pgh73 2 Postad 20 Juli , 2010 Inför ett båtköp ska man fundera länge och väl. Så det gör jag nu, köpet ligger säkert 5 år in i framtiden. En god seglare runt 32-34 fot. Prisklass max 400´ kr. Är inte alls motsträvig mot att söka båt i norra Europa (Ty-Hol-Belg-Fra). Jag har sökt efter information kring Dehlers båtar som är från tidigt 90-tal men finner inget. Hur var dessa båtar på den tiden? Skall man sätta upp något förhållande mellan komfort vs seglingsegenskaper råder väl 40-60 till seglingens egenskaper. Vi är inte långa i familjen (174 cm max) så den aspekten behöver inte tas hänsyn till. Har kollat på x-99 men det är över vår ambition, en sån båt kräver mycket av allt/alla för att göras rättvis. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 23 Juli , 2010 NEJ, du ska fortsätta segla accent - det fattar du väl ... Tycker att Dehler anno -90 talet var väldigt plastiga innuti, såg ut som rymdfärgor i grå plast. Arcona 32 är jättefin, men kanske spränger den budgeten. Franks Hanse331 intill mig är oxå en favorit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 24 Juli , 2010 De verkar ha varit väl ihopskruvade i alla fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JJohnston 5 Postad 24 Juli , 2010 http://www.yachtworld.com/boats/1992/Elan-33-2240441/Almere/Netherlands Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 31 Juli , 2010 Ja, klart det blir Accent. If ngt år till. Men vilka båtar finns egentligen i det segmentet? Hanse verkar för dyr. Bavaria vill jag inte ha. Dehler verkar ju bra. En x-99/102 verkar vara för omfattande, Elan vet jag inte ett skit om mer än att den kommer från Ungern eller nått. Samma märke som Stenmark körde skidor på??? Tycker det verkar vara för dyrt att köpa här i Sverige, en 32-fotare från 1980 får man betala ca 350 000 kr. Orimligt mycket. För samma summa kan man få en från ca 1990 i övr Europa. Kostnaden för att ta hem den hamnar på semesterkontot den dagen man köper sas. Hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 1 Augusti , 2010 Glöm inte att jf skick på båtarna. En svensk icke uthyrd båt får ett högre värde än en uthyrd sydeuropeisk båt, (ev importerad till norra europa). Kanske läge för dig att köpa in dig i en grekisk charterbåt, de brukar väl hämtas hem efter 3-5 år. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 1 Augusti , 2010 Självklart skall skicket jämföras. Rätta mig om jag har fel men sannolikheten att båten har gått på charter är väl mindre ju mer norrut man letar i Europa. Det är väl främst båtar i medelhavet som går på charter?! Är nog inte intresser av medelhavsbåtar. Även om det hade varit spännande hemsegling där ifrån. Att öht hitta segelbåtar i denna storlek runt 86-91 och med en prislapp på 350-380tusen kr verkar vara omöjligt, eller. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Augusti , 2010 Vill du ha en europeisk båt som seglar bra så titta på Elan förutom Dehler och X-båtar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 3 Augusti , 2010 Elan är helt klart ett trevligt alternativ, byggda i dom Slovenska bergen på samma ställe som Stenis skidor (fast olika ägare till firmorna). Besöker man hamnar i Slovenien och Kroatien ser man väldigt många Albin Express och det beror på att Elan licenstillverkade Expressen under några år. Elans båtar är sedan ett antal år designade av stilsäkre Engelsmannen Rob Humphreys, och där behöver du inte vara orolig. Den gamla rangen med 31:an och 333:an tycker jag är trevliga båtar och du kan säkert göra goa klipp nere på balkan, Grekland eller Turkiet - MEN man ska veta vad man köper. Fd. chartrade båtar är oftast helt slutkörda när det gäller segel och dynor. Skulle storen och genuan se bra ut och lite seglade är det oftast skit ändå. Det bottnar i att dom levererades med dacrondukar i cross-cutskärning som inte var bra ens som nya... Charterfirmor lägger sällan slantar på fina segel. En sats dynor kostar antagligen samma, eller lite mindre än en stor och rullgenua. Transport balkan-norra Tyskland går på ca. 70-80' kr (en kille tog hem en Bavaria till Lomma för 2 år sen och det landade i den häraden). Trädetaljer är ofta slitna med skav på lister från oaktsamma barnfamiljer och järnkölen (som det ofta är) kan vara mkt. sliten pga. högre salthalt i medelhavet. Nu ska jag inte måla fan på väggen, Sverige dräller av lyckade charterköp från Medelhavet, men att bara åka ner och öppna plånboken är det oftast inte tal om. Mer jobb är att vänta (och mer pengar). Själv brukar jag drömma mig bort på www.yachtworld.com där det finns massor av potentiella Medelhavsköp att glo på, men där gissar jag att du redan tittat. Så länge får det blir mer Accentande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 4 Augusti , 2010 Underbart med forum. Min plan har knappt sjösatts så allt är i vaggan fortfarande :-) Första steget är ju att leta information, inte helt lätt att hitta det om dessa båtar runt 1990. Skam den som ger sig... - Dehler - Elan - X-båtarna (men dessa är nog inte reellt alternativ eg). Under projekttiden ska jag försöka jobba på att få min Accent i så bra skick som möjligt. Den dagen den läggs ut till försäljning så ska den se mer än hyfsat bra ut för att vara en båt av 79 års modell. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailormoon 0 Postad 6 Augusti , 2010 Hej, Dehler finns i många olika modeller och modellserier! - före 1980 (ca). Väldigt tyska, kantig design. Ser tunga ut. Seglar dåligt. - 1980-199x, en serie ritade av van der Stadt. Snabba, kvalitetsbyggen. - 2000-2009, ny modern serie, ritade av nya stjärnor på himlen. Seglar ännu bättre! Kvalitet, de också. Du syftar nog på båtar från van der Stadt epoken. Speciellt 34-fotaren slog världen med häpnad, rensade kappseglingsbanorna. Finns med lite olika namn, den vanligaste club racern kallas 34 db. En cruisingvariant togs också fram (Dehler 34) och så finns det en spacial som heter 34 CWS (central Winch System) där alla segeltampar är nerdragna till rorsmans plats. Dehler tog också fram en 36:a med samma koncept, 36 db är otroligt snabbseglande - men kräver sin man, det är stora segel, dock endast kryssfock. Också större båtar togs fram i serien, 37, 38, 39 och 43. Den senare finns nog endast i CWS. På dessa större båtar är CWS winchen (-arna) elektrisk. En replik ovan kommenterade att dessa båta skulle vara plastiga. Detta är en vanlig dubbel missuppfattning: 1) de som har ljus inredning är i målad ask, inte plast. 2) de finns med brunträ (teak, mahogany) också. Sök på Blocket, där finns det en 38:a i brunträ. Den stor förtjusningen i mörka träslag invändigt i segelbåtar är svårbegriplig. Ljus och rymd som vi ofta har i våra bostäder - varför inte ta in det i båtarna också? Väljer du en båt i denna serie kommer du att upptäcka att de är av betydligt högre byggkvalitet än Accent, Nova, ... eller motsvarande. Samt att de seglar bättre: fortare, jämnare. Prismässigt är det som du funnit att dessa Dehlers står ganska högt i Sverige, iaf när de bjuds ut. Å andra sidan ... den Deheler38 som finns på Blocket nu har ett pris om 700', vilket inte är så mycket för en båt med de kvaliteterna (motsvarande svensk båt kostar ca 1000', är är alltså inte av samma kvalitet). Köpa från andra delar av Europa - båtarna slits mycket mer, de ligegr ofta i året runt och får inte alltid det underhåll de behöver. Det går att göra fynd, helt klart. Lycka till! Senast ändrad av sailormoon | 06 augusti 2010 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 6 Augusti , 2010 Ett av de för närvarande bästa länder att köpa båt från är England då pundet fortfarande är relativt lågt. Sigma tycker jag är en av de bästa båtarna från 80-talet. Stora entypsklasser i England och de seglar mycket väl. En Sigma 33 överlevde också Fastnet 79 så de är sjösäkra och av god kvalitet. De är dessutom fraktionsriggade vilket inte var så vanligt på den tiden. En Sigma 36 från 1985-90 kan man få under 400' kr i England. Ett bra köp tycker jag. Här är lite kul läsning om Sigma båtarna inklusive Fastnet 79 på en Sigma 33. http://www.sigma33.co.uk/file/Practical Boatowner.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 6 Augusti , 2010 Om båtens ålder är av hög prioritet, här är ett exempl på en Dufour 32 från 1999 till salu i England. Kan eventuellt vara en x-charter båt med sina för och nackdelar. http://www.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2196946&ybw=&units=Feet¤cy=SEK&access=Public&listing_id=35144&url= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailormoon 0 Postad 6 Augusti , 2010 Allt beror på vad man vill ha. Det finns Sigma33 att köpa i UK för mindre än 200'. Gissa varför! Båttypen är ökänd i UK, byggkvaliteten synnerligen varierande och seglingsegenskaperna sisådär. Hade inte Yachting Monthly en sådan som tidningsbåt, som de också fick skador på och gjorde omfattande reportage på? Sigma36 är lite rymligare, men roligare? Tveksamt. Bägge Sigma påminner om liknande modeller som finns på den svenska marknaden (Omega 34 / 36, Nova osv), men där de svenska modellerna anses hålla högre byggkvalitet. För den som stiftat bekantskap med dessa svenska modeller är nog Sigma ingen direkt hit. Andrahandsvärdet för en gammal Sigma som importeras till Sverigen lär vara obefintligt. Charterbåtar faller snabbt i värde, efter 3-4 år är det inte mycket kvar. En ännu äldre charterbåt är billig i inköp, men kräver sedan underhåll, trots dessa kostnader blir andrahandsvärdet alrig bra. Senast ändrad av sailormoon | 06 augusti 2010 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 7 Augusti , 2010 Jag har kappseglat och seglat flitigt runt om i Europa och USA och har även varit bosatt i England. Tvärtom vad du påstår har Sigman har ett synnerligen gott rykte i England. Visst finns det exemplar som har slitit hårt på kappseglingsbanorna. Dessa bör man inte köpa. På samma sätt om man ska köpa en Express. En del är sönderskruvade och hårt seglade men det betyder inte att Expressen är en dålig båt. Tvärtom tycker jag. För runt 10 år sedan hade jag en konversation med en yacht surveyor från Annapolis som givet sitt yrke hade krypit runt i ett stort antal båtar. Han menade att de bästa Europeiska båtarna av den här typen/tiden var förutom Sigman, Beneteau First och Dehler. Jag vill minnas att han även nämde Albin Stratus som en bra båt. En båt som är konstruerad och byggd för att kappseglas är ofta av högre kvalitet än familje båtar. Beneteau är ett bra exempel då First serien håller betydligt högre kvalitet än t.ex. Oceanis serien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 7 Augusti , 2010 Suveräna inputtar :-) Läser med glädje. Årsmodellen är inte av största vikt men ser gärna att båten är en 90-talare. Det ska kännas att man köper en ny båt ju (stort steg från min 79:a). Mina nuvarande båtar som jag valt ut är: - Dehler 34 - Elan 33 . Beneteau First 32/35 S5 Gillar den ljusa Dehlern och gillar dessutom Beneteaun med de stora fönsterna. Dessutom verkar de vara goda seglare båda två. Vad säger ni om Dufourbåtarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Augusti , 2010 Min svåger har gått från Accent till Dufour 35 Classic -98 och är mycket missnöjd med kryssegenskaperna. Med lite öppnare och hårda vindarna seglar den i alla fall bra. Kan nog skilja på olika modeller. Jeanneau har ju en crusing och en raicing-modell där det som skiljer är köl och rigg i huvudsak. Kanske är det samma med flera fabrikat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 8 Augusti , 2010 Har ingen direkt erfarenhet av Dufour, men de är nog jämförbara med t.ex. Beneteaus Oceanis modeller eller nummer serien. När det gäller kryssegenskaperna är djupgåendet och rigghöjden viktigt medans skrovformen mer bestämmer undanvinds prestanda. Jag hade en gång en Catalina 380 vilket kan jämföras med Oceanis modellerna, men den seglade föhållandevis bättre på kryssen tack vare ett köldjup på 2.20m viket är relativt djupt för en 38a footare. Hur man väljer båt är högst personligt och här är hur jag skulle gå tillväga. Enligt min mening blir båtar bättre och bättre. Utvecklingen har lett till bättre konstruktioner, byggkvalitet, utrymmen, seglingsegenskaper, etc. En nyare 32 footare kan på många sätt jämföras med en äldre 35 footare. En nyare mainstream båt kan jämföras med en äldre kvalitiets båt. Jag skulle prioritera båtens ålder högt. När du hittat din pärla så tycker jag du ska anlita en surveyor som ska undersöka båten till sjöss och på land. Kostar runt 10´ kr totalt och är väl använda pengar. Kanske inte så vanligt i Sverige men normalt i många länder. I vissa länder anlitar man t.o.m. ibland en surveyor vid leverans av en ny båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 8 Augusti , 2010 Ett sidospår till ämnet men som ändå är av betydelse. Jag ser det som en självklarhet att segla hem båten själv. Detta blir till en långsegling under en semester. Men hur pass erfaren seglare måste man vara för att ta hem båt från, säg Frankrike eller England? Vi kommer vara 3-4 pers ombord med blandad erfarenhet. ingen med erfarenhet av sådan här långsegling. Kanske man kan göra det lite enklare/säkrare att gå via kanalerna så stor utsträckning som möjligt. Jag började min seglingskarriär för 3 år sedan. Köpte Accenten uppe i Bohuslän och seglade ner den till Skåne utan att ha seglat kölbåt tidigare. Jag har sjövana från flera år med mindre motorbåt, windsurfat i 7-8 år osv. Ja, jag vet, det är upp till mig själv att avgöra detta :-) Ser det hela som ett äventyr som jag inte är rädd för, dock med stor respekt. Det är 3 år till det ev äventyret så jag hinner att lära mig med och förbereda oss. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser