Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Americal

Kan någon redogöra för mig vilken funktion avgassjället har på en ad41a

Rekommendera Poster

Hej. Min Nimbus 26 coupé med DP290 drev sotar ner hela akterspegeln varje gång jag planar. Dvs. när vattnet tränger från drevet bort och avgaserna kan spruta rätt upp. Röken är vit men riklig. Arbetstempen ligger på ca: 75 grader vilket jag tycker verkar vara i lägsta laget. Motorn är nyrenoverad med nya kolvar lager spridare osv.... Någon som har några tankar om vad jag kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga i rubriken är att det är till för att reducera rökutv. när motorn går på tomgång-togs bort fr.o.m. B-modellen.

En arbetstemp på 75 gr är 10-15 grader för låg. Med tanke på att den ryker vitt så skulle jag nog kolla intercoolern, låter som det skulle komma in vatten i förbränningsrummen.

Renoverades intercoolern vid renoveringen?

Är du säker på att det är vid planing och inte när du kör sakta/på tomgång som akterspegeln sotas ner-avgaserna sprutar ju inte direkt upp från drevet utan rakt bakåt ovanför propparna.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en orrskär 850 med en ad41.

jag ahde samma problem som dig med en sotig akterspegel. Jag bytte turbon till en uppgraderingsturbo för att se om det skulle bli bättre, samt att jag var ute efter att få upp den plan snabbare. Det blev en helt annan båt med nya turbon men den fortsatte att sota ner akterspegeln. Till den här sommaren tog jag upp fyra nya hål i motorrummet för att få ännu mera luft till motorn, så nu har jag 8 st 75 mm hål till motorn.

Nu är det slut med sotig akterspegel, den blänker fortfarande så det var nog problemet i mitt fall.

Det var tidigare en aqd 40 motor i den och då räckte luften till.

 

Angående ditt avgassjäll så kandu väl koppla bort det för det verkar inte vara en bra lösning på 41 motorn med tanke på att det inte finns på 41 b modellen.

 

Lycka till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många dislar har problem då de inte får tillräckligt med luft ett alternativ till att borra upp flera luftintag är att köpa en billig motorumsfläkt från tex biltema koppla in den tvärt om så att den suger in luft utifrån o pumpar in den i motorrummet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen motor mår bra av att kippa efter andan, men jag är tveksam till att en motorrumsfläkt skulle göra någon nytta. En 6-cylindrig motor som dessa på marschvarv pumpar oerhört mycket mer luft än vad en motorrumsfläkt kan lämna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Ja, det är bara när den planar som akterspegeln blir sotig. Avgaserna sprutar rakt upp ovanför probellrarna. Någon båtmek trodde att avgasbälgen saknades eller hoppat av? Skulle det kunna vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ryker motorn vit rök när du startar den också så kan vit rök bero på att insprutningen ligger nån grad för sent, det finns diesel kvar i avgaserna som inte har förbrännts. Även om pumpen är ställd i samma läge som innan renoveringen så gör nya eller nyjusterade spridare att insprutningen påverkas litegrann (mottrycket justeras upp något över det tryck som spridarna skall ha, så att när det har slackat lite så ska det bli korrekt om det varit lite lågt). Om det är nåt du kan tänka dig så prova i så fall att justera pumpens läge 1mm, det gör 2 grader tidigare insprutning, det kan göra hela skillnaden. Jag har själv varit med om detta dock med en Aqad40 motor. Den blev också svårare att starta då.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte helt orimligt att en avhoppad avgasbälg skulle medverka till en sotig akterspegel. Bara att ta på ett cyklopöga, hoppa i spat och kolla! Vattnet är varmt nu och bälgen sitter bara nåra dm under ytan.

Vad f.ö. beträffar rök kontra avgasspjäll tog jag bort spjället på min 41-a och tyckte att den rök mindre då. Spjället styrs ju av en solenoid och om inte den styrningen funkar kan det bli väldigt mycket fel, både vid uppstart och drift. Efter spridarjustering blev det ännu bättre, men i båda fallen handlade det mest om rök vid uppstart. Har aldrig noterat särskilt mycket rök när jag kör, men har hört andra 41-ägare tala om sotiga akterspeglar. Båtens konstruktion spelar antagligen också in. I vilket fall som helst: Bort med spjället! Inte ens VP har behållit det på 41-B och i dag finns inte avgaskrökar med spjäll att köpa som reservdel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...