Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kaffepetter

Trimfenors funktion på överplanande båt....

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtägare!

Jag har en hemmabyggd plastbåt på 5.7m*2.3m med mittpulpet. Det är ett nästan plant skrov i aktern, tror att det kallas planande då? Nåväl, båten väger ca 500-600 kg med motor, som är en 115Hk Johnson med trim och tilt. Det var förhoppningsvis tillräckligt med fakta i måletGlad

Nu till saken! Båten börjar alltså att överplana vid ca 25 knop och beter sig då allmänt otrevligt med ålande gång osv. Då har jag alltså en fundering på om ett par hydrofoils(trimfenor) skulle kunna hjälpa till med att lyfta fören när jag trimmar ut motorn, alltså om dom skulle förstärka trimmens funktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar laborera med trimfenor...

Hur sitter kavitationsplattan i förhållande till skrovets botten.. den lägsta punkten på skrovet? Den ska sitta jäms med eller strax ovanför skrovbottnen.

Om du har för lång rigg så kavitationsplattan ligger långt nedanför skrovbottnen, får du samma tendenser, att båten far än hit och än dit i högre farter..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!

Kavitationsplattan sitter jäms med skrovbotten, så det borde inte vara något problem. Vad som orsakar överplaningen är att skrovets botten är ett par mm konkavt innan akterspegeln, om du förstår vad jag menar...(miss i tillverkningen)Därför så tänkte jag att kanske dessa trimfenor skulle hjälpa till att lyfta fören.

Men jag kanske åker på att bygga om skrovets botten i alla fall. Problemet i så fall är vad man ska använda för spackel e.dyl som funkar under vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Svempa!

Jag kanske var för otydlig i inlägget, men sådana där trimtabs orsakar nog mer överplaning tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet i så fall är vad man ska använda för spackel e.dyl som funkar under vatten

Epoxy.. aldrig polyester! Epoxyn har bättre vidhäftningsförmåga.

Det du också ska tänka på när det gäller trimfenor så är det att du får ta det lugnt när du ska svänga i högre farter. Annars ligger du och eventuella passagerare snart i plurret utanför båten.. Trimfenorna gör att båten svänger betydligt snabbare/snävare än annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att det blir ett sen-höst projekt med spackling i alla fall, vill inte riskera någon katastrof till sjöss om det går att undvika....

Tackar för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...