Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tokjocke

Mercruiser 5,7 problem

Rekommendera Poster

Hej.

Har sjösatt efter mycket strul.

Slutade med att jag var tvungen att byta icm boxen.

Har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändmodul, tändspole, icm box, bränslepump dvs en riktig uppfräschning.

Och den startar och går riktigt bra men ibland suckar den till Spelar ingen roll om jag öppnar tanklocket eller kopplar bort automat choken.

Och det blir värre ju längre jag kör den behöver aldrig starta om hon eller något och det varar bara 1-2 sekunder, nystartad så dör hon vid gaspådrag.

En mekaniker har renoverat förgasaren men jag har aldrig ställt in den behövs det (rochester 4port).

Har aldrig heller ställt tändningen.

Finns det någon här som har haft liknande problem.

MvH jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad det är för motorn och drev, men om det är Mercruiser så skulle jag rekommendera att du kollar mikrobrytarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vars sitter mickrobrytarna är det dom som ska bryta några millisekunder när man växlar.

Det är en Mercruiser 5,7 med alpha 1 gen2 allt 96

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Microbrytaren sitter vid vajerfästena mellan vänster knä och förgasare (framifrån sett). Ett litet hjul/brytare finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har haft motsvarande problem som du och bytte tändspole samt bränslepump. Bytte också bränsleslangen hela vägen från tanken till motorn. Tydligen så kan gamla slangar vara mjuka och suga ihop när det blir varmt, i varje fall enligt mekanikerna som fixade min motor. Efter dessa tre byten så fungerar motorn perfekt igen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt  tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändmodul, tändspole, icm box, bränslepump dvs en riktig uppfräschning.

slangarna till och från bränsle pump men inte avluftnings slang kan det vara den kanske.

Har inte bytt bränsle filter kan ju också vara en orsak eller.

Den startar och går annars kanon.

Har ni någon mer ide.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att byta bränslefilter, skadar ju inte.

Har du backventil på returslangen till din tank? Jag har en sådan kulventil precis vid tankanslutningen. Kolla så den inte hängt upp sig.

Annars får du kanske prova med en ny förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...