Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Snuppesno

Oljevarning

Rekommendera Poster

Varning för för hög oljenivå!

Följande hände mig nyligen.

Efter avgång från en hamn så började min Yanmar YSB 8 Hk plötsligt tjuvrusa till extremt högt motorvarv. Det gick inte att dra ner varvtalet eller stanna motorn. Jag hade back i och detta var mycket obehagligt då det var trångt i hamnen. Jag trodde först jaf hade tappat propellern. Motorn rök svart rök och jag trodde den skulle skära. Efter ca 30 sek gick varvtalet ner och jag kunde stanna motorn. Akaret i och kontroll. Inget onormalt syntes. Gaswiren satt som den skulle. Efter ca en halvtimma startade jag motorn och den gick normalt men med ojämt vartal.

Jag ringde Gräddö marina och de frågade om jag nyligen fyllt på olja. Jo det stämde. Kolla oljenivån för hög nivå kan orsaka att den går upp och antänds i cylindern Jag föreslogs tappa ur olja till strax över min-nivån. Sagt o gjort. Nu har motorn fukat helt ok sedan dess.

Enda sättet att strypa motorn i detta läge är att med handen eller ett lock strypa lufttillförseln i insuget.

Så kolla att du inte har för hög (över max) oljenivå.!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och kunskapen om just sådana gamla kända fenomen är ju BryggSnack avsett att föra vidare till oss som inte redan visste, varför jag härmed ödmjukt tackar Snuppesno för tipset och gratulerar till att det löste sig utan materiella eller personliga skador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är för låg oljenivå så larmar motorn för lågt oljetryck om det är en del sjö vid motorgång. Så var det för mig i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...