Corvus_corax 2 Postad 18 Juli , 2010 Hej, Jag skulle vilja fråga om råd i en minst sagt trist historia. Jag köpte en 7 meters begagnad motorbåt i januari med tron om att ett köp vid den tidpunkten skulle börja för en trevlig båtsemester i år. Båten är av känt märke och betraktas som en tillförlitlig och bra båt, den är utrustad med en volvo penta AQ 140A och ett 280 drev. Båten köptes av en känd marina i Stockolmsområdet. Båten skulle levereras i slutet av april och jo då efter tredje leveransen och med mängder av trassel med en motor som inte startade så blev den levererad. Efter leverans så pajade backhaken och reparation utfördes och blev klar 2 juli Vid leverans efter backhakereparation så upptäctes ett hål i toppen vid avgaskanalen. Risk för brand o elände och båten gick inte att använda nu heller. Nu har snart semestern gått och jag väntar på reparation från marinan som jag köpt båten från.Jag har inte kunnat använda båten under den här säsongen ännu, har inga förhoppningar om att den blir klar före november heller. Jag har alltså lagt en ansenlig summa pengar på ett som jag tycker renoveringsobjekt men som enligt säljaren är en fullt fungerande men lite gammal båt. Har fösökt med återköp som säljaren tvärvägrar. Är det någon som har ett gott råd till vad som kan göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Juli , 2010 Prata med ARN.. (allmänna reklamationsnämden), eller din lokala konsumentombudsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 19 Juli , 2010 Tack jag får troligen vända mig dit. Är det vanligt att erkända marinor med medlemskap i sweboat och andra branchorgan skörtar upp köpare på liknande sätt ? Är det möjligen min oerfarenhet av båtaffärer som gör att jag är ett lämpligt offer att lura på pengar, som i alla andra liknade fall med bilar, hästar etc.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 19 Juli , 2010 Är nog inte helt ovanligt tyvärr. De allra flesta orkar inte bråka utan löser det på egen hand och det vet handlarna om. Att dra det juridiskt kostar tid, pengar och energi. Under tiden försvinner sommaren. ARN är dessutom ingen domstol, utan bara rådgivande. Likadant är det med MRF-anslutna bilhandlare. Man vill ge sken av att verka seriösa, men blir det något problem är det kalla handen direkt. Man kan lika gärna handla av Hederliga Harry och pruta tills man nästan skäms. Besparingen kan man använda för att på egen hand ta hand om diverse strul. Det är i alla fall min bistra erfarenheter. Garantier/försäkringar är oftast inget värda när det kommer till kritan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 19 Juli , 2010 Jag är medveten om den rådgivande funktion som ARN har och känner att som enskild kund med ett stort missnöje kring en ytterst illa skött affär så har man troligen inte det stöd som man vill hoppas på. Konsumentköplagen är enligt vad jag kan se betydligt stramare skriven än på det sätt som ARN tillämpar den i sina rekommendationer. Är det någon som känner till paragraf 29 i konsumentköplagen och dess möjliga tillämpning ?? Skrupelfria båtskojare lockar fram en mer djurisk lust till vedergällning och hudflängning, även hos den mest lugna och ödmjuka människa. Att på ett förslaget sätt lura folk på pengar är ett synnerligen beklagansvärt och ryggradslöst beteende. Men tankar om hämnd och lemmlästning tillhör inte en civiliserad nivå, inte heller ger det ekonomisk kompensation för de besvär och besvikelse som man fått utst Med ett beslutsamt lugn och en fet plånbok samt juridiska ombud har man troligen större framgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser