Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
chriper

Gästhamnsplatser Göteborg

Rekommendera Poster

En mycket tråkig historia har rullats upp av GREFAB,Göteborgs fritidshamnar.Nu vill man överhuvudtaget inte ta emot gästbåtar på Saltholmen,Björlanda Kile Hinsholmen,Fiskebäck mfl. Visserligen har man ju inte haft någon överdriven bra sevice i dessa hamnar,men jag tycker de har varit helt ok ändå.Nu hänvisas man till Långedrag eller Lilla Bommen!( hur bra är det?)Samtidigt måste det kännas konstigt för båtfolket i dessa hamnar att komma till hamnar som gäster,när den egna hamnen inte vill ta emot gäster!!! Dåligt Grefab!!! Hoppas på bättring!Jag har inga större krav på en massa faciliteter i en gästhamn,bara att man kan ligga där någon dag i lugn och ro!Båtturismen har ju ökat,därför är det inte bra att platserna har minskat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror på att många båtplatsägare har klagat.

Det har hänt oss ett par gånger att vår plats varit ockuperad av en tom båt, ägaren (ofta tysk) med familj är t.ex. på liseberg.

Nu har inte vi klagat, vi har en stor plats (bryggnock) och det är lätt att flytta båten som ligger i vägen, men jag kan tänka mig att om man har en plats mellan pollare kan det vara väldigt irriterande.

Problemet är som du skriver att det inte finns några gästhamnar i göteborg alls nästan.

Jag tycker att införandet av grön/röd skylt hade varit mycket bra! Vi delar gärna med oss av vår plats när vi inte ligger där

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår mycket väl frustrationen när det ligger en främmande,tom båt på platsen!Jag har seglat till Hinsholmen i c:a 16 år och alltid fått plats efter att jag hört mig för bland båtplatsinnehavarna.Jag har lärt känna en del eftersom vi har varit där varje sommar i många år.Jag har även pratat om Röd-Grön skylt,det finns faktiskt ungefär 20-30 stycken som skyltar R-G.Jag tror att om man skyltar grönt och sätter på en bit tejp,hur länge platsen är ledig så fattar folk bättre!Vi skyltar på detta sättet på Råå där vi kommer ifrån och det funkar bra med både danskar,tyskar och andra nationaliteter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Lustigt det här med Grefab. Skriver en sak men menar någonting annat. Detta finns att läsa på deras hemsida bl.a ;

Vi arbetar för att Göteborg ska vara Nordens bästa region för båtlivet.

Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB, startades 1973 och erbjuder idag 7 000 båtplatser i sjön samt 4 500 vinteruppläggningsplatser i nio hamnar från Björlanda Kile i norr till Killingsholmen i söder.

Vi är ett 20-tal medarbetare som vill hjälpa till med båt- och vinteruppläggningsplats samt serva dig med kranlyft, bottentvätt, uppallning och transporter i våra hamnar. Där finns också tillgång till mastkranar, mastskjul, el, färskvatten, toaletter, miljöstationer, lekplatser med mera. Och en hel del annan service genom privata företag som hyr in sig hos oss. Allt för att ditt båtliv ska bli så positivt som möjligt.

Men, inget är så bra att det inte kan bli bättre. Det behövs ännu fler båtplatser. Många vill ha ännu mer service, mera upplevelser och därför vill vi vidareutveckla våra hamnar till gästvänliga marinor. Marinor där du och alla andra som tycker om båtar, hav och hamnmiljö ska trivas ännu bättre. Välkommen ombord.

Samma text i flera år nu! Undrar när visionen slår in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra att du är positiv till Röd/grön skylt,det är säkert många som tycker likadant!

Hoppas bara att Grefab kan tänka om!Det är ju många hamnar som Grefab stänger av för gäster,tyvärr!Göteborg är ju en sjöfartstad av stora mått,men man vill inte ha gäster!Tur att de inte har hand om den övriga turismen!

Fortsatt trevlig sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om man på eget initiativ kan använda sig av röd/grön skylt eller riskerar man då att byta mot avtalet med Grefab?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Det står bl.a i deras föreskrifter följande; Upplåtelse utan Grefabs medgivande utgör grund för uppsägning.

Glasklart, om du frågar mig. Du måste ha deras tillstånd först, vilket jag inte tror att du får!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...