Kobolt 1 Postad 19 Juli , 2010 Hej, jag har köpt en äldre 420 segeljolle. Den har ett enkelväggigt skrov i troligtvis glasfiber/polyester och två längsgående flyttankar som är plastade mellan durken och relingen som även agerar sittplats. Det finns tyvärr ett par skador som jag vill fixa: 1. Relingen är spräckt och sprickan går från skrovet över till relingen (del av flyttanken). Jag antar att det finns plyfa i relingen som har sugit vatten och att jag behöver såga upp skadan där jag kan ta bort den blöta plyfan, sätta dit något nytt?, och sedan plasta igen? Tror ni det är rätt metod? (skadan ses på bilden, observera att båten ligger uppochner) 2. Relingen har släppt på några ställen runt båten, det innebär att vatten kan tränga in i flyttankarna, ska jag täta med polyester eller en mjuk fog? Idag är fogen hård. Jag lägger upp några fler bilder i mitt galleri så ni får förstår vad jag menar. Tacksam för alla tips ni har! Senast ändrad av Kobolt | 19 juli 2010 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kobolt 1 Postad 20 Juli , 2010 Hej igen, fick tips att jag kan lägga upp fler bilder genom ett nytt inlägg. Så här ser en ny 420 ut, notera flyttankarna längs sidorna. Eftersom det bara finns en liten inspektionslucka måste allt arbete ske från utsidan. Tror någon att det blir problem att såga bort den defekta delen av relingen och sätta ditt en ny? Blir konstruktionen försvagad? Vilket material ska jag använda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kobolt 1 Postad 20 Juli , 2010 Och en detaljbild på sprickan (båten ligger uppochner) Senast ändrad av Kobolt | 20 juli 2010 | 17:19 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kobolt 1 Postad 20 Juli , 2010 Och en bild angående fråga 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 20 Juli , 2010 Tror inte att det finns plyfa i relingen. Det är väl ett ytterskrov och ett inner skrov som är plastat ihop? Har själv en gammal jolle som är byggd på det viset. Tror att sprickorna är pga ovarsam behandling, vänt upp båten på kanten för många gånger mm. Slipa ner den stora sprickan och kolla efter plyfa, hittas ingen plyfa är det till att fasa ut sprickan ordentligt och börja laga med epoxi och väv. Är det plyfa får du göra som du själv föreslagit. Det som släppt är kanske enklast att slipa ur en springa och laga med epoxi. Som du märker förordar jag epoxi pga bättre vidhäftning/styrka, enl min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kobolt 1 Postad 20 Juli , 2010 Hej, tack för svaret! jag tyckte att jag skymtade något slags material i sprickan och antog att det var plyfa. Sidostagen till masten sitter ju med genomgående skruv i relingen (se bild tidigare) och nånting måste väl finnas innaför plasten? Annars skulle väl den klämmas sönder av förbandet? Det är väl ett ytterskrov och ett inner skrov som är plastat ihop? Nja, innerskrovet är i så fall flyttankarna och ett tak i fören medans bottnen i båten enbart är ytterskrovet. Tankarna är plastade mot botten... Det bästa (enklaste ) är såklart om det inte finns något material på insidan. Men vad ska jag använda för material om det nu ska bytas, marinplyfa eller skulle kanske någon form av flexibelt plaströr fungera? Så fogen tycker du ska tätas med härdplast och inte mjuk fog? Vet du om din 420 är gjord av polyester eller epoxi? Jag ser inte skillnaden. Polyester har jag i sommarstugan men det kanske är idé att köpa en burk med epoxi också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser