Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
lundemo

Var hittar man någon som kan fixa min B20

Rekommendera Poster

500 m kvar till bryggan i midsommras då kokade den gamla B20 motorn i min Monark 670. Tyvärr ingen trasig impeller, igensatt värmeväxlare, inlopp eller annat enkelt vad jag kunnat hitta.
Har dock övertryck i sötvattenkylningen och efter påfyllning trycks vattnet ut på någon minut av avgaser. (Gissar på läckage i topplockspackningen).

Nu har min gamla spis varit tröttare med åren och bara ökat i besin och oljeförbukning samt minskat i fart så det var nog dax att byta, men jag är själv inte kapabel att fixa detta.
Har hittat en helrenoverad B20 (Allt nytt) till vettig peng, men behöver tips på någon som mitt i sommaren kan åta sig ett byte. Kan även tänka mig att köpa helheten (renoverad motor byte) av någon som kan hjälpa.
Båten ligger i Hässelby, Stockholm vore tråkigt om den bara skall ligga där till hösten.
Alla tips mottages med glädje.

Fråga 2.
Om det nu är topplockspackningen, hur lätt eller svårt skulle man kunna göra en snabb temporär lösning genom att byta den? (Måste ventiler och annat skräp ställas mm????.



Senast ändrad av lundemo | 17 juli 2010 | 22:15

post-10015705-1394236436,171_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du behöver inte ställa in nått ,skruva bort toppen och byt packningen ,och du kanske du behöver plana toppen ,innan du skruvar dit den ,genom den har kokat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Gamla Hederliga B20 är inte svårmekad alls. I stort sett är det bara att lossa toppen (bultarna sitter under ventilkåpan, en del inta alla) sen är det bara att byta packningen. Sen kanske du behöver ev justera ventiler men det är inte svårt att göra. Om du e osäker fråga hur man gör fråga på  volvosidan jagrullar.sei  forumet . Kanske du kan hitta en billigare motor där också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det sädes i första svaret, du KAN åka på en planslipning men troligt är att du klarar dig undan det. B20n har ju gjutjärnstopp och det ska mycket till innan den blir skev för att maskin gått varm en gång.

Däremot, som sägs ovan att du inte behöver ställa nåt är inte riktigt korrekt. För att lyfta toppen måste du lossa ventilbryggan och när du sen sätter tillbaka den kommer ventilspelet inte att bli detsamma. Det är dock inte svårt alls.

Har du aldrig någonsin lyft ens en ventilkåpa så tar hela jobbet kanske 5-6 timmar. Vad du absolut måste komma ihåg är att när du lyfter toppen så måste stötstängerna (ser ut som ca 15-20cm långa metallpinnar, 8 st som du inte kan missta dig på när du ser dem) sättas tillbaka på samma plats som förut. jobbet går till som följer:

Lossa alla kylvattenslangar som går till o från toppen, gasreglagewire och bensinslangar lossas från förgasarna men har du utrymme nog kan limpa o insugningsrör sitta kvar på toppen under lyftet även om det blir tyngre och mer otympligt. Fördelen är att du slipper byta de packningarna. Ta av ventilkåpan och skruva loss ventilbryggan. Ta ur stötstängerna och märk upp dem så du vet var de ska sitta senare (de är inslitna mot respektive lyftare).Lossa de bultar som håller toppen och lyft bort den. Rengör både ytan på toppen och motorblocket ordentligt så det inte sitter kvar gamla rester av den befintliga packningen. Lägg trasor i cylindrarna under tiden så slipper du skit i loppen. Helst bör du även göra ren i bulthålen som håller toppen också, så att bultarna bottnar ordentligt när du sedan ska återmontera grejerna. Packning köper du på vilken bilreservdelsbutik som helst. Kom ihåg att momentdra bultarna korsvis när du sätter tillbaka topplocket så slipper du skjuta packningen direkt. kommer inte riktigt ihåg vilket moment du ska dra med, men har för mig ca 10kg i första skedet och sen 11.5kg vid efterdragningen. kolla dock så detta stämmer, det var cirka ett år sedan jag renoverade min B20 i trollingbåten, så jag kan missminna mig betr momenten.

Dessutom så BÖR du när du ändå har isär grejerna även slipa in ventilerna. Lite mer komplicerat och en hemmaslipning blir sällan helt bra. Helt klart värt slantarna att lämna in till en motorfirma dock. Detta är dock inget krav för att byta topplockspackningen, men som sagt.. har du ändå isär grejerna så offra en lusentapp, eller vad det kan kosta, på ventilslipning också. Det har du igen senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att först tömma motorn på vatten som annars hamnar i sumpen när du lossar toppen. åtdragningsmomentet skall vara 8,5-9,5nm

du behöver alltså en momentnyckel, den finns att köpa i dom flesta biltillbehörsfirmor.

När allt är på plats igen så ska du kontrollera ventilspelet, då vrider du motorn med en 22mm nyckel på bulten till remskivan och när du ser en nolla med ett streck igenom i linje med en spets på bröstkåpan så känn på lyftarna, om dom tre första är lösa så kan du börja annars så vrid ett varv till.

Spelet mäts genom att ett bladmått märk med 0,5 med viss tröghet kan föras mellan vippan och ventilskaftet bladmåttet med 0,55 ska inte gå att föra igenom.

Justering görs genom att kontramuttern lossas och justerskruven vrids. Först justerar du ventilerna 1,2,3,5 sedan vrider du ett ett helt varv på remskivan och justerar 4,6,7,8

Detta låter kanske omständigt men är väldigt enkelt om man bara tar tid på sig och jobbar metodiskt, och du har ju ingenting att förlora på att göra ett försök.

Som tidigare skrivits så är toppen av gjutjärn så det är inte alls säkert att någonting ändrar sig, men man bör alltid kontrollera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt är 90-95 Nm och skall efterdras. 

Länk till lite fakta

http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Volvo_B18-20/volvo_b18-20.html

Här lite mer

http://www.drevia.se/db/teknikbensin.htm

Men om du nu inte är van vid att meka bör du inte ge dig in på detta. Även om det verkar enkelt så krävs det viss handlag mm för att det ska bli bra.

Däremot kan du börja med att kolla din motor via ett kompressionsprov och det säker en hel del om motorns kondition. Troligtvis om motorn gått en hel del är det betydligt mer som krävs.

För att få hjälp med ett större ingrepp eller motorbyte så kan säkert någon bilmekaniker hjälpa dig. Säkert billigare än de som normalt mekar båtar.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba och precisa svar.
Tvekar på att utföra detta själv i sjön. Visserligen har jag skruvat en del på ytan, men aldrig orkat öppna ngn motor någon gång.

Men bäst vore att lyfta ur skrället och göra det ordentligt.
Vore toppen om någon här kunde tipsa om någon i stockholm som kunde vara behjälplig att genomföra detta, mot skälig betalning naturligtvis.

Man blir ju lite less. En dag som denna tar jag normalt båten till stan strosar omkring och åker hemmåt frammåt småtimmarna när mälaren ligger spegelblank och båtfri...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det bäst att byta motorn/renovera den du har men det kostar ju inte många pengar att byta blockpackningen och det är verkligen inte svårt att göra det själv, även om du är oerfaren inom området. Blir iofs mest ett provisorium men du kan åtm använda båten innan du måste ta upp den för motorbytet.

Har du tillgång till någonstans att vara för att göra lyftet alternativt möjlighet att använda mastkran eller dylikt så är det faktiskt inte svårare att göra bytet själv än att lyfta toppen, förutsatt att du fått tag på en komplett motor. Det är ju inte mycket att skruva isf. Slangar, elkablage och reglagkablar, sen lossa motorn och lyfta ur, haka på den nya och lyfta i o sätta tillbaka slangar osv.. Ta det logiskt, rita upp/märk vilka kablar som går var osv.
Jag gjorde så med trollingbåten: Körde med den gamla under tiden jag renoverade en annan, sen upp på land med båten, förberedde lyftet gm att lossa allt o sen backa under kranen och skifta motorer. Hela operationen, från att jag backat intill kranen till dess jag sjösatt och provstartat, tog lite drygt 6 timmar inkl fikapauser. Då var vi 2 man och den nya motorn var helt komplett och startklar redan innan bytet. Det är INTE svårt. Möjligen lite pilligt och i vissa moment tålamodsprövande, men nån större vana krävs inte. kan du skilja mellan en fast nyckel o en skruvmejsel klarar du det galant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Bara att ta tjuren vid hornen.
Efter en stunds funderande så plockade jag ihop 20kg bra att ha verktyg och tog mig ner till båten.
Startade med ett kompprov. 10-9,5-9-10,5  ????? 12-14 står det i boken! Kanske skall köra det utan tänstift i övriga cylindrar för att få lite mer fart i startmotorn.
Sagt och gjort Ettan visade direkt 12 men..... Ur både 2:an och 3;a kom kaskader av kylarvatten!. Kollade dock även dem och fick till slut raden 12-10-9,5-12,5.
Förstår dock inte en sak. Hur i allsin dar har jag lyckats starta motorn så sent som i förrgår. Då gick den jämt på tomgång, men tryckte ut avgaser i kylarsystemet?. Nu verkar den slurka i sig vatten i både 2:an och 3:an.

OK dax att skruva isär.... Men alla hylsor, fasta nycklar och så vidare men jag har ju inga tum-nycklar alls.

Iväg på inköpsrunda  Mekonomen cylinderblockspackning och dito till ventilkåpan. men inget på lager och bara mm nycklar, så bara att vänta till i morgon. Vidare till ClasOlsson där fanns det tum-nycklar, OK nästa lite glykol och mer motorolja, Slängde med ett par öl från bolaget också.

Åter vid båten så tog det sin lilla tid men till slut så låg toppen där på akterbänken. Vid snabb inspektion visade det sig att packningen var utnött med synlig cord mellan 2:an och 3:an ingen direkt brusten kant med direkt kontakt med cylindrarna men en klar defekt.

Så långt kom jag idag!

Väl hemma kokade jag termostaten och kollade teperaturen på vattnet mot kötttermometer. Men trots att jag körde ända till kokande vatten kunde jag inte se minsta rörelse i den???
För visst borde jag se med ficklampa och blotta ögat att dem öppnar sig.

Fråga!
Kan termostaten helt slutat fungera då den tidigare har överhettats?

Skall man putsa block och topp med lite stålull eller liknande innan jag kastar dit nya packningen.

Packningen mot avgaslipan lossnade väldigt snällt och ser ut att vara i bra skick. kan jag chansa på att återanvända den eller är det bara dumheter.

Kommer inte att göra en total makover denna gång, ventilslipning mm. utan nu skall den igång så vi kan njuta av resterande semester.

Utmaningen blir i morgon då ventilerna skall ställas, hoppas på det bästa, bara jag kommer ihåg att köpa ett bladmått i morgon å momentnyckel (fanns en enkel på mekonomen för 109:-) Sen skall den igång. //JL

post-10015705-1394236443,9662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga om termostaten kan tagit skada av tidigare varmkörning: JA! Man ser direkt med blotta ögat att den öppnar sig = byt termostat.

Om du upplever att den går konstigt och att du fick in vatten i cylindrarna, har du kollat så att din limpa är ok? Har erfarenhet av att dåliga limpor kan ställa med lite vadsomhelst, det slår in vatten bakvägen när motorn går på låga varv vilket medföljer konstig gång och märkliga egenskaper.

Att du bytt till de tjockare packningen gör att kompressionen blir mindre, jag hade valt den tunna (0,8) så det blir lite mer fräs i motorn.

Efter inläggen att döma verkar du/ni kommit en bit på vägen iaf, härligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då topplockspackningen (observera inte motorblockspackningen) såg relativt hel ut tidigare är det ju inte det som är felet! Det verkar vara som att dina kyllimpor är genomrostade och läcker vatten in i toppen precis som den föregående kommenterar.

Var noga med att dra toppen korsvis, lite åt gången, alltså inte hela momentet på samma dragning för respektive bult!

Ta loss kyllimpor och kontrollera dem noggrant.

Gör ett leak down test!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du drar toppen i cirkel med början på mitten minst 3 varv dvs 3 moment, efterdaragning efter varmkörning.

ang ventiljustering visst ska 2 varvs principen fungera men har varit ut för att den ibland märkligt nog ger lite för mycket spel på 7 8.  ställ dem därför i komprisions takten dvs när kolven är på väg mot och båda ventiler vilar

eller alternativ 2  vilket alltid funkar på alla motorer när ventilen gjort sin takt vilar den ju och då ställs spelet.

ställ dem nog på något mer spel packningen trycks ihop något vid första varmkörningen, återjustera efter varmkörning och efterdragning.

tjockare packning gör bara att du lättare kan åka utan spikningar på dagens soppa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt din bild så är kolvarna på cylinder 2 och 3 belagda med rostutfällning. Detta bör ha kommit in från avgaslimpan, bakvägen så att säga. Ser inte ut att ha skett enbart en gång.



Senast ändrad av Jerhed | 23 juli 2010 | 12:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...