Ozrage 0 Postad 17 Juli , 2010 Har precis köppt en ny Suzuki DF4 och undrar om tips och trix ni har lärt er över åren. Är det något jag bör tänka på före eller under användning av motorn som inte står i instruktionsboken? Jag är barnsligt glad över motorn och vill ta väl hand om den. Så alla tips är välkomna. //Mvh oz. Senast ändrad av Ozrage | 17 juli 2010 | 10:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 24 Juli , 2010 Inga tips? Jag undrar tex om det verkligen är nödvändigt att borra hål i akterspegeln för att säkra motorn? Aldrig gjort det med den gamla motorn. Förstår att det är bra. Men den här motorna ska liksom av och på båten vid varje användning. Lite overkill att skruva fast den på det viset och borra hål i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Juli , 2010 Du behöver inte bulta fast den, det räcker med de två tvingskruvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 26 Juli , 2010 Suzukis 4, 5 & 6hk fyrtakt är väl alla samma motor. Läste på nån sida på nätet att det var väldigt enkelt att få 6hk ur sin fyra genom att byta en grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 2 Augusti , 2010 Inte riktigt samma, 4 hästaren har tex en inbyggd bensintank på 1,5 liter. Och man kan inte koppla in någon extern trycktank. Så man måste ha med sig extradunk soppa. Annars vet jag inte riktigt vad som skiljer. Jag ska dock inte trimma den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 2 Augusti , 2010 4/5/6 har alla inbyggd tank! http://www.suzukimarin.se/motorer/df654/1075375-df654 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 2 Augusti , 2010 Ok, det är mycket möjligt. Dock på min DF4 så är det inte möjligt att koppla in extern trycktank. På denna är det den inbyggda tanken som gäller. Vilket leder mig till nästa fråga. I instruktionsboken står det att man vid tankning skall lyfta ur bensintanken ur båten och fylla på. Extremt opraktiskt, obekvämt och besvärligt. Detta efter en titt under kåpan betyder att jag måste lossa två bultar/skruvar med två verktyg och sedan slangen som sitter under tanken. Detta låter för mig befängt då jag anser det är större risk att spilla bensin i motorn på det sättet än att bara hälla i bensin försiktigt där motorn sitter. På båten alltså. Eller? Möjligt att de bara var otydliga i instruktionsboken så jag kollade både engelska & svenska delen så de inte översatt fel bara. Men det står att man ska lyfta ur bensintanken ur båten. Hur ska jag göra om jag står soppatorsk mitt ute på sjön? Simma i land för att tanka? Hell no! Kan förstå att det inte är optimalt att skvimpa runt med bensin över en het motor. Men ändå, med en kall motor vi lugnt vatten skall jag nog lyckas jag och min tratt. Någon som har erfarenhet av interna bensintankar? Och hur brukar ni tanka? Senast ändrad av Ozrage | 02 augusti 2010 | 18:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 2 Augusti , 2010 Självklart är den instruktionen att lyfta ut tanken om man har separat tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ozrage 0 Postad 2 Augusti , 2010 Nu när jag tänkt till lite så förstår även jag att de menade separat tank. Ibland är man en idiot. Hur hade jag tänkte att jag skulle sätta tillbaka den inbyggda bensintanken utan att tappa ur all bensin på en gång. Haha ibland är jag bra dum. Tack ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser