niknil 0 Postad 20 Juli , 2010 Cirkulationspumpen i min MD21 har lagt av, finns inga nya, begangnade verkar också svårt att få tag i. Skall jag satsa på ett motorbyte, i så fall vilken motor, vilken kostnad skall man räkna med? Om jag byter motor, vill jag uppleva att jag får något mer. Jag vill kunna åka lite fortare om jag vill även om 6 knop passar mig fint. Gillar stuvutrymmet för om motorn, inte jättesugen på att bygga bort det med ett monster till motor... Känns trist att behöva ge upp den gamla trotjänaren MD21 bara för att en slitdel inte längre tillverkas... /Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Juli , 2010 Sök på MD21 på Blocket så får du upp en annons från ANKITA, ring Bosse där, han har massor med delar och bytesmotorer. Jag har bytt motor i min Westfjord26 från just MD21B till en Lombardini 2204 MT på 87 HK, och är väldigt nöjd med detta, hamnade på ca:150.000, med hydrauliskt backslag och helt nytt vägen bak till propeller och sjövattenfilter samt ny bottengenomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 20 Juli , 2010 Hej! Tack för tipset, sökte honom igår, inget svar. har även mailat. Kanske är semestertider? /Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Juli , 2010 Sökte lite och hittade detta. http://crommarine.bai.se/ De verkar ha en hel del till VP Kanske kan vara något för att lösa nuvarande problem även om du senare vill byta motor, men knappast något du gör nu i sommar. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 20 Juli , 2010 Crommarine hade packningar till pumpen, dock inga pumpar. Är det inte konstigt att inte Volvo Penta antingen tillverkar delarna eller släpper ritningen fri till tillverkaren de haft tidigare så att den finns som piratdel. Att säga att motorn är gammal, det finns inga delar är inte det korkat? Till nya moter behövs väl inga reservdelar... /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Juli , 2010 Är pumpen trasig eller renoverbar? Oftast är det lager och tätningar samt impeller som behövs. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 20 Juli , 2010 Skovelhjulet i mässing är trasigt, lagren har gått. Tror tyvärr att en del av aluminiumhuset nötts med tanke på hur mycket metallspån som finns i kölsvinet, å andra sidan är inte aluminium magnetsikt så kanske bara är kullagerrester i kölsvinet... Verkar som om jag har en pump på G, skall renovera denna med nya lager innan jag sätter den i motorn. /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 20 Juli , 2010 Köpte denna vattenpump på tradera ikväll Tänkte ta delar från den och flytta över i mitt penta hus, kan det passa? Fick dessutom tag i en begagnad pump i Stockholm. Köper den med, nu borde jag få fart på båten igen. Passar dessutom p åatt byta vevaxeltätning. Angående motorbyte, inga andra motorförslag? /Nicke Senast ändrad av niknil | 20 juli 2010 | 21:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 20 Juli , 2010 MD 21 är en indenor motor som satt i peugeut bilar tror det satt i 404 an men om söker hos peugeut så kanske dom har kvar, kan även kanske gå att få tag på hos tex biltema eller mekonomen. Det fins även ett par på blocket om du söker på 404an.Tror även att den från MD 32 är samma då det är samma motor fast med flera cylindrar. Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Juli , 2010 Har det löst sig för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 29 Juli , 2010 Njaa Har en begangnad pump på väg?!? från Göteborg, har ännu inte sett den eller fått bekräftat om den skickats eller ej. Köpte en begangnad peugeot pump också, samt att jag fortsätter att leta, är aldrig fel med en i reserv. Söker även en TAMD31 om man skulle springa på en till vettig peng för en uppgradering. /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 4 Augusti , 2010 Vet inte vad du har för båt men om du bara får ut 6 knop av en MD21a så kanske du har andra problem, men det verkar vara drastiskt att gå upp till en TAMD 31a på 150hk från dina 75hkmen ska du upp lite mera i hk så skulle jag nog rekomendera TAMD 22 så får du strax över 100hk o det borde räcka. Men att byta motor bara för pumpens skull är en dyr lösning då är det nog bättre att köpa en reservdelsmotor o plocka delar av, det finns flera på blocket.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 11 Augusti , 2010 Jag kan åka fortare, men väljer att skona motorn med försiktiga 1800 varv/min vilket ger ca 6 knop. Skall enligt uppgift kunna göra 12 knop vid 4500 rpm, men varför stressa... Vad jag menade var att byter man motor vill man kanske få en annan toppfart men framförallt åka lite fortare men ändock föra samtal ombord utan att skrika eller ha intercom... Har nu fått tag i begangnad cirkulationspump så det verkar lösa sig. /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 12 Augusti , 2010 Pappa ersatte sin MD21B med en D3-110 i sin nimbus 24 för förra våren. Med D3:an kan han marcha 16 knop om det behövs istället för 7-8 knop. Balkarna som motorn sitter fast på fick kapas ner ett par centimeter för att passa motorfästena, för övrigt så fick motorn plats i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser