Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
oliwa

Hjälp, har jag blivit lurad? (båtköp)

Rekommendera Poster

Jag skulle gärna vilja höra kommentarer på ett båtköp jag gjort. Saken är den att jag inte kan nåt alls om båtar men bor vid en brygga och kom på att jag ville ha en liten eka att ta mig till lite öar i närområdet. En släkting 60 mil bort sa att han hade en fin båt, En Crescent 42 från tidigt 90-tal i fint skick, till den skulle jag få hans trollingmotor som inte passade på hans nya båt, en Honda 4-takt 2,3hk, 2009, oanvänd. Detta skulle jag ge 12000:- för. Jag googlade i tio minuter och tänkte det kan vara ett rimligt pris, tänkte han ger mig säkert kompispris.

Båt och motor lastades och en bekant tog hit den. Nu visade det sig att båten är i USELT skick, jag daterar den till tidigt 70-tal. Det knastrar som knäckebröd när man går i den och hela durken sviktar. Det är tre golfbollsstora hål i durken. På utsidan ser den rätt ok ut förutom gelcoaten är helt borta i mitten av botten. Ena bänken är bortsågad och den andra har en stor spricka, går ej att sitta på. Trätrallen i aktern är murken. Det finns inte en ögla på hela båten. (gissa hur lätt det var att lägga till vid en brygga mitt i centrum brevid två andra båtar, haha!!)

Hur lurad är jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen jätte lurad, då du verkar ha köpt den osedd. Och till råga på allt köpt av en släkting, kan inte gå mer än fel.

Hoppas att du kan reklamera båten. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och det mest ironiska av allt är att jag är jättenoggrann i vanliga fall!  Jag trodde dock i min enfald att jag kunde lita på en människa som jag är (nära) släkt med. Jag tänkte vad tryggt att köpa av nån jag känner så jag slipper ge mig ut på blocket där folk kan lura brallorna av mig, haha!

Det jobbiga är att han vidhåller att den är jättefin och att jag köpt den i befintligt skick =får skylla mig själv. han vill inte vara det minsta smidig och struntar tydligen helt i den lilla detaljen att upprätthålla familjenband och sånt.

Vilken soppa och vilken dyrköpt läxa för mig. Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som vågar sig på en gissning vad värdet på båten är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte du är jättelurad.

Motorn är värd ca 5-6 tusen, kostar 7 ny...

För 5 tusen får man inte mycket båt. Gör ett besök på biltema, köp en stävögla ett par knap och gelcoat.

För en tusenlapp är båten som ny

/Nicke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag varken köper eller säljer till mina kompisar.Oskyldig-Inte värt att förstöra den vänskapen tycker jag.Man kan bara beklaga...

-Hoppas det löser sig! Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det låter ju inte helt fel. problemet är ju att jag lärde mig ordet gelcoat i går och har bara en vag aning om hur man hanterar det. :-) Är det verkligen mening att laga på hur kassa båtar som helst? Jag menar är dom aldrig skrotfärdiga? den känns så galet spröd, ena relingen sprack tex när jag vände båten tex(på mjukt gräs, tre personer).

Känns som man ska trampa igenom durken när som helst, sviktar alltså många centimeter. Måste jag gelcoata hela durken då?

Törs man fråga vad det skulle kosta att få detta utfört av ett proffs? Lönar det sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescenten har dubbelskrov, inte ovanliigt att det känns svampigt, det gjorde det i svärfars också.

Åk till Biltema eller en riktig båtaffär, där kan du läsa om hur man plastar och spacklar i deras broshyrer.

Ta en sak i taget, börja under ifrån så du inte får in vatten i glasfibern, nästa år fixar du britsarna och året efter fixar du färgen, om du nu inte gillar orange...

Kanske kan du fota lite och lägga ut så får du tips. Om motorn är en ny Honda så har du i alla fall en fin motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Visst är du lurad, dessutom av en bekant eller släkting gör inte saken bättre-

Du är lurad i den bemärkelsen att den du köpte båten av borde talat om för dig hur den såg ut. (Med dagens teknink skulle du kunnat få över några kort från mobilkamera på nolltid)

Sen har du lurat dig själv, då du borde ha sett skicket, när båten levererades, innan ens båten är avlastad från trailern. Här får du nog skylla dig själv, då du faktiskt tog emot båten. Hårt sagt, men så är det. Glad

Dett possitiva är att de flesta båtar, som faktiskt sett ut som skrotfärdiga, kan bli rätt fina med enkla åtgärder. plasta kan faktiskt vara rätt kul och resultatet blir oftast rätt bra, även för den som gör det första gången. Måla är enkelt. Ser det alltfördjävligt ut, fram med sliprondellen och gör om.

Måla dessutom båten i egna färger, så blir den heller inte stulen och alla känner igen dig när du kommer! Sen har du förhoppningsvis en motor som är ok. Du kan nog tyvärr inte göra annat än se på det possitiva. (och fundera över en plan på hur du skall lura tillbaka pengarna av släktingen. Bara det är kul)

Under 20.000:- får man oftast ett renoveringsobjekt. Tyvärr.

Tips: Köp båt sen på hösten. Då har du chans att göra riktiga klipp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudet på spiken! :-)

Har lärt mig både det ena och det andra den hårda vägen senaste veckan!

Nu har vi enats om att han drar av 2000:-. Det känns ok, jag får väl helt enkelt köpa gelcoat och färg för dom pengarna. Det positiva är ju som sagt att jag kan måla den i mina färger och att jag får testa på att plasta båt, kan ju vara rätt kul. Det positiva överhuvudtaget är ju att jag lärt mig mkt om båtar o material.

Motorn är helt ny men tyvärr har jag börjat bekymra mig för den med. :-( Den stannar när man kör sakta!! Eller rättare sagt när jag kört sakta en stund, ca fem minuter. Har testat o grejjat och nä, det går inte att köra båtjäveln sakta!! Dessutom stannar den om någon sätter sig i fören, helt sjukt konstigt. Får nog bli en separat tråd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då du inte verkar var alltför van med varken båtar eller motorer, kan jag mistänka att Du inte installerat slangar riktigt tätt och kanske har du tom för lite bensin i tanken? Är motorn ny är den heller inte inkörd och det kanske inte ens finns olja i motorn. Den levererades säkert utan olja. Kolla så att olja finns, töm hellre ut den gamla och häll i rätt mängd av rätt kvalitet. Inkörningen bör du göra efter tillverkaren rekommendationer som du säkert fick med i bruksanvisningen (motorn var ju ny).

Cresent 42 och liknande såldes på bensinmackar på 70-80-och 90 talen och är därför lite av en budgeteka. Kvaliteten är kanske inte vad man förväntar sig idag men du kan säkert förstärka och förbättra så att den i det närmaste blir i nyskick och känns stadigare. Är inte båten drabbad av böldpest eller känns väldigt tung så är det sannolikt inget problem med att det knakar lite. Gamla båtar suger upp vatten i skrovmaterialet. Att trätrall och trädurkar  och liknande är slitet bör vara normalt. Trä klarar sig inte länge om det utsätts för vatten och luft omväxlande. Det är enkelt att byta och kan finnas att köpa som färdiga satser för din båt. Annars är det enkelt att tillverka själv, prova!

Jag vill inte vara någon moralpredikare men däremot handlar detta om säkerhet. Jag tycker själv att Du inte bör ta med folk i båten om du är så orolig om skicket. Du bör vara relativt säker på att all utrustning fungerar innan du ger dig ut på sjön och att Du samt andra kan hantera utrustningen i en nödsituation. Även en ganska enkel grej som att motorn lägger av kan leda till att ni kapsejsar vid möte med en större båt. Använd också alltid flytväst och sätt på den på land innan ni kliver i båten. Kontrollera också så att ni inte överstiger båten maximala lastkapacitet. Det brukar finnas en skylt om detta på insidan av akterspegeln. Ta alltid med åror eller paddlar, för säkerhetsskull.

Mvh Jerhed

Senast ändrad av Jerhed | 23 juli 2010 | 15:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...