Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
FreedomKetch

Vatten i oljan - Volvo Penta MD40A

Rekommendera Poster

Motorn har startat segt efter att den stått något dygn sen har den gått bra och startat lätt. Inga andra problem förutom att drivremmen(?) har gnisslat i början av körning.

Nu startade den inte alls och började ryka. Det luktade bränt, som när man kört med handbromsen i. Oljan är grå, nästan silvrig, och det är fuktigt på oljepåfyllningslocket när man skruvar upp den. Det verkar som det är ganska mycket vatten i oljan och det är inte någon färg på vattnet heller.

Jag kan tillägga att det regnade en hel del precis innan vi försökte starta den.

Motorn är från -80 och av modellen MD40A.

Eftersom den verkar ha funkat bra och den tidigare ägaren sa att han inte hade haft några alls problem med den hoppas jag att det är något som kan lagas lätt.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det du beskriver som rejält allvarligt. Så mycket vatten i oljan tyder på ett rejält läckage - och det kan komma från flera olika ställen. Jag skulle bums kallat in en expert. Vänta inte - då börjar rosten krypa inne i motorn.

Jag hade ett läckage på kylaren till turbon - som därigenom drog in lite vatten i motorn. Innan jag fick fatt i reparatör gick några veckor och då hade hela motorn rostat. Kostnad 100.000 kr

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det vore en bra idé att tömma motorn på olja. Är det bara att tömma ut från en skruv underifrån eller måste man pumpa ut oljan?

ska leta vart det kan ha kommit in vatten, återkommer senare.

EDIT: Jag skruvade lite på motorn och jag såg att vattnet i oljan är ofärgat till skillnad från sötvattnet som är grönt. Det måste alltså kommit in sjövatten någonstans.

Vart kan det läcka in sjövatten i oljan?



Senast ändrad av FreedomKetch | 18 juli 2010 | 18:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sjövatten i oljan på 40an så bör det vara oljekylaren som har gått läck. Så ta lös den o provtryck.Har för mej att resten av motorn är sötvattenkyld. Mille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi demonterat sjövattenpumpen för att kontrollera att det inte är en läcka där. Men på utsidan av pumpen (det kullagret) har fin jämn olja. Så det verkar inte vara där som det läcker. Vi kommer att försöka att tömma motorn på olja/vatten idag. Men svårt eftersom det är en enda gröt. Tack för tipset med oljekylaren. Hur provtrycker man den? Kan man göra det själv eller måste vi har något proffs till det? Vi håller på att jaga mekaniker för fullt. Men det ser rätt så mörkt ut med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan provtrycka den själv, ta bort den o plugga ena slang uttaget koppla typ en trädgårdsslang till det andra,tryck med ett par bar så borde du kunna se om det läcker ut ur oljekanalerna. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...