Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
mimaro

Får inte tillbaka drevet...

Rekommendera Poster

Frustrerad! :wub: />

Alpha gen 2 drev

Jag har precis bytt allt som går att byta på drevsidan och ska tillbaka med drevet,
men den vill inte in hela vägen.. Nåt jag ska tänka på för att få dit drivaxeln rätt?

Allt annat runtomkring e centrerat och på plats så som packning, o-ring, växelarmen osv
Men den e fortfarande ca 6-7cm från att ligga platt emot trots allt juckande i alla riktingar.

Kan man snurra på drivaxeln? Den sitter verkligen...

Ska tillägga att centreringsverktyget gick hela vägen in som det ska utan problem så det ska va ok.

Tacksam för alla tips/förslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Har du varit inne på Drevman hemmsida och kollat.Sök undrer tips o trix.Bra bilder steg för steg.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd den inre biten av propellernavet, trä på den på propaxlens splines och greppa den men en större skiftnyckel så kan du dra runt prop.axeln.  (jag menar inte att du ska ta i för kung o fosterland då är något fel eller så har splinesen greppat, men lite lagom så brukar det underlätta.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack...

Det var ungefär i den riktningen jag tänkte vandra men ville va säker.

Jag har för övrigt använt mig av drevmans klockrena guide vid bälgbytena men just den där sista biten stod det inget om men men...

Jag testar med det du sa all_to_slow tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tipsas om här ovan är det absolut enklaste sättet att vrida runt proppaxeln för att få splinesen att hitta rätt MEN tänk på att vrida axeln endast motsols annars hoppar växeln som ska ligga i framläge ur. Dvs växelstången som går ner i drevet flyttar sej om man vrider axeln åt fel håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Högst troligt är det stödlagret som inte är centrerat. Är du helt säker på att verktyget verkligen går lika långt in som drivaxeln gör?. Prova att justera lagret i sidled med hjälp av verktyget. Ofta så brukar drivaxeln nypa fast lite grann och bli svårt att dra ut igen när lagret är fel.

Mvh

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...