davidi 0 Postad 17 Juli , 2010 Vad betyder ringen med 30 inuti, med två pilar? Jag hittar inget om saken i symbolförklaringarna. Denna bild är tagen från Eniro, men i mitt båtsportkort finns bara en pil, och den verkar alltid peka i farledens riktning. Har det något med djupet i farledens fortsättning att göra? Just denna finns strax norr om Långhällsudde nära inloppet till Södertälje från Mälaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Juli , 2010 Om du googlar på anropspunkt vhf så får du upp liknande bilder, dock endast med en pil. Så, anropspunkt för vhf, kanal 30. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacko 0 Postad 17 Juli , 2010 Kanal 30 finns mig veterligen ej, så jag gissar att siffran bara är ett löpnummer av något slag. Vidare kan symbolen även betyda plats där lots möter upp el dyl, men jag är inte säker. Sånt här framgår annars mycket tydligt i läroböcker i navigation (som jag har ett par, men dessvärre inte på den plats jag nu vistas). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Juli , 2010 Jahapp, där gjorde man en groda då Hoppas någon kan komma med en lösning. Fyrens lysvidd? Baslinje för inre vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 17 Juli , 2010 Det är en rapporteringspunkt i ett trafikreglerat område. Gäller större fartyg och information för varje trafikområde finns på vanliga sjökortet. Numret är ett löpnummer. VHF-kanal som ska användas framgår av sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 17 Juli , 2010 Ah, tack för upplysningen! VHF-anmälningspunkt var svaret. Siffran är något sorts löpnummer, och inte VHF-kanalen. I Sjötrafikkungörelsens bilaga 5 (Mälaren/landsorts trafikinformationsområde) står följande för denna punkt: Långhällsudde (ca 59 17,4' N, 17 36,5 O) VHF-anmälningspunkt 30 Skumt att det inte finns med bland sjökortets symbolförklaringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Juli , 2010 Japp helt rätt ! Ett förtydligande; någon hade sett symbolen med bara en pil. en pil =raport till trafikövervakningen bara när fartyget går i pilens riktning, två pilar rapporterar fartyg i båda riktningarna. Symbolerna finns i Kort A. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser