Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Fredrik87

Köpa båt utan CE-märkning

Rekommendera Poster

Hejsan jag har nu varit och kollat på en Sea-doo Speedster, dock utan CE-märkning, är det viktigt med CE-märkning och vad skulle hända om jag blev stannad i en stickprovskontroll då jag saknar detta?

Samt vad innebär CE-märkning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna info ges av transportstyrelsen och är en bra första indikation på vad som kan hända:

Vad händer om jag inte CE-märker båten?

När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven.
Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig.

Det finns många andra nackdelar med en icke CE-märkt båt såsom tveksamt andrahandsvärde, den kan aldrig lämnas i inbyte till näringsidkare (då dessa inte får handla med icke CE-märkta båtar), risk för juridiska komplikationer vid eventuell försäljning och ersättningen vid försäkringsärenden blir lägre och svår att ifrågasätta på grund av det osäkra andrahandsvärdet.

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Att-importera-bat/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo jag har förstått detta nu, ringde transportstyrelsen och rådfråga dem, Så egentligen är det inget pris på en icke CE-märkt båt? Hade ni själva betalat 180 tusen för en som inte är CE-märkt? Är ju rätt mycket pengar liksom för att bara kosta bort för en båt som ingen firma vill va i närheten av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första är det bara båtar yngre än 1998 som måste vara CE-märkta.

För det andra är det en central EU-regel om vilka villkor som ska uppfyllas för att få märket. I andre länder gäller andra regler för att få deras märkning men det betyder inte att deras märkning ger sämre eller otryggare båtar.

Jag ser kravet på CE-märkning, för att handlare ska kunna sälja båten begagnad mm, som en konkurrensbegränsning.

Blir skitförbannad på den reklam som förekommer där SWE-boat nu upplyser om allt farligt som händer om man köper en båt som inte är CE-märkt.

Själva märkningen är en så dyr och omständlig historia att den bara lönar sig för tex en generalagent  som sedan säljer många båtar av samma sort - och han vill naturligtvis inte att du ska köpa en båt för 180000 som han kan kränga för 250000 istället.

SWE-boat är skiträdda att vi ska börja köpa samma båtar billigt från utlandet nu när det är så lätt att hitta bra båtar utomlands.

Vet inte hur långt de kan komma i sin kamp för att slippa konkurrens från utlandet. Kan de få med sig försäkringsbolagen så de inte försäkrar icke CE-märkta båtar tex. Vem vet - där pengar kan gå in går vettet ut.

Något att fundera över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att lobbyistorganisationer likt sweboat helt oblygt får annonsera på transportstyrelsens hemsida.

När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen.

Det stämmer. De kommer att titta på tulldeklarationen, kolla att båten inte är stulen och de kommer även att skicka en räkning på det belopp som ska betalas in i tull till svenska staten. Mig veterligen kontrolleras inte någon CE-märkning och även om så skulle vara fallet är det mig veterligen INTE olagligt att importera en båt utan CE, märkning. Det är bara olagligt att använda den.  Du kan ju ha för avsikt att få båten CE-märkt på ett varv, ställa båten på museum eller liknande. Efter ett antal ägarbyten är det nog i praktiken omöjligt att fastställa vem som varit ansvarig för själva importen. Ännu svårare att komma åt rent juridiskt. Importören kan ju hävda att båten var CE-märkt vid importen osv.

Självklart gillar inte SWEBOAT att vi konsumenter skiter i CE-märkningen och köper båtarna 20-25% under vad svenska generalagenter tar. Rätt festligt att de lägger in lösa värderingar i sina resonemang också. Ständigt ökade krav... Klicheer som inte gör det hela mer trovärdigt.

Nyttan för konsumeten torde ju vara noll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen bryr sig idag inte det minsta om båten är CE-märkt eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar importerade efter 1998 (i 1.a juli tror jag) skall vara CE-märkta för att få användas och säljas som båtar i Sverige. Detta gäller alla båtar tillverkade efter 1950 och som inte tillverkats i ett land som var eller nu är medlem i ESS och förs in i Sverige från icke EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) anslutet land t.ex. USA, Kina etc..

 Detta har abslout inte med att gör om båten verkligen uppfyller allmänna säkerhetskrav, miljökrav eller dyligt som förekommit tidigare eller innefattas av allmän folkopinion (rent folkvett). Eller om det är en exakt likadan båt som en med genomgången kontroll för godkännande och med erhållen fullständig CE-märkning, men som inte kontrollerats och exporterats till land anslutet till ESS. Båtarna kan var identiska till konfiguration, konstruktion och tillverkning.

De krav, som länder som Sverige, har bedömt rimliga och som enats om tillsammans med andra länder inom ESS har samlats i standardokument där CE-märkningen visar att en kontroll är utförd av ett certifierat organ enligt standardiserade regler. Precis som Svensk bilprovning utför standardiserade kontroller mot svensk standard för säkerhet och miljökrav. 

Syftet är givetvis att vi som konsumenter skall få den produkt vi köpt och att den uppfyller de krav som våt land har ställt på denna produkt med avseende på säkerhet, konstruktion och miljö mm. Detta är positiva saker som alla bör värna om.

En baksida är givetvis att detta kostar och att mindre ärliga företag, producenter med lägre krav inte kan skapa konkurens nog för att få ned priserna. Naturligtvis finns möjlighet att köpa dessa produkter också, men eftersom de inte är tillåtna att användas kan priset ytterligare pressas och det är väldigt lockande för många att köpa dessa trots avsaknad av äkta CE-märkning. I princip finns inget organ som regeringen har satt att stävja detta - men borde vara en polissak dådet är en fråga om att följa Svensk lag och nationellt och demokratiskt sammansatta regler. I Sverige är vi duktiga att följa lagar gällande sk. EU-mopeder, 25, och 30 mopeder och motorcyklar och annat som kräver licens och körkort, på land och i luften. På vattnet gör vi lite som vi vill, även med alkoholen.

Länder som USA har höga egna krav även om de inte ingår i EES. Inom USA är Marinens och American Corps of Engineers tester och hårda och väl så goda att användas inom USA för att få till en produkt som fungerar väl där. Standarder för elsystem och utrustning skiljer sig mot Sverige så att alla ingående produkter i en båt inte är direkt kompatibla mellan länderna. Detta kan medföra att för vissa system i båten kommer standarderna inte att harmonisera och man får ett farligt system om man skiftar ut produkter mot varandra utan att tänka till.

 Tex. innebär elsystem i Amerikanska båtar 110 volt och 60 Hz medan i Sverige tillämpas 230 volt och 50 Hz. Säkerheten med jordfelsbrytare blir verklingslös då en konverter från 110 volt installeras för att få ut 230 volt och ofta 5-6 Ampere. Jordfelsbrytare på bryggan eller i ny landström fungerar inte efter konverterns spolar och strömmen som kommer ut vid micro och till utag för användning av hårföner, radios mm är därmed oskyddad.  Jordfelsbrytaren bryter inte om din hund tuggar på en 220 voltskabel efter konvertern eller om hårfönen råkar ligga i duschen när tonåringen duschar (det är ju ofta så trångt och hon vill ju ha allt med in). (Det kan finnas undantag).

Jag vet själv att producenter och säljande företag försöker blockera försäljning av oseriösa (eller seriösa) konkurrenter som inte säljer med CE-märkning, men inom en annan branch, Jag jobbar även med standardisering i denna bransch. Detta har bidragit till en kvalitetsökning i svensk byggindustri som vi alla annars hade fått betala dyrt för pga stora skadekostnader som förekommit de senaste 30 åren,

 Jag är inte för de negativa aspekter som CE-märkning bidrar till och tror att Svenska leverantörer tar ut betydligt mer pengar för sina båtar än vad CE-märkningen kostar. En ny båt behöver ju inte konverteras till CE-godkänd då den tillverkas enligt EU specifikationer vilket beror på hur båten beställs från början. Skillnaden är ju bara i vilket organ som godkänner båten (ACOE eller certifierat organ för kontroll inför CE-märkning) och i användning av något andra delprodukter. Prisskillnaden lär vara relativt liten då marknaden är stor för EES. Alla båtar kontrolleras inte, här finns standardiserade kontrollintervall för fabrikstillverkningen och alla båtar som klarar egenkontrollen får CE-märkning innan skeppning (kanske även dem som inte klarar egenkontrollen)! Detta beror helt på vilka chanser fabriken är villiga att ta inför sin kvalitetsrevision.

En senare ombyggnad och CE-märkning av redan producerad båt bör däremot vara relativt kostsammare. Här sker en reell ombyggnad och redan inbyggda delar tas bort och ersätts med nya dvs man betalar två gånger för de delar som byts. Något kan man få igen på försäljning av delar men hur lätt är det med delarna i USA. Här sker också en kontroll för varje båt. Detta tyder på att privatimport av båtar bör vara dyrare än generalagenters båtar. Något är sjukt!

Faktum är att CE-märkning inte bara gäller båtar. Det gällar de flesta (om inte alla) produkter som säljs inom ESS som importeras från annat land. Men även för tex. byggprodukter så måste de uppfylla EU:s byggproduktdirektiv för att få användas för byggnation åt tredjeman i Sverige. Eller om du själv bygger för möjligtvis senare sälja. 

Här gäller Ockhams rakkniv, dvs man drar alla över en kam eller med eggen på en rakkniv. Regeln gäller för alla inom det regelverk som man kommit överens om. Detta för att skydda dig som konsument och de konsumenter som inte själva vet hur de skall skydda sig!  

Själv tror jag att det inte är något problem att köpa en tillräckligt bra och säker och ursprungsverifierad och miljöduglig båt i USA som klarar alla regler även utan CE-märkning och att man kan använda den med gott samvete i detta avseende. Men man följer defakto inte Svensk lag genom att göra detta, enligt ovanstående. Hur allvarligt brott detta är, är jag inte att döma om.

 Själv har jag en båt som sålt som ny i Spanien 1995 dvs före 1996 och som senare importerats till England och vidare til Sverige utan CE-märkning, vilket är en annan möjlighet. Men då får man ju en lite äldre båt och möjligtvis inte lika välkontrollerad båt. 

 

Detta blev ett långt inlägg som jag hoppas att någon har nytta av!

Mvh Jerhed



Senast ändrad av Jerhed | 22 juli 2010 | 00:02



Senast ändrad av Jerhed | 22 juli 2010 | 13:49



Senast ändrad av Jerhed | 26 juli 2010 | 22:47



Senast ändrad av Jerhed | 26 juli 2010 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget problem eller olagligt att köpa en båt som INTE är ce märkt. Det som är olagligt är att IMPORTÖREN inte får sälja/bruka en båt som inte är ce märkt. Dvs du som köpare ärver inte problemet med ce märkningen.

Den informationen låg tidigare på Sjöfartsverkets info gällande CE. så här var det formulerat, läs nedan. Direkt kopierat från deras text:

Vad gäller för en konsument som har köpt en båt i Sverige som inte är CE-märkt?

Ansvaret för att fritidsbåten uppfyller kraven och är CE-märkt går inte över från tillverkaren eller importören till den konsument som köper båten i Sverige. Reglerna är inte heller uppbyggda på det sättet att det är förbjudet att använda en sådan fritidsbåt som inte är CE-märkt, trots att den ska vara det. Vidare är det inte heller förbjudet för en konsument som köpt en fritidsbåt i Sverige som inte är CE-märkt att sälja den vidare. Istället får konsumenten vara medveten om de risker som innehavet av fritidsbåten för med sig.



Senast ändrad av berrasberras | 24 juli 2010 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nummer är det transportsyrelsen som övervakar  CE-märkning av båtar...

Båtförsäljning av en privatperson är oftast inget som berör Transportstyrelsen oavsett båtens skick eller eventuella brist på CE-märkning.

Att Transportstyrelsen inte berörs av att en privatperson säljer en icke CE-märkt båt betyder dock inte att det är lagligt, utan betyder bara att detta inte är ett ärende som behandlas i den lagstiftning för vilken Transportstyrelsen är övervakande myndighet. Rättsliga påföljder kan mycket väl bli aktuella för även en privatperson som sålt en icke CE-märkt båt, om köparen av båten väljer att agera i frågan. Även en privatperson som säljer en båt kan i vissa fall betraktas som näringsidkare och därmed beröras av den lagstiftning för vilken Transportstyrelsen är den kontrollerande myndigheten. Begreppet näringsidkare, så som det definieras i 6 § PSL, är ganska brett; en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

När näringsidkare ägnar sig åt att sälja båtar är Transportstyrelsen den övervakande myndigheten för CE-märkning enligt Fritidsbåtsdirektiven, läs vidare under ”Båtförsäljning av näringsidkare”.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-importera-bat/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-salja-bat/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerhed,

CE omfattar även EES-länderna. Således inte bara strikt EU. Du skrev Norge i listan från länder man skall se upp med, men Norge m.fl. är i egenskap av EES-land alltså ur CE-perspektiv inget problem utan precis likadant som vilket EU-land som helst.

Däremot gör det faktum att Norge är utanför EU en del vad gäller moms o.s.v., men sett ur CE så gäller samma sak som i Sverige och övriga EU-länder.

(Kanske lite Off Topic: Vad gäller farligheten efter omvandlare med spolar (dvs en tranformator) så fungerar jordfelsbrytaren visst med en s.k. sparkopplad trafo. Är det en fulltrafo (helt separerade lindningar) fungerar inte jordfelsbrytaren. Men då är inte vattnet/båten längre motpol/nolla, så då faller i princip risken att få ström i kroppen på de sätt som JFB i land normalt skyddar mot. Principen är inte annorlunda än en skiljetrafo för att undvika jordströmmar och elektrolytisk korrosion på en vanlig 230V/EU-båt. En lokal JFB på 230V i båten tillsammans med omvandlaren eller trafon/elcentralen skyddar för de fall hunden tuggar eller höljet blir strömförande, dvs avledning mellan fas/nolla och den Lokala jorden efter trafon).



Senast ändrad av IngemarE | 25 juli 2010 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerhed,

Jag tycker du missar poängen i mitt inlägg.

Vist är det numera Transportstyrelsen som är ansvarig myndighet men reglerna och personalen är densamma.

CE direktivet är en importfråga för produkter som sätts på marknaden inom EU som du själv beskriver. Men styr inte handel av produkter som redan är i cirkulation mellan privatpersoner. Näringsidkare, ja.

Ansvaret ligger alltid på importör av produkten oavsett om det är en båt, leksak, el produkter osv....

Köper Kalle en båt eller en Mac Donalds leksak av grannen som i sin tur köp den så är det ingen av dem som gör något olagligt. Händer det någon olycka där produkten är inblandad är det importören som har producentansvar.

Det bästa vore ändå att Transportstyrelsen och Tullen sluta med egna tolkningar. Dessa tolkningar görs enbart allt för att stoppa importen.

Det är deras skyldighet som myndigheter att lösa frågan om hur hantera eftercertifiering. De struntar i att det är enligt CE direktivet fullt lagligt och möjligt att eftercertifiera sin importerade båt. Det finns anmälda organ godkända av EU att godkänna eftercertifieringar.

 



Senast ändrad av berrasberras | 25 juli 2010 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt IngemarE, jag var lite snabb där.

Från Europeiska komissionens hemsida: http://ec.europa.eu/news/business/100419_sv.htm

CE-märkningen på en produkt eller förpackning betyder att varan uppfyller EU:s säkerhets-, hälso- och miljökrav - oberoende av var produkten är tillverkad. Trots att CE-märkningen nu har funnits i femton år vet de flesta fortfarande inte vad den betyder. Många konsumenter tror att CE-märket betyder att produkten har tillverkats i EU.

Tanken med CE-märket är nämligen inte bara att skydda konsumenterna utan också att underlätta den fria rörligheten för varor på EU:s inre marknad. CE-märket är en säkerhetsstämpel som ger varor fritt tillträde till det europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES (dvs. EU, Island, Norge och Liechtenstein). På så sätt minskas den administrativa bördan och kostnaden, samtidigt som man ser till att gällande säkerhetskrav är uppfyllda. Genom att CE-märka en produkt tar tillverkaren på sig hela ansvaret för att varan uppfyller gällande EU-lagstiftning. Vissa produkter får inte säljas i EU om de inte är CE-märkta. Det gäller bland annat datorer, leksaker, hemelektronik och medicinsk utrustning, som står för över 30 % av industriproduktionen.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För båtar gjäller kravet endast då längden är 2,5-24 m.

Är din Sea-doo så lång? Fast det är säkert särskilda regler för vattenskotrar som inte verkar hamna bland undantagen.



Senast ändrad av Jerhed | 26 juli 2010 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berrasberras, det är helt riktigt att importören av en båt är fullständigt ansvarig för att båten uppfyller krav för CE-märkning. Det spelar heller ingen roll om du är den tusende köparen så kan du gå till importören och ställa honom ansvarig för skador till följd av brister som inte skulle funnits om produkten kontrollerats och konverterats och godkänts enligt Produktansvarslagen. Brister är importören skyldiga att åtgärda tills att båten uppfyller kraven. Det är med andra ord riskabelt för importören att sälja en icke CE-märkt båt då han kan få tillföra ändringar för dagens och morgondagens krav ända tills båten är CE-märkt men sedan gäller importörens ansvar för dokumentationen endast i 10 år från detta datum. (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/fullstandig_beskrivning_CE.pdf)

Kan du inte bevisa att du inte var importör och båten beviserligen är nyare än 1998 så kan du också bli betraktad som importör. Om du som privatperson handlar av någon firma som har säte utomland men verkar i Sverige (finns gått om på blocket) skrivs du in som importör. 

Som alla vet så gäller att näringsidkare endast får sälja CE-märkta båtar eller båtar som fanns på marknaden innan 1 juli 1998. Men som privatpersom kan du också bli betraktad som näringsidkare och då gäller att båten skall varas CE-märkt om du skall sälja eller bruka den på samma sätt som för näringsidkare. Säljer du som privatperson en egentillverkad båt så skall den också vara CE-märk om den är yngre än 5 år då du betraktas som båtbyggare. Ett annat problem är med halvfabrikat och CE-märkning. Den som säljer delarna kan inte ta ansvar för att slutprodukten blir byggd så att den kan bli godkänd, den som bygger ihop delarna vill inte ta kostnaden för en “one-off” certifiering. En båtbyggare får inte sätta ocertifierade båtar på marknaden (annat än om det gäller självbygge som inte säljs före 5 år). Bygger du för tävling finns inga CE-krav.

Lagar som gäller är bla. konsumentköplagen, köplagen och lagen om CE:märkning, Sjöfartsverkets fööreskrifter mfl. Och ytterst är det rättsväsendet och Polis som skall övervaka att lagar följs. Sedan om de gör detta är en annan fråga.

Kolla även http://www.ceproof.se/importer.html. De verkar veta vad som gäller.

Som privatperson så har du också skyldighet att ursprungsverifiera och säkerställa att båten är laglig. Om du köper en olaglig båt så begår du ett brott. Finns alla papper men ej CE-märkning så begår du inget brott genom att köpa denna båt. Men en båtfirma får inte köpa eller sälja denna båt av av eller till dig.

Sedan är det inte helt klart att du får behålla din båt då den vistas på marknaden olagligt om den saknar CE-märkning. Polisen skulle helt enkelt kunna ta hand om båten och förstöra den precis som man gör med kopior av klockor, kläder, väskor och smycken. CE-märkningen är i första ledet till för att tullmyndigheten skall kunna se att den är godkänd att säljas på ESS-marknaden. 

Senast ändrad av Jerhed | 27 juli 2010 | 00:04



Senast ändrad av Jerhed | 27 juli 2010 | 00:13



Senast ändrad av Jerhed | 27 juli 2010 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hett ämne som vanligt det här. Vill bara tala om att jag själv importerade en båt för ca 1 månad sen ftån USA. Jag var lite nervös vid tullen med tanke på alla artiklar som skrevs i tidningar om hur tullen stoppar din icke CE-märkta båt. Ännu ett försök att skrämma hedligt folk som inte vill spendera en förmögenhet på en båtjävel. Men jag kan säga att det va ingen jävel som brydde sig eller frågade om nån CE-märkning utan det va bara att betala avgifterna och köra hem. Att CE-märkningen skulle vara till för att skydda oss konsumenter är bara skitsnack. Då skulle väl inte båtarna här hemma vara dubbelt så dyrare om reglerna brydde sig om oss. Allt det där är för att skydda marknaden och för att de som redan tjänar miljoner ska tjäna ännu mer, precis som allt annat i det här landet. Alla ni som funderar på att ta hem fina båtar från Usa eller ett annat land gör det! Har ni möjlighet till det så tveka inte!!! Och va gäller min båt, jämförde jag min med kompisens CE-märkta båt. Jag kan bara säga att USA båtar går igenom tuffare krav än vad själva CE-märkningen ställer här i europa och det märktes kan jag säga oxå. Förutom att min båt var finare i alla avseenden, gällande kvalite och säkerhet, för att inte snacka om utseende, den enda skillnaden va att den inte hade någon bricka där det står CE på. Den brickan kan jag leva utan....

P.S     Till er som vill importera en båt från USA kan jag tipsa om ett riktigt bra fraktbolag. De är riktigt prisvärda så man nästan tror att det inte är sant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag nyfiken på det fraktbolag du talar/tipsar om :-)

Vilka hamnar den lämnar i US  ?

kanske en frakt du själv har betalat för och till vilkenbåt/storlk det gällde !

testat med och utan trailer ?? prisskillnad ?

..eller bara en länk till deras hemsida :-)

 

Tack / jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du inte menar boats international, jag och en brygg granne använde sig utav dem. Då kände vi inte varann så tyvärr fick vi samma problem.

 Boats International tog betalt för fraktförsäkingar och både jag och min brygg granne fick det skriftligt på våra fakturor. Hans båt fick skador för 150 000 kronor på resan från florida 2006, än idag så har han inte fått en enda krona i ersättning. Min båt fick skador för 75 000 kronor vid överfarten 2008 dom lovade dessutom att den skulle tullas, momsas och CE märkas i tyskland. Båten lastades av i tyskland, CE märktes inte och var för stor för att kunna skickas vidare med nästa båt så jag fick den senare och till min stora häpnad så var den inte ens tullad och momsad i tyskland. Det blev en dyr läxa.

Då de inte är ett svenskt företag så skiter dom fullständigt i vad svenska lagar och regler är så man kan glömma Arn. Det som retar oss mest är att de tog betalt för frakt försäkringar utan att teckna dom. Och det finns inte ett skit vi kan göra annat än varna andra båtspekulanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde själv Boats International för både köp och skeppning 2008 helt utan problem, och fick tipset av en som tagit hem flera båtar med deras hjälp. Problem kan drabba alla företag, men att de inte löser/står för konsekvenserna är beklagligt. Fick också betala tull och moms i Sverige, men anledningen till detta var att i Tyskland ändrades reglerna våren -08 ang. tull och moms. Icke CE märkta båtar fick inte tullas in i Tyskland, detta fick jag meddelande om från Boats International.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den kom såg den ut så här. Alla kablar var avklippta flybridge inredningen trasig och kapellet sönderrivet.

post-10001541-1394236540,7454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tråden handlar om ce märkning inte fraktfirmor.

Vad gäller ce märkningen så är det något som helt borde bojkottas! djä... påhitt av båtsäljar maffian sweboat! stinker! haft amerikanska båtar utan ce märkning inte ett smack sämre än andra båtar finns många båtar byggda inom eu som är rena skiten men har dom ce märkning så är allt ok !!! Störtlöjligt! I mitt tycke så är det skeppare ägare som har ansvar för sin båt oavsett vem som tillverkat eller importerat. Vill man inte ha en skitbåt så köper man ingen skitbåt. serieproducerade båtar som ce märks på löpande band kan ha stora skillnader individuellt och ce märket är ingen garanti för att specifika båtar är bättre eller sämre än andra. Attt transportstyrelsen springer kommersiella aktörers ärenden är ta mig fan skandal!.kolla gärna denna tråden



Senast ändrad av Lotsenn | 21 oktober 2010 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va ett tag sedan jag va här inne så jag kan försöka svara på några frågor. Båten jag köpte i USA köpte jag i Florida staden Jacksonville där den också lastades i deras hamn. Namnet på fraktbolaget är C. Martin Taylor and Company vilket till slut blir här hemma Scandinavian Shipping. De har sitt kontor i Göteborg. Har använt mig utav de 2 gånger och är inget annat än nöjd. Tog hem en 18 foot lång båt på en trailer och betalada ca 1900$. Helt ok tycker jag.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag anväde mig av  Brunee Kring på BTKexports inc. Han åkte och besiktade min båt tog den på trailer till Jackssonvile florida fixa med alla papper såg till så att båten kom med Bästa av allt han pratar svenska .

http://www.boatfindersusa.com/ 

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite, jag har för några veckor sedan kollat på en båt på båtfirma, när vi va där och kollade så va den inte ce märkt, jag kollade upp ifall båten såldes på uppdrag men så va det inte utan alltså firman som ägde båten... Jag gjorde en polisanmälan mot firman som försökt blåsa mig då dom sagt att dom gjort ce märkning på båten. Min anmälan blev nerlagd 4dagar senare..

Jag har alltid sett ce märkningen som ett handelshinder och detta stärker bara på min åsikt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båthandlare får inte handla med icke CE märkta båtar, enligt vad handlare sagt till mig. Däremot är det inga problem privatpersoner emellan att handla med icke CE märkta båtar. Jaghar själv haft en icke CE märkt båt, det gick hur bra hellst med både köp, försäkring och försäljning. Att hänga upp sig på ett sådant dokument som privatperson är ganska trångsynt i min mening. 

Skall man vara riktigt petig gällande CE märkningar så är en båt endast CE märkt när den lämnar fabrik, många bygger om/ utrustar om sina båtar vilket om man skall nagelfara lagen gör att CE märkningen försvinner. Vid varje ombyggnation så skall båten CE märkas om. OM jag har tolkat lagen rätt. 

När jag talade med företag om CE märkning så fick jag svaret att även eftermonterad utrustning skulle godkännas. 

Vidare så är det den privatperson som importerar båten som är ansvarig för CE märkning om båten säljs inom tre år efter import. Äger man båten längre än tre år försvinner kravet om CE märkning. Så man skall vara på sin vakt om man importerar och säljer en båt som inte är CE godkänd. 

Det var två år sedan jag höll på med detta så minnet kan svikta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer det med att CE-märkningen bara gäller när båten fått sin CE.

Et  exempel på detta är när jag var intresserad av att köpa en Cranchi från USA. Denna båt är byggd i Italien och därmed CE-märkt från fabrik. För att kunna momsa denna båt i Tyskland så hade jag vart tvungen att göra en ny CE-märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran..Hur kan man i så fall spåra importören,om man har köpt en båt som bytt âgare fler gånger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...