Spancox 27 Postad 18 Juli , 2010 Efter en dag vid bryggan med mycket spring är däcket alltid i varierande förfall. Även om skor lämnas vid bryggan vill det gärna bli fula fotavtryck. Att bara lösa litet Ajax i kallt vatten och gå på med borste hjälper föga, varför jag nu ber om att då ta del av era knep. Någon säger att Vim är båtägarens vän i nöden, men jag är litet tveksam då Vim ju innehåller en hel del polermedel och därmed torde nöta ner gelcoaten efter ett (bra) tags användning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Juli , 2010 Känner igen problemet, men som stor förespråkare för grönsåpa så kan jag naturligtvis rekomendera det även i detta fall, brukar droppa några doppar och sen skura med sjövatten(salt) och det brukar bli skinande rent, ibland måsta jag låta det verka några minuter extra innan jag sköljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 18 Juli , 2010 Ah, tack för svaret! Nu blir min fru glad, hon brukar alltid hävda att Grumme är svaret på alla problem. En flaska får införskaffas och sedan utvärderar vi. Några droppar skriver du, menar du direkt på fläckarna då eller i en hink med sjövatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Juli , 2010 Droppa lite grann på däck, doppa borsten i vatten och skura, vänta en stund och skölj av, har du svårare fläckar så droppa lite över dessa skrubba och vänta en stund innan du sköljer, din fru är en klok kvinna! Använder grönsåpa till i princip all rengöring, även till bilen då den behöver avfettas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 18 Juli , 2010 Att min fru är en klok kvinna betvivlar jag inte, hon har ju valt mig. Personligen har jag litet svårt att vänja mig av vid bilden att det inte behövs tre - fyra dödskallar på ett rengöringsmendel för att det skall vara något att ha. Det sägs ju att syndare vaknar sent, så det kanske är dags även för mig att vakna upp nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 18 Juli , 2010 Det sägs ju att syndare vaknar sent, så det kanske är dags även för mig att vakna upp nu. Godmorgon i så fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 18 Juli , 2010 Tvätta ofta med ett milt tvättmedel, mjuk borste och mycket sötvatten. (Såpa är faktiskt ett av de bättre, och mildaste, enligt min hustru.) Skrubba inte! Håll däcket naturligt grått så varar det längst. Använd starka tvättmedel så sällan som möjligt. Helst inte alls! Och skulle du få för dig att olja teakdäcket så glöm det, för oljar du ett naturgrått däck, så blir resultatet svart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 18 Juli , 2010 Nu har vi inte teakdäck på vår båt utan gelcoat med antihalknoppror. Skurborsten jag använder är dock en vanlig, och därmed ganska så hård, dito. Kan den repa gelcoaten vid normal gnuggning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 18 Juli , 2010 Sorry, läste inte sista meningen i trådinlägget. Jag skulle, efter rengöring med såpa och halvmjuk borste, pröva med Nano Wax Sealer. Mycket lättarbetad, passar för såväl manuell polering som maskinpolering. Nano Wax Sealer är hydrofob, vilket gör att vattnet lätt rinner av ytan. Det lär räcka, efter en dag på sjön och innan båten får sin nattsömn, att du spolar av den med vatten. Fick tipset av en granne, då jag inte själv har erfarenhet av däckstypen. Fast går det med tanke på dina antihalknoppror. ? Not från Wikipedia; En hydrofob är en molekyl eller molekyldel som tenderar att inte komma i kontakt med vatten. Detta kan yttra sig till exempel som att de inte löses i vatten. En hydrofob kan också kallas lipofil, som snarare anger att den tenderar att befinna sig i kontakt med fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 18 Juli , 2010 Mmm, det där med nopprorna känns inte helt lättvaxat. Jag får helt enkelt prova med Westfjords tips. Miljövänlig och billigt, det kan väl aldrig fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 19 Juli , 2010 Jag har ett spolmunstycke med i båten, kopplar det på slagen och spolar. Om nu detta inte hjälper, då blir det en omgång med skurborste och såpa. Dutta ut en liten skvätt här och där på smutsten. Skura av hjärtans lust och sedan spola av det hela igen. Blir jättebra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser