Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Need4Speed

Hjälp - VP V8 skjuter vid belastning

Rekommendera Poster

Jag har en 21 fots DC med VolvoPenta V8 (Cheva 305) med 2-ports VP förgasare (Rochester-variant). Startar lätt. Går bra på tomgång, samt med uppvarvad tomgång om man smyger på gasen. ibland när jag lägger i växel, och ger gas skjuter den en gång och dör sen. Startar lätt igen. Uppstår även skjutande utan växel i om jag först ger på gas, drar tillbaka och sen på med mer gas igen. Då skjuter den.

Har bytt båda bränslefiltrerna, samt rengjort det lilla filtret i förgasaren.

Det kommer bra med soppa i förgasaren, accpump och bränslepump gör jobbet de ska verkar det som. Bytt stift. Haft förgasaren på genomgång. Har kollat ner i tanken och inte iallfall sett skräp eller vatten i bensinen. Luftning av tank verkar oxå fungera som det ska.

Han som gick igenom förgasaren åt mig sa att det luktade riktigt gammal dålig bensin, men vad jag tror är att det var kanske max 10 liter gammal bensin i tanken, och sen har jag fyllt på med ca 50 liter sen dess samt k-sprit, så det borde ju inte vara nåt sånt, eller vad tror ni? Ska jag fylla tanken helt (170 liter) och hoppas?

Tilläggas skall oxå, att om den INTE skjuter när jag lägger i växel och ger gas, alternativt smyger på med gas, så varvet sakta får stiga, kommer jagiväg bra, och utan problem, och kör 20 minuter till min destination utan några som helst problem.

Fick ett tips om att byta tändspole, med motivation att om den inte klarar att ge tillräckligt med gnista när det behövs som mest, så kan jag få dessa problem. Vet inte om det kan stämma, men har köpt hem ny tändspole och skall byta den.

Men, är som sagt skeptisk och vill ha fler förslag och tips på vad jag bör göra för att få ordning på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet du beskriver låter precis som om att du har problem med just tändningen. Prova att med stroboskoplampa kontrollera hur tändningen står vid olika varvtal och jämför med instruktionsboken/rephandbok. Det kan ju vara som så att din fördelare inte sitter åt ordentligt och flyttar sig lite som den vill. Kolla också så att det inte är några sprickor i fördelarlocket samtidigt. Om du redan har en tändspole som är avsedd för 8-cylindrig motor bör det ej vara ngt problem, du kan ju be ngn som kan det där att mäta upp den för säkerhets skull.

Posta gärna ett inlägg när du har hittat felet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den smäller och stoppar vid hastigt gaspådrag men funkar bättre när du gasar upp långsamt gör att jag gissar att den får för tunn bränsleblandning vid pådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarsmällar brukar bero på att motorn får för lite bensin. Jag gissar på en dålig bensinpump. Testa med en extern tank och pumpa på blåsan under gång - om det hjälper så är det bensinpumpen som är dålig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du har problem med axlerationspumpen. Kolla även så att flotörerna ligger i rätt nivå. För ligger dom för lågt så får du detta problemet. Men kolla även tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödtänder den när du stänger av motorn med nyckeln? Då har du garanterat fel tändinställning.

Kolla som någon ovan sa, att kontrollera tändingen med en stroboskoplampa och se så den ger rätt gradtal vid de olika varvtalen. Tändkurvan är mkt viktig för att det ska funka.

Ställde tändningen på min Vp3.0 gs För ett par veckor sedan och den stod 4 grader fel, Med rätt intsällning gör min båt nu 39 knop istället för 35knop innan, och förmodligen drar den mindre bränsle också.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem och då var det för låg flottörnivå. Men det kan givetvis bero på accelerationspumpen eller bränslepumpen med.

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Även fast du fyllt på mer bensin så kan den vara gammal. Många båtmackar kör med samma bensin som de fick föra säsongen och så blir oktantalet lågt samt att etanolen som blandats i omvandlats till vatten.

Anledningen till att den skjuter är att bensin pumpas på trots gasavdrag efter att du gasat upp. Blandningen blir då för fet och det finns för mycket bensin i förgasaren som kan smälla till. Om tändningen står för högt kan det också ge kraftiga förgasarsmällar vid gasavdrag. Det verkar vara populärt bland dem som kör amerikanska raggarbillar att ställa tändningen så att det låter lite häftigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...