svl_kent 0 Postad 17 Juli , 2010 Hej! Har problem med en Suzuki 50hp utombordare, ca 1985. Startmotor drar men släpper nästan direkt från startkransen och viner ett tag - Då får man vänta tills den stannat och försöka igen. Efter 40-50 försök så kan den börja dra riktigt och då startar motorn snyggt och prydligt. Nån som har nåt tips på vad det kan vara eller ska man köpa en ny startmotor? /Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 17 Juli , 2010 Själva startmotorn har inget med den saken att göra. Jag skulle säga att antingen har du för dålig spänning från batteriet (räcker till för att dra upp drevet från startmotorn, men när startmotorn går igång så sjunker spänningen med följden att drevet hoppar tillbaka igen), eller så är startmotorsolenoiden kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 17 Juli , 2010 Aha - tack! Jag testade idag med att koppla startkablar på ett helt nyladdat batteri direkt till motorn (minus) och solenoiden (plus) och det blev exakt samma resultat. Förmodar att solenoiden måste vcara exakt rätt till just den startmotorn? Kan inte sen motornumret på motorn eller serienumret på startmotorn så jag har svårt att ta reda på exakt modell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 17 Juli , 2010 För att utesluta att det är spänningsfall i startreläet så kan du prova att lägga startkablarna direkt på startmotorn. Kolla så att kuggarna på startdrevet inte är slitna och prova att smörja lite mellan axeln och drevet så att det inte kärvar. På de flesta utombordsstartmotorer så skall drevet slungas upp utav centrifugalkraften men om drevet kärvar på axeln kan det bli problem. /Björn Senast ändrad av mahaffa | 17 juli 2010 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 17 Juli , 2010 på min förra motor, Suzuki DT115 2-takt så släppte startmotorn om det var så att motorn nästan startade. Detta är väl en säkerhet så att kuggen inte rensas tror jag........ oftas startade motorn utan släpp men om det var seg av någon anledning så kunde detta fenomén uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svl_kent 0 Postad 17 Juli , 2010 Jo så ska det ju vara men här så är det långt från att den startar, efter ett stort antal försök så bröjar den till slut dra runt motorn på riktigt och efter det så startar den alltid snyggt och prydligt och startmotorn släpper som den ska. Jag har också fått ett tips att det skulle kunna vara ankaret i startmotorn (vad det nu är) och att man kan byta det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 18 Juli , 2010 På startdrevet sitter en liten tyngd (nr 6) som med hjälp av centrifugalkraften skall göra så att drevet slungas upp när startmotorn börjar snurra. Så fort svänghjulet snurrar fortare än startdrevet så kommer startdrevet att slungas tillbaks ner igen. För att detta skall fungera så krävs det att startmotorn får ordentligt med ström annars kommer inte drevet slungas upp ordentligt. Sen är det ju viktigt att det inte sitter fastklibbat i gammal seg olja eller rost som hindrar att det kan röra sig fritt. har du kollat så att inte kuggarna på startdrev eller svänghjul är utslitna. Som någon påpekade så finns det en risk att motorn bara gör ett tändande som är tillräckligt för att start drevet skall slungas ur. Du kan prova att ta loss tändhattarna från tändstiften alternativt om du har ett dödmansgrepp du kan använda så ser du om startmotorn fortfarande hoppar ur trots att motorn inte tänder. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser