Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
leleif

Ankarbox..?

Rekommendera Poster

Ligger ofta och gärna på svaj, men har tröttnat på att släpa Delta-ankaret på sex kilo plus kätting på x antal kilo från sittbrunnen till fören varje tillfälle. Slitigt för ryggen och känns lite farligt när det går sjö. Planen är nu att alltid ha Deltat i fören och den gamla Brucen som ständigt häckankare.

Kan man bygga ner en ankarbox i fördäck ?  Har någon genomfört ett sånt projekt ?

Tacksam för alla tips !

Fair winds,

Leif, Gbg

oceanplurra.blogspot.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte helt enkelt slänga i och ta upp ankaret från sittbrunnen och bara ta med dig ankarlinan till fören och göra fast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, så har jag också gjort, men jag vill inte ha det skrotande på sittbrunnsdurken heller, tar onödig plats plus att man slår fötterna i det. Tycker det vore idealiskt att ha det i en box nedsänkt i fördäck.

Eller tänker jag fel ?

Leif, Gbg

oceanplurra.blogspot.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har byggt ankarbox på föedäck på två båtar.

På min havsfidra. Det finns åtminstone en bild på hur det ser ut på min blogg http://thallatha.blogspot.com/2009/12/havsfidran-dis-1991-2001_23.html

När jag gjorde den tyckte jag att det passade bäst med två luckor och behöll mittfisken intakt. Ankarboxen på havsfidran blev ganska stor pga att den ju är ganska bred långt föröver.

På min storfidra hade jag tänkt göra likadant, men efter två års funderande kom jag på att det blev bäst med en ankarbox med en lucka. Det finns mer detaljer och bilder på ankarboxbygget om du skrollar en bit ner på denna sida. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

Är det nåt du funderar på får du gärna ställa fler frågor. Det känns ju alltid lite kymigt att sätta borr och sticksågen i däcket. Har man tänkt rätt. I princip har man ju bara en tjangs. En plastbåt går ju alltid an att fixa, men det kan ju bli väldigt mycket onödigt arbete om man gör tabbe.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... om du bara ska ha ankarkätting så räcker det väl med ett klys?
( klys, hål där kättingen tar sig ner under däck - ofta med ett snyggt beslag ovan däck )

Du hehöver inte, enligt min spontana mening, ha en lucka bara för att få ner kättingen.

Däremot så behöver utrymmet under däck där kättingen tas ner ha en lucka inifrån båten för att kunna reda ut kinkig lina? Jag har också seglat på en 30 år gamman SWAN båt av ordentlig storlek. Där fanns ett långt rör från klyset som ledde ner i förliga kölsvinet, dvs inget utrymme direkt under hålet utan man fick ner kättingen lågt ner i båten.

Som idé bara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoy, och tack för  svar och bra tankar.  Kom på att jag har ett bra litet stuvutrymme överst längst in in i förpiken som kanske lämpar sig att bygga om . Och det är nog en bra ide att ha en lucka, plus en inifrån förpiken vid behov. Ska göra som du Toaen, fundera rejält innan jag sätter sågen i däck.

Vore förnämligt om man kunde få ut ankaret utan att behöva lämna sittbrunnen...ska spåna på det också. (...nej, vill inte ha ett elektriskt 500w fjärrstyrt ankarspel.., både av ekonomiska skäl plus att jag gillar enkla lowtech-lösningar....manuellt ankarspel kanske .?.. )

Förresten, bör man inte av avrinning från den tänkta ankarboxen med en genomföring på skrovsidan ..?

Fair winds,

Leif, Gbg

oceanplurra.blogspot.com

post-17090-1394236443,0746_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis det lilla utrymmet i förpiken jag utnyttjat. På havsfidran var det en ganska stor hylla, där det var nästan omöjligt att ha nåt liggandes. När man var uti i sjögång ramlade allt som låg där ner.

På storfidran låg vattentanken där - med självfall. Vikt på fel ställe och det gick åt alldeles för mycket vatten. Jag vil fotpumpa upp mitt vatten. Dessutom ville jag ha en ankarbox just där, så tanken flyttades.

Jag förstår inte vitsen med en lucka in i förpiken. Det blir ju en säkerhetsrisk. Om ankarboxen fylls med vatten och luckan öppnar sig, kan du ku fylla hela båten. Nej plasta igen helt och ha bara luckan på fördäcket.

Jag borrade upp ett hål för avrinningfrån ankarboxen längst ner i det aktre hörnet på var sida. Borrade hålen 12-15 mm före jag målade ankarboxen invändigt med topecoat. Satte en tejpbit över hålet. När topecoaten härdat borrade jag försiktigt upp hålet igen, så att jag fick kvar gelcoat på kanten av hålet. Man kan ju täcka den öppna gelcoaten med epoxy om man vill.

Över hålen på utsidan satte jag jag ett dräneringsbleck se bifogad billd http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=605&artname=Dräneringsbleck&sok=dräneringsbleck

På storfidran isolerade jag de utrymmen som vätte mot boutrymme, med Divinycell.

Har föresten ett manuellt ankarspel som jag plockat bort från min motorseglare liggandes.

Senast ändrad av toaen | 19 juli 2010 | 13:43

post-945-1394236443,3145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...tänkte inte på det Foten ...riskerna med att ha en inre lucka alltså.     Det svär faktiskt helt emot min idé om att minimera riskerna vid ensamsegling i hård sjö och vind.  Ibland drar ju vågorna rätt över däck...och det vore ju aningen trist om man plötsligt skulle ha en öppning av den dimensionen rätt in i förpiken Förvånad

Trodde att jag skulle bli tvungen att ha en genomföring från den tänkta boxen ut genom skrovet med din lösning verkar ju funka fint Tommy.

Det manuella spelet du har, är det månne den där engelska varianten med en löstagbar spak ?  ... såg ett sånt en gång på en Cutlass.  Är du intresserad av att sälja ?  Vad skulle det kosta isåfall ?

Fair winds & calm seas,

Leif, Gbg

oceanplurra.blogspot.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, på en SWAN båt har de naturligtvis en rejäl lucka ner i ankaboxen.  Helt vattentät. Det är nog ok?

Jag har seglat på flera båtar som mer eller mindre vattenfyller ankarboxen när sjön slår över fördäcket?

Så jag ser egentligen bara en nackdel med att göra ett klys -> rör -> lågt placerad ankarbox och det är givetvis att du inte får avrinning i skrovsidan utan ner i ett kölsvin. Å andra sidan är en stor lucka i fören praktiskt om du ska stuva fendrar, förtöjningslinor, gasolflaska och hoppilandstegen. Alla blir lyckliga på att få modifiera sin båt så den funkar bättre. Lycka till med sågningen av däcket! Ge oss gärna bilder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bytat båt?

Jag vet inte om du missförstod mig. Dräneringshålen från boxen går ut på var sida genom skrovet. Dräneringsblecken hindrar vatten i viss mån att rinna in i boxen om hålen skulle ligga under vatten vid något tillfälle.

Vet faktiskt inte vad det är för spel. Spaken är i varje fall löstgbart. Kan ta en bild på det och lite uppgifter innom kort. Om jag skall ha ett spel blir det nog ett elektriskt gärna med fjärkontroll. Flört

Bandankarspel i aktern ligger på önskelistan.

Har du vägarna förbi Kungshamn nån gång? Ligger själv i Springets småbåtshamn. Den hamnen närmast Bohus Malmön. Båtplatsen längst ut. Båten med masten i sittbrunnen. Den går väl nästan inte att missa. Det går bra att ligga på utsidan.

Storfidran finns i Munkedal. Ett studiebesök skulle gå att ordan. Man skall själa så mycket ideer som möjligt. Det är billigare att låta andra göra misstagen. Obestämd

Ligger du i Björlanda?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoy Tommy,  jodå, jag seglar numera en långkölad dansk på 22 fot.  Junkern är en stadig sak som visat sig sjövärdig, bl.a genom en dansk som gick över Atlanten och senare Stilla Havet. Dessutom seglar den bättre än den förra, Hurleyn, som iofs också är en finfin liten hårdvindsbalja.

Skulle gärna kika på både din lösning på Storfidran, och ankarspelet. Frågan är om jag hinner upp så långt norrut, (det kommer lite barn och jobb emellan eventuellt), just nu är jag på väg söderut, ner mot mina gamla trakter i Kungsbackafjorden. Numera har jag båten på Rörö i norra skärgårn.

Skulle annars kunna ta bilen upp senare i slutet av sommaren/början av hösten. Jag kommer att börja renovera S/Y Prana  ( hur lyckas jag alltid köpa båter med mysteriösa namn ...?  )   senare i höst, då blir det aktuellt med att bygga ankarbox etc.

Fair winds,

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankarspelt av väl målat. Först med enån grundfärg coh sen med vit färg. Även skyllten hade målats över. Försökte skrapa bort färgen och det gick med stor möda. Antingen hade man slipat bort texten eller så skrapade jag bort den. Det fanns i varje fall inget som gick att läsa.

Längden är 26 cm och bredden inkl kapsatn och kättinghjul 28 cm. Verkar fungera, åtminstone att pumpa in. Hur det fungerar när man skall släppa ankaret kollade jag faktiskt inte.

tommy

post-945-1394236444,9986_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...