michbern 0 Postad 17 Juli , 2010 Jag undrar om är någon som vet hur man går in till Nidingen (strax utanför Onsala)? Har aldrig varit där själv och har förstått att det är vanskligt om man inte har lokalkännedom. Därför undrar jag hur det ser ut, finns det någon farled el.dyl. eller måste man veta vägen utantill? Har googlat och försökt hitta information men har inte hittat någonting konkret. Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Juli , 2010 Hej ! Nej det finns ingen utprickad farled till Nidingen i allafall inte när jag var där för några år sedan. Min rekomendation är att du tar med dig någon som känner till farvattnen väl, för det är grunt og stenigt, och bara i mycket gott väder. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 17 Juli , 2010 Enklast att gå in från nordväst med noggran utkick, stenarna som finns brukar synas mkt tydligt i det klara vattnet. Hur djupt går din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
michbern 0 Postad 17 Juli , 2010 Min båt ligger på ca 0,7 meters djup skulle jag uppskatta. Jag tänkte på de turer som går dit med RIB-båtar, går dom bara på lokalkännedom? Finns det ingen led utmärkt alls? Känns lite osäkert när man inte har något att gå på, visst kan jag chansa och titta efter grund men det hade känts bättre att haft en utgångspunkt. Komma från nordväst säger du, kan du vara mer specifik eller räcker det så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 17 Juli , 2010 Går in från nordväst sedan finns det en grynna som är utmärkt med en stång, jag har gått in mot denna stång gått ganska nära denna och haft stången på styrbordsida. Därefter siktar man in mot mitten av lagunen som bildas inne i viken när man är i mitten tar man sedan sikte på bryggan . detta för att inte komma upp för nära på babordsidan. Men ordentlig uppsikt är att rekomendera liksom riktigt fint väder första gången man går dit. Men väl värt ett besök. Försökte mig på en skiss på eniro. http://kartor.eniro.se/m/pBbmG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
michbern 0 Postad 17 Juli , 2010 Tack för beskrivningen och kartan, det var precis det här jag var ute efter! Nu vågar jag mig på att försöka själv, bättre utgångsläge än så här får jag nog inte. Skall styra ut dit så fort vädret tillåter och ta fasta på din utmärkta beskrivning och ta med mig sunda förnuftet så skall det nog gå bra. Tack igen för beskrivningen, ovärderligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 18 Juli , 2010 Hej, om du kommer in från sydväst så har du en pinne som du skall rakt i aktern sen så sitter det en likadan inne på piren som du skall ha rakt i fören.följer du denna linje så är du hlet safe,vid klart väder så kommer du gå förbi en del riktigt stora grynnor,vilket barnen brukar uppskatta. Sen så kan du gå in på ost sidan den lilla bryggan men där fins det inget bra att ta som riktmärke utan ha en i fören å ta det lugnt.det blir en sick sack körning,vid lugnt väder är det en väg att rekomendera,att föra mellan alla dessa stora stenar. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser