anderiksson 0 Postad 19 Juli , 2010 Hej, jag har planerat på att köpa en första båt och har tänkt lägga ut runt 20-30 000. De båtar jag har fastnat för är Debutant, Triss Norlin, Ohlson 22 och Monark 700. Dessa båtar värkar vara bra första båtar. Jag bryr mig inte om så mycket om det är trångt och spartanskt nere i ruffen, men vill ha kojer för övernattning. Det jag letar efter i båten är att den ska vara pigg och rolig att segla och inte vara allt för seg. Debutant och Triss Norlin verkar vara säkra och pigga segelbåtar. Dock undrar jag lite över hur väll dessa förhåller sig till andra segelbåtar i hastighet. Ohlson 22 och Monark 700 är lite längre båtar och har högre LYS-tal. Dock kan de vara lite dyrare än Debutant och Triss Norlin. Har någon erfarenhet av dessa båtar? Vad tycker ni? mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 19 Juli , 2010 Om jag börjar med att slå ett slag för RJ 85:an med LYS 1,05 så kan jag sedan fortsätta med att säga att dessa båtar du räknar upp är ungefär lika snabba, det är frågan om ett par procent hit eller dit i fart. Sikta in dig på någon av ovanstående i fint skick med hyggligt nya segel, helst mindre än tio år så blir det säkert bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 20 Juli , 2010 På monark700.com hittar du massor med information om Monarken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderiksson 0 Postad 21 Juli , 2010 Tackar för svaren! , ska läsa på lite mer om båtarna innan man åker runt och kollar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacko 0 Postad 21 Juli , 2010 Härligt, grattis i förskott! Skulle dock vilja varna lite angående följande fras: Jag bryr mig inte om så mycket om det är trångt och spartanskt nere i ruffen, men vill ha kojer för övernattning. Har du varit ute mer än någon enstaka natt i båtar av denna storlek, och med ett par, tre gastar? Om du har för avsikt att vara det bör du tänka en gång till kring spartanskheten. Jag har fortfarande ganska ringa seglingserfarenhet, men den jag har säger mig att det snabbt blir trångt i en liten och fattigt utrustad båt. Nog svammel, mitt konkreta råd är: Köp någon av de nämnda trevliga båttyperna, men se till att det finns en del grund-lull-lull såsom en liten vattentank med fungerande kran, belysning, kanske t o m solcell med möjlighet till kylbox etc. Allt behöver ju inte finnas, men kolla så att du själv då kanske kan komplettera. Tack för ordet! (jobbar flera veckor till och tar ut den värsta seglingsabstinensen här...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderiksson 0 Postad 9 September , 2010 Nu har jag köpt en Monark 700, efter lite tittande på båtar. Behövdes piffas upp lite i ruffen, annars en helt trevlig båt. Har hunnit varit ute två gånger redan, så här på slutet av sommar(om man kan kalla det sommar fortfarande ) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 9 September , 2010 Grattis - du har köpt en kanonbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 September , 2010 Instämmer med Stream, tror nog att du kommer vara nöjd av dit val det är iallafall jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slarvsylta 0 Postad 5 Oktober , 2010 Sorry om jag trådkapar nu, men jag antar att du har uppnått ditt mål Jag har precis också köpt en monark 700 (25 sept), har du precis som jag och många andra monarkägare problem med läckande rutor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 6 Oktober , 2010 Förmodlingen orginaltätningen som börjat ge upp har samma problem med min, ett av vinterprojekten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderiksson 0 Postad 6 Oktober , 2010 Samma här ett av mina fönster läcker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slarvsylta 0 Postad 7 Oktober , 2010 skönt att man inte är ensam i varje fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 8 Oktober , 2010 Grattis till ett båtval som verkar mycket bra i den prisklassen (trots läckande rutor). Den är ju inte jättevanlig, men måste vara ett ypperligt första segelbåtsval med tanke på rigg och segelegenskaper. Härligt att se folk göra vettiga första segelbåtsval. Ibland ser man en del, i mitt tycke, märkliga inlägg på forumet i detta ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser