Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
DubbelJohan

Tändningslåsproblem..

Rekommendera Poster

Hejsan. Har precis köpt nytt tändningslås efter att det gamla gett upp, äger en Solö 25 lyx III. När jag kopplat in det nya o skulle provstarta så började det ryka efter några startförsök, tog då bort alla kablar en stund innan jag satte tillbaka dom o för sökte igen. Vid fjärde försöket lät det som att batteriet började ta slut o vid nästa försök var det dött, inga lampor lyste o inga mäteare rörde sig...Har tändningslåset brunnit eller vad???? Har hört att det kan vara så att för mkt ström går genom tändningslåset..Det gamla orginalet var mycket större än det nya...Hjälp snälla. Skulle vara så kul att få vara ute på sjön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist, men jag skulle råda dig att försöka få tag på någon som kan mer om det elektriska gärna en bilelektriker. Det är med den info du givit omöjligt att veta vad som är fel.
För att komma vidare föreslår jag att du:

Anger märkningen på de anslutningar som var ANSLUTNA på det gamla låset och märkningen på samtliga anslutningar på det nya låset. Då går det kanske att få hjälp med vilken ledning som skall vart på det nya låset, så att åtminstonne detta blir korrekt. Hurvida det nya låset är för klent går inte att uttala sig om generellt. Kolla om det finns någon märkning typ max 20 A på låsen.

Du bör ev. se över ledningssystemet. Om detta blivit överbelastat så kan isoleringen ha smält på ledningar som i sin tur kan förorsaka kortslutningar på helt andra ställen än vid låset.



Senast ändrad av guestsson | 15 juli 2010 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. jo, dom märkningar (siffror) som fanns på gamla låset fanns även på det nya. Har nu även både läst och hört att det finns startrelän som gör att det inte så att säga blir direktström till tändningslåset för då suger man visst ur batteriet ganska snabbt.

Det som hände för ett par veckor sedan var att startmotorn låg på när jag körde eftersom tändningslåset var glappt, kan då även startreläet brunnit upp? verkar iofs rimligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det sitter nästan alltid en solenoid/relä på eller i närheten av startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagligt tal ja, men det finns en skillnad.

Relä brukar vara beteckningen på en komponent där man styr en eller flera kontakter med en spole. Man kan på så sätt styra en större ström med en mindre. Det finns massor av andra tillämpningar för reläer, men dessa är inte av intresse för startmotorer.

Solenoid brukar vara beteckningen på en elekromagnet där kärnan utför ett mekaniskt arbete.  

Det finns två vanliga konstruktioner av startmotorer Bendix- och Bosch-system. 
Vid Bendixkonstruktionen skruvas startdrevet in i svänghjulets kuggkrans av startmotorns rotation. En ganska rå metod där startdrevet roterar när det går i ingrepp. Vanlig på utombordare och fanns också på vissa Fordbilar på 60-talet sanolikt på många andra också om vi går längre tillbaka i tiden. 

Med Boschsystemet sker starten i två steg. En spole skjuter in drevet i svänghjulets kuggkrans och sluter när drevet är i ingrepp en kontakt som startar startmotorn. Nästan alla bilar har Boschsystem sedan 60-talet.

För Bendixsystemet behövs ett startrelä för att kunna manövrera med rimlig ström från tändningslåset. Detta relä kan i princip sitta var som helst, men placeras oftast på eller i närheten av startmotorn.

Boschsystemets kombinerade solenoid och startrelä är vad jag skulle vilja kalla en solenoid.
Soleniden sitter som en liten rund cylinder utanpå startmotorn in mot svänghjulet

Det sker ofta en sammanblandning av begreppen startrelä och solenoid. I det flesta sammanhang spelar det ingen roll om man kallar dem det ena eller det andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...