Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Gäst Tobbe_bj

Motorstorlek

Rekommendera Poster

Gäst Tobbe_bj

Tjenare.

Jag såg ett renoverings objekt på blocket. En 10 meter lång plastbåt på mellan 3-4 ton. Den säljes utan motorer (2st) och min fråga är hur stora motorer behover man ha for att kunna kora i 10-15 knop?

Tack på forhand.

mvh Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det berore helt på vad det är för skrov.

Ett med ett planade/ halvplanande skorv kan det räcka med en motor a 50-60 hk. Det finns program för att räkna på detta om du söker på propeller calculator tex. Men varför nöja sig med 10-15 knop. Bättre är att jämföra vad för motorer som normalt finns på denna båtmodell då motor/motorer oftast är anpassade så att båten fungerar bäst med dessa.

Kolla även Excel-programmet under Nytta & nöje i menyn till vänster.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finn på blocket en Bayliner 3250 till salu utan motorer, är det kanske den du menar?

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_3250__79_objekt_26834652.htm?ca=15&w=3

Skulle jag köpa en sådan, jag skulle lägga i 2st D3 motorer, 1st (nytt) komplet med drev kostar 225.000:- x2= 450.000:- plus 100.000:- för båten = 500.000:-.

Kolla hur mycket en sådan båt säljs för och kolla om det är värt för dig att renovera den för 450.000:-

Kanske finns till salu för billigare pengar, om den är en bra investering så varför inte.

Kanske finns begagnad D26 motorer som skulle passa i den båt du tänker på men det berör på hur mycket är du bered att lägga i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...