Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Knader

I köpar tagen!!! Glastron 199 Sierra

Rekommendera Poster

Hej alla! Hoppas ni har en trevlig semester.

Är lite sugen på att byta båt, har hittat en som jag tycker är lagom för mig och min sambo. Har idag en Ryds 475 GT 60hk. Men skulle villja ha en båt där man kan övernatta om man vill.

Hur som helst så har jag hittat en Glastron 199 Sierra års mod. 1990. Vilken säljaren begär 150 000:- för. vilket jag tycker känns lite för dyrt. Men båten är i mycket gott skick och motorn är ny renoverad för ca: 35 000:- och nytt kappel.

Nån som vet om priset är för högt eller helt ok?

Här har ni båten. http://www.blocket.se/kalmar/Bat_Glastron_26664730.htm?ca=18&w=1

MVH

Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Är det ingen som vet om priset är ok eller inte?

Har iaf. fått ner den till 140 000:- nu. Men är fortfarande osäker.

MVH

Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är lite i underkant för båtstorleken men kan fungera om du inte har så stora fartkrav.

Provkör ordentligt med den last du normalt kommer att ha, är det oftast du och sambon skall det väl inte vara några problem.

Båten är 20år gammal så det känns kanske lite dyrt men är den riktigt fräsch och motorrenoveringen är dokumenterad så kan det väl var ett rimligt pris. Nytt kapell och trailer är ju värt en del också.

Det finns ju mängder av amerikanare i den storleken på Blocket så förhasta dig inte utan kolla igenom båten grundligt och som sagt provkör en längre tur. 

Lycka till och återkom gärna om hur det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen!!!

Har nu provkört båten och den gick bra. Men som sagt motorstorlek kanske lite i under kant. Drog man fullt låg man i knappt 30 knop, och motorn lät som TUSAN!!! En 4-a känns lite för klent i båten. Körde man istället på marschfart i ca: 22-24 knop fick man en betydligt trevligare gång.

Men har nu bestämt mig, inget köp den här gången, båten är för dyr! Jag kan som sagt hitta en nyare och t om. med en större motor för samma peng!

Så nu blev det inget köp, men jag letar hej villt vidare efter en DC som lagom för mig!

Ge gärna tipps om ni vet nått bra för runt 150 000:-

MVH

Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med DF, det finns mycket att välja på.

Ett tips är att titta på 3-4 stycken som är lite olika i layout, storlek på ruff, design, typ etc. Därigenom få en bild av vad det egentligen är man tycker är viktigt att ha (man behöver ju inte provköra alla, räcker ibland med att bara åka till ett par båthandlare och titta runt för att skapa sig en åsikt).

I din prisklass kan du kanske hitta en Sea Ray 200 från mitten av 90 talet. Jag tycker att den designen är relativt attraktiv.Då kan du nog få en med 5.0-5.7L V8, vilket ger bra med kraft och fart.   (Sea Ray 220 av den äldre modellen sent 80 tidigt 90 tal är också helt ok, helst tidigt 90 tal med den välvda rutan, ser modernare ut. Har kört en som jag tyckte gick bra i sjön och kändes rymlig).

Regal bör nog också kunna ha något motsvarande Sea Ray 200, jag tycker Regal är trevliga båtar med bra kvalitet. Under några år hade det en speciell design, som en del gillar och andra inte tycker så bra om.

Även Wellcraft, jag är lite svag för deras äldre modeller, Nova, Elite och även Eclipse. Åtminstone de två förstnämnda går riktigt bra i sjön.  Deras modernare vet jag inte så mycket om. Excel 21an är säkert helt ok.

När båtarna blir lite äldre är det ganska viktigt att motorn är ok.  Mercruiser är inte så tokdyra att reparera, men bra att försöka hitta en som verkar fräsh (komp. test kan vara bra att göra). Satsa gärna på 5-5.7L om du vill ha lite mer kraft och fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...