Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
falo

Rånö sundet

Rekommendera Poster

Jag har i några år tagit Rånö sundet för att slippa Mysingen och på sjökorten står det två grynnor/stenar utmärkta som nästan ligger mitt i farleden. jag har enligt GPS åkta rakt över dessa stenar men aldrig sett dem. Vet någon om dessa har blivit sprängda eller varför jag inte kan se dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också åkt förbi dessa stenar utan att kunna se dem, visst blir man lite fundersam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner inte till stenarna i frågan men.

Utanför min hemmahamn finns en sten över vattenytan alla håller utanför den, jag har gått där mer än 1000 ggr. 1001 ggr går jag på en sten som ligger utanför den synliga stenen.

Altså kan man gå oerhört många gånger utan att träffapå något i vattnet, så många gånger att man tror att det inte finns något där.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sten som är utmärkt på sjökortet kan ju tillfälligt vara under vattenytan beroende på vattenståndet, men om man kan se botten på 2 meters djup borde man ju kunna se den utmärkta stenen också tycker jag när man passerar rakt över. Man undrar om stenarna har tagits bort men kanske sjökortet inte har blivit uppdaterat???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet du att du passerar rakt över???????????

Är du en av dom som litar blindt på navigatorn?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade lite mer på det här; som jag har förstått så är det till stor del marinen som har önskat att Ryssundet norr om Rånösundet skulle muddras, om de ska kunna ha någon nytta av det muddrade Ryssundet så måste de ju passera förbi stället vi pratar om. Kanske stenarna är sådana som tagits bort för länge sedan/aldrig funnits men som står i kortet för att vilseleda fienden? Tittar man på flygfotona på Eniro och framförallt på satellitbilderna på Hitta så syns inte ett spår av något grund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du en av dom kommentarer undanber jag mig i detta forum och hoppas att du kan hålla tungan i styr i fortsättningen. Men jag blir FAN så förbannad när det kommer sådana kommentarer utan att du har någon grund för det. Om du vill veta så har jag sjökort och två gps:er som jag kollat med. Fler har gjort samma iaktagelse på denna plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har också tittat på flyfoton och kan inte se något, det kanske är som du säger, att marinen tagit bort dem och därför har inte sjökorten ändrats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att det finns flera ställen i Stockholms skärgård där Marinen har beordrat kartritarna att sätta in flera hinder på sjökorten för att hålla allmänheten borta ?

Eller är det bara en skräna ?

T.ex så ser det ut att inloppet till viken vid ön Måssten (utanför Svartklubben) är icke-passerbar, medan i verkligheten går det nästan en motorväg in i viken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK då har du svarat på min undring och jag förstår att du har 2 gpser.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med mycket stor sannolikhet militären som måttat in lämpligt hinder för att förvilla eventuella fiender sen tidigare. Det finns fler exempel på detta, har själv dykt på vissa ställen där det inte finns något hinder i fråga eller där djupangivelser är helt åt skogen :)

Finns mycket platser där man inte tror ubåtar kan ligga sett från ett svenskt sjökort... dock ska vi ha klart för oss att ryssarna (som är enda fienden?) varit inne på våra bakgårdar och har mycket detaljerade kort... mycket lämpliga när man söker vrak om inte annat.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare är det så att underlaget till de officiella svenska sjökorten bygger på handlodningar utförda på 1800-1900 talen. Man söp och handlodade, handlodade och söp. I många fall överlät man handlodandet av mindre betydelsefulla områden till lokalbefolkningen.

Jag har själv släkt som helt råkade supa bort flera dagars förvirrade anteckningar. Då fick man fritt ur minnet försöka återskapa den gångna veckans arbete. Mycket besvärligt. Föga kunde de väl ana att någon skulle vilja köra båt där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att det bara är felmätt. Jag har inget minne från unga år på 60 talet att det skulle ha funnits något hinder i Rånösundet. Som jag har läst beror den nya muddringen i närliggande Ryssundet främst på att båtklubbar har tjatat om att den borde göras.

Jag har markerat exakt var dessa hinder finns på sjökortet

post-10011607-1394236435,6472_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi passerade där igår och sedan jag var där senast för många år sedan har de satt ut prickar vid grunden. Förmodligen ingen nyhet för andra. 

post-10011607-1394236445,2971_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...