Dalsland_77 0 Postad 19 Juli , 2010 Hej! Jag har precis köpt en Maxi 680 DC med en VP 231AQ / 290 SP. Jag är supernöjd med båten och alla dess egenskaper, men det känn som om det skulle kunna vara lite mer go i den. Motorn går tyst och vibrationsfritt, allt ser fint ut, inga lägckage etc. Men jag tycker den är lite trög upp ur sjön och jag kan inte få upp den i mer än ca 31 knop. 230 hk V8 borde ändå ge goda fartegenskaper och jag ser på andra ställen att med en 271 så toppar den en bra bit över 40 knop. Så frågan är alltså om jag kan göra något för att förbättra fartegenskaperna och accelerationen lite. Plattan i mattan = ca 4200 rpm och 31,5 knop (GPS). Har exprimenterat mycket med att trimma drevet upp och ner men detta är max. Har läst mig till att motorn ska ligga runt 4600 rpm i maxvarv och borde därför kanske kunna se över vad det är för propeller jag har och kanske byta? Eller är det någon annan som har andra erfarenheter och ska jag vara nöjd med 31 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 Juli , 2010 Beväxt botten? Krävs förvånansvärt lite för att ta massa knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 20 Juli , 2010 Hur många timmar har den gått, kanske är dags för renovering. Tidigare ägare har kanske mest fiskört så den behöver gasas ur. Blanda en lätt överdoserad K sprit mixtur i en 5 litare och låt motorn suga på tomgång ur den dunken tills den är nästan tom, stäng av och låt vara i ett dygn eller liknande. Byt alla filter och testa sen om det kan göra nått, fixade iallafall till mitt ojämna varvtal på låga varv vid guppig sjö. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hobbe1979 0 Postad 21 Juli , 2010 Ta ett kompressions prov på motorn. Det talar snabt om ifall problemet ligger i motorn. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 21 Juli , 2010 Kolla vad du har för propeller: 1. Aluminium/stål 2. Diameter 3. Stigning Om du ökar minskar diametern med 2 tum kommer varvet gå upp och med ökning av stigningen med 1-2 tum bör du nå toppfart om motorn är frisk. Gör ett leak down test. Dvs kontrollera med speciell manometer om cylindrar och topp är tillräckligt täta med hjälp av tryckluft. Detta ger säkrare prognos än vanligt komp.prov. En komp.mätare kan man få bra värden på trots dålig motorkondition pga att man pumpar upp ett bättre tryck i mätaren än vad som verkligen kan hållas i cylindern. Tipset kommer från en erfaren racerbåtsmekaniker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dalsland_77 0 Postad 23 Maj , 2012 Har nu efter 2 år med div problem bytt tändkablar, tändstift mm. En ny motor! Rappare, snabbare och går jämnare. Toppar nu 37 knop och kanske lite till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 23 Maj , 2012 Måste ge dig en eloge eftersom du ger feedback i egen tråd efter så lång tid. Tänk om så många trådskapare gjort detsamma. Det välkomnas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Maj , 2012 Håller med TMC! Tumme upp det :-) Många skriver här om sina problem men sen blir det tyst o man fick inte veta lösningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 25 Maj , 2012 Kolla också om den plana som det ska, det gör mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser