jonke_66 3 Postad 20 Februari , 2011 En sak jag undrar över.. Om en båt importeras och säljs av en importör som ce-märker modellen så borde ju det rimligtvis gälla för alla båtar i den serien. Jag tänker på min egen båt, dessa säljs i sverige och jag vet att det inte finns någon speciell EU version av modellen. Med andra ord så är det bara skylten som saknas. Varje båt lär ju knappast vara individuellt testad. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 592 Postad 20 Februari , 2011 Låter rimligt. MEN, det är egentligen inte skylten som är det viktigaste. Många CE-trådar fokuserar egentligen felaktigt på skylten. En skylt kan ju vem som helst tillverka och klistra dit. Det viktigaste är överensstämmelsedokumentet, som intygar att båten uppfyller det och det och som någon ansvarig måste ha skrivit under. Men att få loss ett sådant dokument på din båt från en importör som just ditt exemplar inte passerat (och som de inte tjänat några pengar på) kan nog vara värre. Frågan är varför tillverkaren inte har detta med från början, om båtarna nu verklligen är identiska ner på alla detaljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 20 Februari , 2011 Hmm ja där har du en poäng. Jag vet faktiskt inte om min båt är ce-märkt eller inte :-) Och helt ärligt så bryr jag mig inte.. Men inte roligt om detta skrämmer andra att importera båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 20 Februari , 2011 Bra då ska jag maila Brunnswick och fråga dom om CE-Certification . Vad det är som skiljer dom båtar som säljes i europa och usa åt . // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 20 Februari , 2011 Ingen ide att fråga tullen iaf. Dom för inga register Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 20 Februari , 2011 Skulle vilja påstå att det inte skiljer någonting. Det som ska skilja är att vissa detaljer tex styrning, länspumpar, bränsleslangar m.m skall vara Ce-märkta. Så båtarna har samma grejer bara att på vissa detaljer sitter det ett Ce märke på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 20 Februari , 2011 Och om dom sakerna är det ett sånt stohej om i Svergie Capitan jag som har en 9,3 m båt . Är det alltså att byta bränsleslangar och en länspump som finnes att köpa i dom flesta marin butiker . Förgasarna ska renoveras nu i vår hos American racing i Linköping så dom blir som nya .Dom får göra jobbet tror dom tar 1 200 - 1 500kr per st för en renoveringssats för material och arbete Dom sätter förgasarna i en maskin sprutar in vätska så att dom ser vart det läcker . När det är gjort har ju förbrukningen sjunkit och utsläppen också Många tänker inte på att förgasar motorerna är allt mekaniskt finns ingen dator som styr flödena så är inte nålar och munstycken luftfilter bytta på länge eller rengjorda så går det åt mera soppa Märkte en enorm skillnad på coroneten när jag gjorde en förgasar renovering plus rengöring av luftfiltret Mvh Torgny Senast ändrad av Torgny-3055 | 21 februari 2011 | 20:57 Senast ändrad av Torgny-3055 | 21 februari 2011 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser