Gäst Tobbe_bj Postad 15 Juli , 2010 Tjenare. Jag såg ett renoverings objekt på blocket. En 10 meter lång plastbåt på mellan 3-4 ton. Den säljes utan motorer (2st) och min fråga är hur stora motorer behover man ha for att kunna kora i 10-15 knop? Tack på forhand. mvh Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 27 Juli , 2010 Det berore helt på vad det är för skrov. Ett med ett planade/ halvplanande skorv kan det räcka med en motor a 50-60 hk. Det finns program för att räkna på detta om du söker på propeller calculator tex. Men varför nöja sig med 10-15 knop. Bättre är att jämföra vad för motorer som normalt finns på denna båtmodell då motor/motorer oftast är anpassade så att båten fungerar bäst med dessa. Kolla även Excel-programmet under Nytta & nöje i menyn till vänster. Mvh Jerhed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 28 Juli , 2010 Det finn på blocket en Bayliner 3250 till salu utan motorer, är det kanske den du menar? http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_3250__79_objekt_26834652.htm?ca=15&w=3 Skulle jag köpa en sådan, jag skulle lägga i 2st D3 motorer, 1st (nytt) komplet med drev kostar 225.000:- x2= 450.000:- plus 100.000:- för båten = 500.000:-. Kolla hur mycket en sådan båt säljs för och kolla om det är värt för dig att renovera den för 450.000:- Kanske finns till salu för billigare pengar, om den är en bra investering så varför inte. Kanske finns begagnad D26 motorer som skulle passa i den båt du tänker på men det berör på hur mycket är du bered att lägga i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser