Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
zewe

Utläggar ångest

Rekommendera Poster

Har skaffat min första båt en shipman 28 som jag har fått hjälp att seglahemden och ligger nu fint i hamn. Mitt problem däremot är att jag är VÄLDIGT mycket nybörjare på detta med båtar, när man väl kommer ut på sjön har jag varit med och det är rulle på förseglet så det är inga problem här kommer nu dilemmat.

 

Ska jag våga lägga ut ur hamn själv eller ska jag ta hjälp av nån bättre kunnande? Jag har aldrig gjort det själv bara hjälpt till att lägga till nån gång.

 

Och om nån vill förbarma sig över mig så ligger jag i Svinninge /Stockholm.

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du motor så kan du väl tuffa ut lite försiktigt i fint väder och känna dig för. stress är det sämsta att ta med sig ombord tar man det sakta och lungt så brukar allt gå bra. tro på dig själv du kommer att må görgött sen när du har brutit isen om man säger.

 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du ingen som har lite erfarenhet som kan vara med en kväll och öva?

Fråga nån i klubben, i alla fall dom som har platserna närmast din borde vara intresserade av att du har koll Cool

Hade jag inte haft så jäkla mycket att göra hade jag nog kunnat ställa upp en dag i början av aug för lite intensivlektioner, men jag vågar inte lova något just nu... Skicka ett PM första veckan i aug. om det inte löst sig så får jag se om jag kan ta nån dag...



Senast ändrad av JonasP | 19 juli 2010 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo motor har jag så man får väl prova sig fram när det är bra väder.

Känner också lite folk men tyvärr så är alla på semester nu och man är ju lite sugen på att komma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

 

Var/är i din situation och jag tycker att det är skönt att ha med nån hoppiland kalle. Behöver ju inte vara någon kunnig bara du talar om vad dom ska göra när bryggan närmar sej. Har du ingen oro för detta eller möjlighet så är det bara att tuffa ut på egen hand!

 

mvh Jimmy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asch då när man väl tar mod till sig då blåser det halv storm, även om jag bara ska gå för maskin ut och in i hamn så vill man ju inte utmana ödet...

 

En tanke jag hade är att skaffa en bryggfenser och sätta fram så kan man köra båten mot den och ha ytterst lite gas kvar medans man gör fast, så båten inte kommer nånvart kan det vara en bra idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gå inte ut i halv storm om du inte känner dig säker ..

och...nja, den där strategin med gas kvar brukar sluta med att båten vrider sig åt nåt håll.. ( fråga mig varför jag vet det Oskyldig )

Ta det istället väldigt lugnt, planera allt i förväg . Jag lägger till och lägger ut mestadels ensam och ibland i krångligt väder och trånga hamnar och en sak som aldrig funkar är när jag inte har nån logistik eller är ofokuserad.

alltså...innan hamn..har jag fendrat av (rejält fendrat ), är alla tampar förberedda och på plats, hur ser det ut..y-bommar..akterboj...har jag häck-ankaret på plats och ordning på ankarkätting/lina om det ska akterförtöjas med ankare, har jag båtshaken tillhanda.......låg, låg fart.. men styrfart!  ..   jag gör gärna ett extra varv för att reka hur det ser ut....och sen vid vald plats..låter alltid neutralen ligga i när jag går in det sista på platsen, aldrig back eller fram (motorn igång bara för att ev akut kunna slå back eller fram vid behov )  om ingen står vid bryggan - fram och tar emot, sätter en förtamp i lovart med ett spring och tillfälligt halvslag  (alltid bra att snabbt kunna lossa utan att behöva upp på bryggan igen) och sen till akterförtöjningen (om det är bryggfäst fast aktertamp är båtshaken ett sätt att slippa skita ner sig och båten, också en av orsakerna till att jag alltid går in den sista biten med motorn i neutral , skittrist att få den, eller ankarlinan om jag har fällt häckankaret, intrasslad i propellern...fråga mig.. )

sen gör jag resten, finliret typ andra förtampen, sätter bättre knopar, fixar lagom avstånd till bryggan etc...sen torkar jag av mig svetten Glad

allt ovanstående har jag alltid samma ordning för, samma schema, då brukar jag inte glömma nåt

sen går jag aldrig in på plats med vinden om det blåser , om du förstår hur jag menar...alltå jag går först upp och vänder mot vind om jag tex skulle ha slör vid tillläggningen , så slipper jag få en by som trycker till mig  mot ev grannbåt...såg en stor motorbåt rejält skava till en annu större dyrare finare motorbåt i Kullavik på det sättet...plötslig kraftig by..hoops Gråter.

Har säkert glömt nåt ...?!

å andra sidan är det väl 99,9% praktik som gäller för detta ...

Klart svårast tycker jag ensam in i naturhamnar är, när man ska sätta häck-ankare, hålla fart, hoppa iland på en klippa, förtöja, sträcka ankarlina etc etc, då blir det multitasking på hög nivå ibland..

Ligga på svaj är nog min favorit annars  ,  -i med ankaret, -backa fast det, -öppna en folköl, -Klart

kan inte andra berätta hur ni gör eller fylla i......  man gör på nåt sätt som man alltid brukar....och det är ju säkert inte det bästa..finns kanske massor med fler idéer , eller tips om hur göra bättre/enklare

Nu skulle jag kunna bjuda på en historia om när jag skulle gå ut för bara segel från Lerkils hamn i tio sekundmeter och focken kinkade...men jag spar den...dock ett tips: försök aldrig kryssa för bara storen med en Hurley inne i en hamnbassäng  Foten

Tror iaf att jag höjde underhållningsfaktorn rejält den dan för gubbarna på kajen...

 

Förbaskat fin båt du köpt förresten, Shipman 28:an !  Grattis !

 

Fair winds,

Leif, Gbg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryggfender är väl inte fel. Då ser du ju i alla fall på långt håll vilken plats som är din.Flört Det är inte alltid så enkelt med så många plaster.

Du skrev att du ligger på Svinninge. Är det Svinninge Marina, så har man ju Y-bommar, plastbeklädda på de flesta platser. Får du bara in fören mellan Y-bommarna, så är ju tilläggningen fixad. Fendrar är egentligen helt onödiga på en sån plats.

Jag hade båt på Svinninge Marina några år. En L32, lånkölad koster, inte lika lättmanövrerad som din fenkölade båt, som i princip svänger på en 5-öring.

När jag skulle lägga till brukade jag strycka akern på båtana på pontonbryggan mitt emot. Går alltid sakta. Låter iblande motorn gå på tomgång och låter båten driva frammåt av sin levande kraft. stoppar båten upp för mycket så brukar jag lägga in motorn på frammåt, men oftast inte mer än tomgång. Om det blåser mycket och förifrån kan det ju va andra förhållande. Man behöver egentligen aldrig ha brått. Bara ta det lungt.

I lagom possition girade jag in mot min plats. Hade (och har alltid) avpassade fasta förtöjningslinor, som satt fast i Y-bommarna, med färdigsplitsade öglor, som jag brukade lägga på Y-bommen när jag är ute. Naturligtvis med ryckdämpare. Bara att ta med båtshaken och lägga på respektive knap. På Svinninge tror jag att jag hade en ände av fyra utan splitsad ögla för att kunna justera förtöjningarna. Går ju bra att göra öglor med pålstek om man vill testa.

För min del med den långkölade L32;an var det betydligt besvärligare att ta sig ut. I låga farter gick den praktiskt taget att inte att styra på backen. Nu låg jag på den sidan av pontonbryggorna som är längst bort från Trälhavet och det var kanske för min del det bästa.

När jag backade ut försökte jag styra aktern innåt land så mycket det gick. Som alltid lungt och fint. Motorn på tomgång bakåt. Gick så nära båtarna på andra pontonbryggan som möjligt. Ett par meter. Sen var det full maskin frammåt och fullt roderutslag åt styrbord. När båten började röra sig frammåt och började svänga var det full maskin bakåt tills de stoppade upp. Sen full maskin frammåt och fullt roderutslag åt styrbord. Manövern fick upprepas tills båten var i ett sådant läge att jag kunde gå ut mellan pononbryggorna. I princip kunde man vända runt med en ganska liten radie med den tekniken.

Nu svänger din båt betydligt bättre, så jag tror inte att du behöver ta till såna kraftåtgärde för att komma ut. Jag skulle nog backa ut och försöka styra aktern mot land så gott det går. När du närmar dig båtarna på andra sidan ge på lite maskin och ge fullt roderutslag.

En båt påverkas alltid av åt vilket håll proppellern snurra och det är alltid lättare att manövrera åt ett håll. Just hur din båt uppför sig kommer du på så småning om. Kommer du bara ut på Trälhavet har du ju plats att testa.

Har för mig att det står en prick alldeles när du kommer ut på Trälhavet. Prova att snurra tätt intill den med tekniken jag beskrev ovan.

Synd att jag är så långt bort (50 mil enkel resa) annars hade jag kunna följa med dig nån dag.

På bifogad bild ligger jag med aktern in pga att jag håller på att montera den renoverade rorkulten. Det var lättare från bryggan. Några delar av den vinterns täckställning över sittbrunnen sitter fortfarande kvar.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man tackar för alla svar och ja det är y-bommar med skydd så jag är nog bara lite feg, ska ge mig ut nån dag det inte blåser så mycket ska nog inte bli nått problem.

 

och enl ägaren så är det väldigt svårt att backa med denna med men den ska enl utsago vrida akter åt styrbord och det passar mig perfekt, då kommer jag med akter emot land och kan sakta puttra ut mellan raderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Har sett ditt inlägg tidigare och tänkt att jag ska svara. Jag är själv ägare till en Shipman 28 i Åkersberga, ligger vid Trälhavets båtklubb.

Har du fått komma ut ännu? Den är ju inte så rolig att backa med. Det var ovant för mig som mest kört motorbåt tidigare. Men å andra sidan som någon var inne på svänger den snabbt framåt. Backa blir mer ett sätt att skapa sig svängutrymme framåt. Om du behöver en levande fender ombord kan jag följa med någon dag. Kan vara kul att få se en annan Shipman. :)

Vi har haft vår Shipman några år och jag börjar känna båten ganska väl, just nu krånglar motorn för mig (en Farrymann, inte säkert du har samma) så de senaste dagarna har jag mest glott på motorn. Nu kommer vi nog sticka ut i helgen iallafall, men sen kan jag titta förbi någon dag om du vill. :)

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hur har det gått? Har du varit ute än, och hur gick det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga ut brukar väl vara rätt så lätt. Okej backningen kan ju vara lite knepig med dessa gamla båtar. Men jag brukar göra som så att jag backar rak bakåt tills jag fått lite fart, slår av drivningen, då kan det gå styra, men sidovindar kan ju vara till besvär.

Lägga till är knepigare som nybörjare. Särkillt om det blåser från sidan. Du måste ha fart för att båten skall styra så inte vinden tar över. Men du kan inte köra för fort, då brakar du in i bryggan. Mitt tips är att ta det kallt. Öva och öva, till slut lär man sig hur båten beter sig i olika situationer. Nästan nödvädigt att ha en hopp-land-kalle i fören.

PS, kan säga att jag måste nog skruva loss min förpulpit i höst och rikta den. Bryggan råkade köra emot mig...Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag tacka igen för alla bra tips.

Nu har jag varit ute första gången och själv var jag också, höll knappt på att komma från bryggan pga kluriga hakar till tamparna bak (dom är nu utbytta).

 

första backnings försöket gick inget bra så framåt och in mellan bommarna igen, försök 2 backade rakt bak och slog av drivningen som jj64 skrev och sedan svängde då gick det bättre. Var ute dock utan segel eftersom det var första gången och såg mig om.

När jag sedan var på g tillbaka så slog jag av på farten i god tid och gick på tomgång in mellan bommarna utan några som hellst problem och i med lite back, nuddade inte ens den nya bryggfendern. så nu ligger hon på plats igen efter premiärturen.

 

undra varför jag hade utläggar ångest när det var så lätt :D

post-10012993-1394236463,2725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis :-)

 

Det blir lättare och lättare. Har märkt att liten båt inte är någon fördel när man lägger till. Stor båt har lugnare rörelser och ger lite mer tid! Jag har två båtar vid bryggan nu så jag kan jämföra direkt! Båda med boj. Y bommar skulle vara fint att ha!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo boj verkar lite svårare minst sagt, men ska ut igen i morron om inte vädret är galet och om inte båten har sjunkit, hade fått in vatten när den legat still men det finns det en annan post på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...