Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
siberian74

Trasig bogpropeller!

Rekommendera Poster

Min bogpropeller fungerar bara åt ett håll. mistänker att det kan vara ett relä som gått sönder eller fått beläggning på sig. vet ej hur man kommer åt reläet om det nu är det. Finns det någon som vet eller har haft samma problem? finns det relä att köpa till bog propeller?

Bogpropeller av märke: QL Compact thruster CT 60

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bogpropeller har en separat lös reläbox monterat på något skott om den inte är av nyaste modell för då kan boxen sitta på själva motorenheten. Det jag skulle kolla först är om du har kontakt på manöverkablarna åt det håll ditt motorn inte drar. Det är de tre tunna kablarna på boxens översida som går till manöverkontakten. Denna bogpropeller säljs av Volvo-Penta så kan du kontakta en Volvo-Penta verkstad. De har haft problem med dessa boxar på tidiga exemplar och bytt en del på garanti fast garantitiden gått ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en QL som inte fungerar. Motorn låter men båten rör sig inte åt något håll. Nån idé om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodlgen brytpinnen som gått sönder.

Sitter ofta innanför propellern. Denna ska gå av om något fastnar i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska kolla, måste bara få upp den först. Känns bara så osannolikt att det skulle kommit in nått i tunneln, skulle i så fall varit precis vid sjösättningen eftersom den funkade när jag tog upp den i höstas men inte när jag lagt i den i våras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min sitter brytpinnen i motoraxeln och är åtkomlig inifrån. Bara att lyfta motorn :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har också en VP bogpropeller som bara fungerar åt ett håll. Har läst tidigare trådar i detta ämnen men började med att mäta spänning. När jag mäter på batteriet går det från 14 till 12 volt när jag belastar bogpropellern åt det håll som fungerar. När jag mäter vi bogpropellerns kontakter är spänningen bara ca. 8-9 volt vid belastning - kan detta vara orsaken till att reläet inte fungerar? Funderar om jag ska byta batteri innan jag ringer varvet... Jag har nyligen köpt båten begagnad och kontakterna är ganska rostiga.

 

Redigerad av torsten21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev torsten21:

Jag har också en VP bogpropeller som bara fungerar åt ett håll. Har läst tidigare trådar i detta ämnen men började med att mäta spänning. När jag mäter på batteriet går det från 14 till 12 volt när jag belastar bogpropellern åt det håll som fungerar. När jag mäter vi bogpropellerns kontakter är spänningen bara ca. 8-9 volt vid belastning - kan detta vara orsaken till att reläet inte fungerar? Funderar om jag ska byta batteri innan jag ringer varvet... Jag har nyligen köpt båten begagnad och kontakterna är ganska rostiga.

 

Ja det är högst sannolikt!

 

Jag hade ett annat problem, gnistbildning över joystickens kontakter.

Har tvenne gånger fått plocka isär dessa och putsa. Så förra helgen monterade jag enkla relän mellan joysticken och kontaktorerna. Jag har en Max-Power bogpropeller, men joystickarna är inte original, men skall tåla 10A. Men det är väl någon induktans som bildas när den polvändande kontaktorn släpper som ger ett fyrverkeri över kontaktpunkterna kan tänkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det är väl någon induktans som bildas när den polvändande kontaktorn släpper som ger ett fyrverkeri över kontaktpunkterna kan tänkas.

Du kan sättas en kondensator och en diod över joystickens brytare för att minska belastningen.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Baxlaget:

Du kan sättas en kondensator och en diod över joystickens brytare för att minska belastningen.

 

Ja en tanke som slog mig, men hade bara kraftiga dioder ombord, inga kondingar.

Nu får jag se om dessa billiga biltemarelä är mer motståndskraftiga mot gnistbildningen.

jag ser när jag ansluter den lösa kabeln direkt till minusplinten att det blir rätt så rejäla gnistor, och man kan "höra" detta både på VHF och rundradion. Konstigt att bogpropellertillverkarna inte tänkt på detta...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du redan vet att det blir gnistbildning anser jag att du ska göra allt för att minska den. Inte bara sätta in kraftigare saker som håller en stund. Hantera situationen, finn en lösning som är långsiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om du redan vet att det blir gnistbildning anser jag att du ska göra allt för att minska den. Inte bara sätta in kraftigare saker som håller en stund. Hantera situationen, finn en lösning som är långsiktig.

Det finns minst två olika saker att åtgärda fel på.

1. Nödreparationer till sjöss eller i främmande hamn, man tager vad man haver och löser problemet så att man någorlunda tryggt kan ta sig hem till hemmahamnen.

2. Planerade reparationer med båten på land eller i hemmahamnen, där man har tillgång till alla verktyg, reservdelar och andra komponenter såsom lämpliga kondensatorer.

3. Man ignorerar problemen och övertygar sig själv att saker och ting reparerar sig av sig självt.

4. Man säljer, sänker eller skänker bort båten, och köper en hammock istället.

 

Jag brukar börja med nummer ett, för att senare göra tvåan.

OM nu inte jag varit förutseende och åtgärdat saker och ting innan sjösättningen.

 

B)

 

Sedan kan jag ju tycka att det är bättre att åtgärda problemet där det uppstår, vid bogpropellerns polvändande kontaktor.

Det behövs väl inte så många uF för att släcka ut en sådan gnista, såg att jag hade kondensatorer till någon sedan länge avvecklad utombordare liggandes hemma i någon låda, om de klarar av att släcka ut gnistor vid brytarspetsarna borde de klara av dessa gnistorna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan kan jag ju tycka att det är bättre att åtgärda problemet där det uppstår, vid bogpropellerns polvändande kontaktor.

Självklart ska man göra så. Jag kan inte din båt. Däremot tycker jag du ska räkna lite istället för att bara använda "gamla kondingar" .. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...