Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
uttermannen

Ny inköpt båt hämtas imorgon

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter nu och planerar rutten i för imorgon då den ny inköpta båten

ska köras hem från Stockholm.

Lite nervös då både båten 27 fot är ny för oss samt att vi aldrig har slussat tidigare.

Blir också en lång dag då det är 63 distans hem......

Mvh Thomas Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog så bra så. Glad

Vad gäller slussning så brukar ett lugnt sinnelag göra underverk.

Lägg er vid lämplig kant, slå av motorn och dra er fram längs repen så långt det går, folk brukar bli litet griska om man lägger sig halvvägs in.

Lycklig hemfärd och grattis till båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par tips:

Ha en 12 meter lång tamp i fören vid uppslussning och aktern vid ner. Den andra tampen kan vara lite kortare. Längre tampar gör det bara besvärligare.

Ha minst 2 fendrar ända ner till vattnet då kanten kan vara väldigt låg på en del platser.

Annars är inte själva slussningen så svår, snarare är det en konst att ligga still medan man väntar på sluss- eller broöppning. Broschyr med slussningstips får man av kanalbolaget när man klarerar.

Jag gjorde själv en hemtransport av nyinköpt båt i början av förra veckan. 74 distans inklusive kanalen Vättern-Roxen. Det tog 3 dagar då vi fick avbrott för åska dag 2 (kanalen stänger vid åska).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni kommit iväg ännu?  Trevlig resa iaf.  Antar att ni slussar ut i Hammarbyslussen och då lägger ni er på babord sida i bassängen, kontoret är nämligen på den sidan och det är lättare för personalen att ta betalt från den sidan.  Minns från förra året vid en slussning ut i saltsjön, ur högtalaren: alla fritidsbåtar lägger sig på babord sida i slussen!  Folk körde i och lade sig lite här och var ändå.  HALLÅ!  BABORD SIDA SA JAG!  Inget händer.  VÄNSTER DÅ! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nej!  Inte i Stockholms slussar.  Höjningen/sänkningen är en halvmeter och det hänger linor utefter hela bassängkanterna att hålla sig i, inga egna tampar behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha Skäms

Jag antog att det var Göta kanal med tanke på distansen Skäms

Har aldrig slussat i Stockholmsslussarna men vad jag förstått är det en barnlek jämfört med Göta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mälaren är stoooor. Och Mälarslussarna är knappt märkbara. Tänk bara på att ta tag i en av de tampar som hänger på slussväggen lite förut på båten så den inte gör en 180-gradare pg. strömmen från Mälaren.

Gjorde det felet vid min första slussning ut i saltsön en gång i tiden. Helt plötsligt låg vi med aktern mot utfarten vilket inte var tillåtet. Fick släppa loss och lägga om oss i den överfulla slussen.

Inte så kul då men nuförtiden ett roligt minne varje gång vi slussar - hur kunde vi vara så klantigaFoten

The learning curve går bara uppåt så ni kan bara bli bättre.

Go Tur och grattis till båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...