Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Spancox

Montera midskeppsknapar, hur tjockt är däck?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att montera ett par knapar midskepps på vår Beneteah First 35s5.

För att slippa åka ut, borra hål och mäta för att sedan åka tillbaka tre mil och köpa skruv, är det någon som vet hur tjockt överdäck är på vår båt? Någon cm hit eller dit är rätt okej, men det är ju synd att köpa tio cm för långa skurv. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä... har ingen aning om hur tjockt däcket är på er båt.

Däremot vet jag att det kan vara god idé att fråga gen agenten pga att ibland så lägger
man el eller andra kablar på vissa ställen som är olämpliga. Men på en modern båt är det
säkert förberett en plats för knap och därmed ledningsfritt? Bara att borra alltså?

Glöm inte att det ofta är bra med ett mothåll, en platta för att fördela krafterna.
De centimetrarna får ni lägga på när ni köper bult!

Berätta gärna hur det blev så vi andra kan lära oss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det inte förberett för knapar midskepps på vår båt. I alla fall är det antihalkknottror längs hela relingslisten. Några kablar kan de väl ändå inte ha lyckats plasta in i däcket?Förvånad

Eller menar du att det kan gå kablar i salongstaket så att säga? Det har vi koll på, Beneteau har varit duktiga med kabelkanaler.

Jag hade tänkt montera knaparna med underliggande platta, men det verkar inte finnas färdiga sådana plattor för knapar i Aluminium (även om rostfritt är snyggare så sitter det aluminiumknapar i för och akter). Möjligen om kan cc-måttet stämma på de i rostfritt, att takplattan är RF kommer jag inte att störa mig på.

Blir det något sånär bra viktupptagning med stooora karosseribrickor på insidan annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det distansmaterial, exempelvis balsa o däcket måste detta bort och ersättas av homogen plast. eller liknande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops, det måste jag såklart kolla upp. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte helt relevant, men då vi monterade midskeps knap på vår Bavaria var däcket ca 15mm tjockt med inplastad aluminiumskiva . jag monterade med stora karosseribrickor och det har fungerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tog ner innertaket på min motorseglare fick jag se nåt intresant. Brickorna under muttrarna till den enda knapen på fördäck var ca 1 mm. Gick till en mekanisk verkstad i närheten och skulle köpa ett 5 mm plattjärn för att ha som bricka.

Verkstadsägaren som varit länge i branchen, rekomenderade en 10 mm tjock aluminumplatta på 200 x 300 mm.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 x 200 x 300 Förvånad

Det låter bastant så det räcker i min värld i alla fall.

Nu gäller bara att ta reda på om vi har solitt däck eller smörgåsvarianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu skall plasta och eventuellt lägga dit en metallskiva på en yta där man skall montera knap, hur ansluter man till befintligt laminat utan att riskera att en hel skiva av båten lossnar när passbåten har passerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är därför den skall va stor och tjock och ligga på undersidan med genomgående bultar.

Hade problem under en storm där båten låg tvärs vind och en mycket kraftig ström. Låg förtöjd med 8 ändar på fyra knapar. Knaparna satt fast i enkellaminat, med rostfria brickor 10 mm tjocka på 200x50mm. Fick efteråt se att laminatet hade spruckit i framkant av brickorna på en av knaparna som hade störst belastning.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...