HAKAN60 0 Postad 18 Juli , 2010 Hej ! Vill fråga Er som har större erfarenhet, hur fort behöver en walkaround/ DC kunna gå. Normalt planar den väl vid mellan 12-20 knop men finns det någon vettig anledning att kunna köra i 30 knop ?, spelar det någon roll om den gör 25 eller 35 knop eller ännu mer vad är vinsten ? Jag talar framförallt om ett användande som badbåt i Göteborgs södra skärgård med möjligheter till enstaka övernattningar. mvh // Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 18 Juli , 2010 Hur snabb båt du behöver vet bara du, somliga har båtar som gör 70 knop medans andra trivs bäst i 3 knop. För mig är inte topphastighetsen så viktig då man sällan använder den. För mig är en hygglig marchfart viktig 25-30 knop har jag som krav, min förra båt gjorde 49 knop och min nuvarande 38 knop på topp men marchfarten är densamma, två olika båttyper med olika ideal. Vinsten är ju ganska uppenbar, du sparar tid och det är roligt att åka fort Fundera på hur långt du kan tänkas åka på en dag och hur lång tid du tycker att det får ta att komma dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Juli , 2010 Som sagt.. det är tiden du sparar.. om du vill ut till någon ö längre ut och ha det gött. Min första båt med en 4 hk motor tog det mig en halv dag att åka till en viss ö.. nu tar det 20 min. Ser en viss vinst med det.. jag behöver inte vända så fort jag kommit fram, utan kan njuta en hel dag med sol, bad och fiske.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 Juli , 2010 Mest ekonomiska fart (marchfart) varierar något, men bör i ditt fall ligga runt 20 - 23 kn. Högre ju större last du har i båten. Marschfart bör i normalfallet kunna uppnås med 1000 - 1500 varv/min avdrag från toppvarv. Toppfarten hamnar då ca 20 - 30 % högre än marschfart dvs runt 27 - 30 kn. Mindre än så bör du inte sikta på och det finns egentligen ingen anledding att sikta så mycket högre. I praktiken är det ofta så mycket sjögång att det kan vara svår att ens hålla marchfart. Stunderna då man med en bruksbåt kan njuta av högre farter är enligt min erfarenhet få. Om de är värda priset för en större motor och i många fall högre förbrukning vid marchfart etc är en smaksak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HAKAN60 0 Postad 19 Juli , 2010 Precis det svar jag var ute efter tack // mvh Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser