Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
henriknil

turbotrycksmätare

Rekommendera Poster

Hej. Vår båt med en aqad40a är seg att få upp i planing med sex personer och packning toppade ca 3000rpm då ( a5:or) nu bytte jag till a4:or och då blev det betydligt bättre drag. Jag har som för mig att den varit starkare tidigare så jag har köpt en manometer på Hydroscan, den visar upp till ett bar övertryck. Den är ansluten till ett uttag på grenröret via en lämplig bränsleslang ( den tål 20 bar ). Slangen är ca 2,5 meter lång. När jag nu körde i ca 20 knop på drygt 3000rpm ( toppvarven var ca 3400 ) så visade manometern bara ca 0,5 till 0,6 bar jag tror det skulle kunna vara högre. Det jag undrar mest över är om det påverkar mycket om luftslangen är 2-3 meter lång eller om den måste  vara så kort som möjligt.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång luftslangen är borde inte ha ngn betydelse alls, möjligtvis att den reagerar långsammare i så fall.

Nu är jag ingen expert men har du kollat upp vad din aqad40 ska ladda vid detta varv? En turbo funkar ju så att den laddar som mest när den har som mest motstånd - med andra ord när du vill plana upp båten. Eftersom en båt alltid är i uppförsbacke borde dock laddtrycket ligga lite högre, men som sagt, kolla upp vad den ska ladda vid det varvtalet samt motorns/turbons maxladdtryck enligt fabriksinställning. Din turbo kan ju vara sliten i ngn av fläktarna, förmodligen avgasfläkten i så fall. (kommer inte in så mkt skräp som kan blästra kompressorfläkten på en båtmotor eftersom vi saknar damm på sjön)

Om man vill höja laddtrycket (efter att ha konstaterat att det är för lågt) kan man vrida på armen till wastegaten så att den inte öppnar lika mycket. Detta är att anse som en nödlösning eftersom man då lurar turbon. Sitter det dock ingen wastegate alls (vanligt på båtmotorer) är helt enkelt turbons utformning och storlek det som begränsar laddtrycket. Om du är osäker, montera manometern direkt på insuget eller väldigt nära och be en kompis hålla reda på trycket vid olika varvtal samtidigt som du kör båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ska du mäta turbotrycket så ska du sätta mätaren på insugsidan. Dvs mellan turbo och topplock, lämpligen på insuget någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu har jag kollat på mätaren vid olika belastningar och den ger ungefär 0,75 bar vid fullgasacceleration när varvräknaren har nått 3300rpm , den kan sega upp sig till ca 3500-3600rpm. Jag har sett på ett annat ställe att trycket skall vara 0,5bar/2000rpm, 0,75bar/2500rpm, 0,95bar/3000rpm och är det då på fullgas under acceleration för när jag sen ligger och kör så är trycket ca 0,5bar och kanske lite till.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...