Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Robban676

Riktning av propelleraxel?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Undrar om det finns någon som har tips om vem som kan rikta propelleraxlar?

Har en till en Albin 25 som sitter mot en MD17C, tror det är 25 eller 30 mm tjock och som jag tycker slår lite och tänkte se om den kunde riktas kommande vinter.

Är det bättre att rikta mot att köpa en ny om man ser till kostnade?

 

Mvh//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller service i Göteborg har både nyförsäljning och verkstad för riktning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har din albin md3b/md17 motorn orginal så är den 30mm men ofta är motorn ditsatt istället för albin motorerna och då borde den vara 25mm men rekommenderat att ha 30mm.

Frågan ärom det är värt besväret att bygga om axelhylsan för att byta storlek på axeln.

En ny axel från Volvo Penta kostar ca 3000kr 2,5meter lång.

Din axel är troligvis 2,20meter lång. Så lite kapande är nödvändigt.

Jag hade rekommenderat dig en ny axel men visst går det att rikta. Det får du avgöra själv.

Ska du ändå plocka ur axeln så är det rekommenderat att byta stävlagret. Forsmarin i GBG har renoveringshylsa.

Du kanske även skulle ta en titt på din axeltätning hur lagret ser ut där.

Summa kardemumma, ser inte axeln ny ut så byt den, se över lager och tätningar.

Jag bytte allt på min i våras och jag tror det kostade mig 3500 med allt. Tog en timme.

Men var noga med att motorn är riktad rak sen när den nya axeln kommer på plats.

Ett vanligt fel är att motortassarna är av och för att kolla det bör du lyfta motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Och tack för svaren.Tänkte ta isär det i höst och kolla över det. Tycker det glappar lite i lagret närmast propellern så det lär man väl byta i samband med att man ändå tar i sär det.

Vet ej om den suttit org men jag tror den är bytt någon gång i tiden.

Finns den någon koppling mellan backslag och axel som möjliggör lite nivåskillnad? typ någon form av kardanknut så man inte blir så känslig på att motorn ska vara helt riktad?  Någon som vet vad jag menar?

Motorkuddarna är vad jag hört bytta för några år sedan men allt kan ju naturligtvis hänt efter det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förra ägaren gjorde ett bra jobb så ska motorn vara riktad eftersom man gör det i samband med byte av motorkuddar.

Visst kan du sätta in en flexibel propelleraxelkoppling, finns på volvo penta och jag tror dom ligger runt 2500kr. Finns säkert billigare.

För att få loss lagret vid din propeller så lossar du på dom 2 insexskruvarna som håller lagerhållaren på plats. Sen byter du gummitossen och fiberlagret i mässingshylsan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Har tagit isär det idag..Och stävlagret var riktigt dåligt..ska kolla om axeln är rak i veckan.

Sitter det något mer lager än det närmast propéllern? Under tätningen ( black jack)  Eller är det bara det som sitter närmast propellern.

Lossade dom två insexskruvar och fick ur axeln och det bakre lagret. Men finns det något mer lager bakom tätningen?

Och hur ser man igentligen att motorn är riktad rak?



Senast ändrad av Robban676 | 07 november 2010 | 20:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robban!

Det är bara den fiberbussningen som du har fått ut som lagrar upp axeln.

Montera en ny fiberbussning bak, lossa blackjacken, lossa medbringaren mot backslaget, kila upp axeln så att den befinner sig i centrum på hylsröret med några träkilar.

Nu måste du kolla så att medbringarhalvorna centrerar mot varandra, gör dom inte måste du flytta motorn både i höjdled och sidled så att halvorna kommer mittför varandra.

Sista finjusteringen du håller ihop medbringarhalvorna med handen och provar med ett bladmått 0.1 m/m runt hela flänsen det får inte gå in någonstans, denna finjustering gör du med tunna plåtchims under motortassarna.

Undrar varför du misstänker att axeln är krokig?

Är det så att du hör axeln klonka i hylsröret? Är det så så återkom så har jag lite ideer om det med.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Mailade dig kalle så kolla din mail.. :-)

Har satt upp axeln i en svarv idag och då sitter den ju iofs fast i två ändar och inte i ett lager som i båten.

Men då kastar den 4/10 på flera ställen.. Varför jag tror att axeln inte är rak så tyckte jag mig se att den kastar lite vid körning och att jag har ett form av resonans-ljud .

Lagret var helt slut närmast propellern och tycker mig se att propellern inte är helt rak heller.. Dom tidigare ägarna kanske har backat på något då detta varit sedan vi köpte den..( så säger ju iofs alla..haha)

Kollade på Rodahl Marin och dom vill ha ca 2800:- för en 30mm axel och 3200:- för en V17x14 propeller.

Forsmaring ville ha ca 1100:- för lagret.

Skulle velat ha tag i någon som kanske kunde kolla upp min propeller för att se om den verkligen är sned eller om den går att rätta till.. Är det värt att kolla på dessa alternativ eller köpa nytt?

//Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra tiondels millimeter på en 2,2 m lång axel verkar ju inte så mycket.

Kan man inte helt enkelt balansera med vikter, undrar jag måhända naivt?
(För det är väl axelns masscentrum, inte ytterdiameter, som vibrations-mässigt skall ligga i linje mellan stödjepunkterna utefter axeln, tänker jag mig.)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 08 november 2010 | 14:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev ju iofs resultatet det att vi fick det vid flera ställen på axeln. Närmast backslaget blev det lite mindra ca 2-3/10. Och man får ju kanske lite fel när den verkligen sitter fast i bägge andar.

Fick höra av en att 1/10 var max men jag vet inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreställer mig att axelns stödje-punkter (lager) relativt skrovet är de ställen där vibrationer/oljud kan överföras/märkas. Om axeln emellan dessa olika skrovfasta lager-infästningar verkar smått krökt i olika riktningar, så är det ändå den vägda summa-massavvikelsen mellan skrov-infästningarna som sas avgör ev massavvikelse-kompensering !?

Den överdrivna bilden är ett försök till illustration av tankegången, där alltså just stödjepunkterna utefter axeln avgör ev viktplacering (dvs alltid mitt emellan, axel-längdsmässigt).
Balansviktens storlek (tyngd) och placering radiellt (riktning på axeldiametern relativt dess centrum) avgörs av massavvikelsen, som kanske lätt kan mätas i nån balanserings-utrustning (typ bilhjuls-grunkorna som ritar en markering och anger vikt).
Finns ingen lättillgänglig balanserings-utrustning för så här långa föremål, kan ev vikten/placeringen  ändå räknas fram manuellt - under antagande av att själva axeln är viktmässigt homogen.
Räknemetoden kan nog funka riktigt skapligt, eftersom du har svarvens exakta koll/möjligheter, och ju vet stödjepunkternas placering utefter axeln.
(Tror jag alltså, axelns krumbukter i olika riktningar relativt viktplaceringens mitt stödjepunkterna skall alltså omräknas någorlunda väl. Kan nog vara utanför mina mattekunskaper, men men.)

En bra utförd vikt-balansering är ingen nödlösning, för den kan kompensera massavvikelsen oberoende av motorvarvtal eller annat. Axeln blir helt enkelt rak vikt&vibrationsmässigt ur praktisk synvinkel. (Propellerns ev skador verkar i mina ögon allvarligare.)

Stora bukter på axeln sänder nog iofs ut vibbar längsmed som krockar, överlagras etc så att viktbalansering omöjliggörs. Men 4/10 verkar här hanterbart, gissar jag?

OBS allt ovan spekulation efter bästa teori-förstånd, har inga handfasta erfarenheter alls praktiskt angående detta. Men naturlagar borde väl gälla även praktiskt, åtminstone ibland? ;)
/ Thomas

post-10006646-1394236555,3744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...