Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Dalsland_77

31 knop känns lågt?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis köpt en Maxi 680 DC med en VP 231AQ / 290 SP. Jag är supernöjd med båten och alla dess egenskaper, men det känn som om det skulle kunna vara lite mer go i den.

Motorn går tyst och vibrationsfritt, allt ser fint ut, inga lägckage etc. Men jag tycker den är lite trög upp ur sjön och jag kan inte få upp den i mer än ca 31 knop. 230 hk V8 borde ändå ge goda fartegenskaper och jag ser på andra ställen att med en 271 så toppar den en bra bit över 40 knop.

Så frågan är alltså om jag kan göra något för att förbättra fartegenskaperna och accelerationen lite. Plattan i mattan = ca 4200 rpm och 31,5 knop (GPS). Har exprimenterat mycket med att trimma drevet upp och ner men detta är max.

Har läst mig till att motorn ska ligga runt 4600 rpm i maxvarv och borde därför kanske kunna se över vad det är för propeller jag har och kanske byta? Eller är det någon annan som har andra erfarenheter och ska jag vara nöjd med 31 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxt botten? Krävs förvånansvärt lite för att ta massa knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många timmar har den gått, kanske är dags för renovering. Tidigare ägare har kanske mest fiskört så den behöver gasas ur. Blanda en lätt överdoserad K sprit mixtur i en 5 litare och låt motorn suga på tomgång ur den dunken tills den är nästan tom, stäng av och låt vara i ett dygn eller liknande. Byt alla filter och testa sen om det kan göra nått, fixade iallafall till mitt ojämna varvtal  på låga varv vid guppig sjö.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett kompressions prov på motorn. Det talar snabt om ifall problemet ligger i motorn.

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vad du har för propeller:

1. Aluminium/stål

2. Diameter

3. Stigning

Om du ökar minskar diametern med 2 tum kommer varvet gå upp och med ökning av stigningen med 1-2 tum bör du nå toppfart om motorn är frisk.

Gör ett leak down test. Dvs kontrollera med speciell manometer om cylindrar och topp är tillräckligt täta med hjälp av tryckluft. Detta ger säkrare prognos än vanligt komp.prov. En komp.mätare kan man få bra värden på trots dålig motorkondition pga att man pumpar upp ett bättre tryck i mätaren än vad som verkligen kan hållas i cylindern. Tipset kommer från en erfaren racerbåtsmekaniker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu efter 2 år med div problem bytt tändkablar, tändstift mm. En ny motor! Rappare, snabbare och går jämnare. Toppar nu 37 knop och kanske lite till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste ge dig en eloge eftersom du ger feedback i egen tråd efter så lång tid. Tänk om så många trådskapare gjort detsamma. Det välkomnas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med TMC! Tumme upp det :-) Många skriver här om sina problem men sen blir det tyst o man fick inte veta lösningen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla också om den plana som det ska, det gör mycket.laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...