Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
skidkung

Vad är detta för årsmodell? Crescent 3.9hk

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen grävt fram min farfars gamle båtmotor ur garaget. Jag skulle behöva hjälp med en reservdel till denna motor, om någon kunde fastställa en årsmodell och vare det mycket intressant!

Jag körde denna båtmotor på vår eka som liten grabb. Nu 27 år senare står båtmotorn i mitt garage och behövber lite omvårdnad.

Locket som propelleraxeln går genom är borta. Vi har letat överallt men hittar det inte. Kan någon tänkas ha ett sådant lock över?

Bilder:

http://s42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/batmotor/?action=view&current=2010-07-18002.jpg

http://s42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/batmotor/?action=view&current=2010-07-18003.jpg

http://s42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/batmotor/?action=view&current=2010-07-18005.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1973 kom denna färgsättning på Crescent. Då det gäller delar så är det nog bäst att försöka hitta en liknande motor på Blocket eller Tradera för en billig peng.Jag tror att det även passar med delar från äldre Monark, Archimedes samt nyare Volvo Penta.

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 99% säker att Volvo Penta/Archimedes 3,9 är samma motor. Tror det är svårt med reservdelar men det finns gott om reservdelsmotorer på nätet.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det är samma motor. Den började sitt liv som NV Marin nyckelpigan 1953.  1959 konstruerades den om och tillverkades sedan med små förändringar fram till 1979 då Volvo Penta lade ned tillverkningen av utombordare. NV dvs Nymans verkstäder i Uppsala ägde varumärket Crescent och senare även Monark och bildade därmed Monark Crescent Bolagen(MCB), så motorn såldes under flera varumärken. Senare modeller som denna, har en kåpa designad av Sigvard Bernadotte. I folkmun kallades den för den fula ankungen, så designen var väl inte helt lyckad. Motorn är konstruerad av Hans Müller, ett tyskt 2-takts orakel som konstruarat 2-T ubåtsdieslar under kriget och sedan medverkade i många svenska tvåtaktskontruktioner, SAABs djungeltrumma t.ex.

Jag kan inte säga exakt årtal för denna, men VP köpte utombordardivitionen från MCB 1973, så det bör ha varit runt denna tid.

Om jag minns rätt så tillverkades motorn i mer än 300 000 ex. så det bör få att få tag på reservdelsmotorer. Tändningen är densamma som på samtida mopeder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska säker på att det är samma växelhus så kööööp !!

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...