lite ritningar på gamla modeller, ex.vis den på bilden, för då får du inte enbart måttsättningar utan även vilka material du bör använda. Tycker dock inte att du skall bygga så litet som 11.5 fot, utan snarare 14 fot om du nu vill få plats med en liten inbordare också.

Här får du en intressant hemsida du kan kika på; http://www.batritningar.se/default.aspx?Language=SE&Currency=SEK&Page=Information

Det finns personer angivna man kan ringa till för lite ytterligare information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Som motor hade jag tänkt att konvertera en utombordar motor till en inombordare på rak axel. Ska fundera igenom projektet ytterligare. Men hursomhelst vilket virke är bäst vid byggnad av träbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

vilket virke är bäst vid byggnad av träbåt?

Om du hade klickat på bilden jag skickade så hade du kunnat läsa om vilket material man använt till den båten., d.v.s att köl, stävar och spant var av ek och bordläggning av furu.

Sedan så skrev jag också, att om man köper en ritning så får man reda på vilket material, och vilka dimensioner, man bör använda till den båt man avser att bygga.

Man kan också ringa, eller maila, och fråga den som tillhandahåller ritningarna om råd angående båtbygget. Dessa kontaktuppgifter finns längst ner på den sida jag länkade till.

Redigerade och gjorde ett tillägg samt tog bort lite överflödig text i.o.m detta;

http://koster.batritningar.se/ (blogg om hur ett båtbygge går till, inkl. materialer och oljor) Titta i kategorilistan i hö.spalten.

Senast ändrad av Gobben | 21 juli 2010 | 10:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, bläddrade bara igenom sidan eftersom jag hade bråttom. Jag hade tänkt att bygga ett eget skrov dock. Men blir kanske till att bygga en Fluga eller liknande för att lära mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Börja med att gå till www.trabatsakuten.nu för att läsa om just ditt intressanta projekt. Där står allt du vill veta (no offense maringuiden.se men när det gäller träbåtar mm så är träbåtsakuten lite vassare.)

Du är inte intresserad av en fin träeka som är klar? 1,80 bred och 5,10 lång. Körklar och iordningjord för denna och nästa säsong. Åror och motor finns.

Senast ändrad av swefubar | 05 augusti 2010 | 20:54

Senast ändrad av swefubar | 05 augusti 2010 | 20:57

Senast ändrad av swefubar | 05 augusti 2010 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamenvisst, ber om ursäkt för slarvet med webbadressen. Kommer kölhala mig själv 2 ggr och sedan gatlopp. Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...