Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
shoei

Yamaha 30hk - går riktigt dåligt

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 30hk från början av 90-talet som började bete sig riktigt konstigt förra sommaren. Lite bakgrundsinfo är att båten och motorn har stått utomhus i många år under pressening och har alltid fungerat bra. Motorn är inte använd mycket alls och är i väldigt fint skick.

Nu går motorn på ca 30%. När man för gasreglaget frammåt så hoppas varvtalet upp och ned och om man gasar på fullt så är det som att motorn stryps. Den fungerar bäst på ca 60% gaspådrag och med choken utdragen ungefär ghalvvägs. Den går dock fortfarande riktigt långsamt.

Vad kan det vara för fel? Var ska man börja felsöka? Slangen till tanken är bytt (tänkte kanske att det kunde vara smuts i den som stoppade bränsletillförseln).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog provat att ta loss och göra rent förgasarna.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. jag har aldrig mekat med någon båtmotor så min första fråga är om det är ett stort projekt? Eller kommer man åt dem lätt om man plcoakt av kåpan? Jag har mekat en hel del med motocrossmotorer men då sitter ju allt så lättåtkompligt att det bara är en förgasare.

Jag tror båtmotorn är 3-cylindrig (2-takt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Du kommer åt förgasarna lätt direkt under kåpan.

Inga problem för en som är novis(vet själv eftersom jag gjort rent mina på en 30HK Yamaha från 1985 efter en tur under vattenytan...)

/Nicke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt så här långt! jag ska ta tag i det där snart och så ska jag försöka byta olja i växelhuset och impeller på samma gång. Jag återkommer om jag stöter på problem!

En sista fråga, om man monterar bort motorn, hur får man den att stå upprätt på smidigast sätt? Jag har sett att en del byggt någon form av ställning i trä men det orkar jag nog inte göra. Har inget bra garage nu (bara ett förråd). Men det kanske krävs att den hänger i luften på något vis eftersom man måste montera bort de nedre delarna vid oljebyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har en liten kärra som motorn kan stå på och transporteras med, varför montera av motorn? Antar att svaret är att du inte har en trailer till båten...

/Nicke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, jag har ingen trailer.

Undrar om biltemas kärra håller för en 30hk. Det står inget på hemsidan.

Men ang växelhusoljan. Tömmer man bara ut oljan genom att skruva bort någon plugg längst ned nära propellern? och fyller på en bit upp någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liknande från -86, antar att dom är ganska lika.

Sitter två skruvar en bit upp på riggen. En är för olja och en för något annat, kommer inte ihåg. Lossa den för olja och även den som sitter längre ner på riggen. Oljan kommer rinna ut ganska långsamt så det tar en liten stund.

När du skall fylla igen så köper du en för ändamålet avsett tub med en pip som får plats i det nedre skruvhålet. Därefter trycker du upp oljan genom det nedre hålet till dess att det rinner ut genom det övre. Då skruvar du åt skruven där upp, fortfarande med tuben tryckt mot det nedre hålet. När skruven där uppe sitter tätt tar du fort bort tuben och sätter dit den nedre skruven. Nu kommer det rinna lite olja, men är du bara lite snabb så är det ingen fara.

Det går åt ca 400g, iaf i mitt växelhus.

 

Ang förgasarna så är det bara ett antal skruvar att lossa. Dom sitter mellan den svarta plastburken framtill på motorn och blocket.

Tänk på att inte dra sönder aluminiumet när du sätter tillbaka dom bara!

Jag gjorde rent mina med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

Ang skruvarna så är det ju bra att man lossar rätt skruvar så jag tar nog ett kort sen och lägger upp bilden här så kan ni ju hjälpa mig med vilka det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...