Wilhelm_t 0 Postad 15 Juli , 2010 Jag tänker byta motor på en Solö Lyx III. Finns det nåon som har rekommendationer eller erfarenhet av motorbyte/motorstorlek på just den typen? Mina tankar far till en Volvo Penta D3 eller som störst en Volvo Penta D4. Kom gärna med synpunkter, men dieselmotor är en förutsättning av olika skäl. // Wilhelm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Juli , 2010 Max. användbar motorstyrka på en Solö 25 ligger runt 200 hk då gör hon nog runt 30 knop, men redan vid 27 knop så började i alla fall den jag hade ( med en 200hk V8 ) få en tendens att gå upp på den lilla köl som båten har och blev lite ostabil i sidled. Så mitt råd är att satsa på max 200 hk, vilken motor du sen väljer kan ju vara beroende på flera faktorer. I valet mellan en D3 och D4 så spelar ju vikten en del roll- D3-an väger ju betydligt mindre än D4-an och är förmodligen billigare. Du skriver inget om det är drev eller rak axel på båten, har du rak axel så spelar ju vikten mindre roll då motorn sitter mer centralt placerad. Sen finns det ju ett antal andra motorfabrikat som kan vara aktuella -Yanmar, Lombardini,Mercruiser m.fl. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilhelm_t 0 Postad 15 Juli , 2010 Tack Roger. Det är just sådana inspel som sökes. Idag sitter det drev monterat på båten. Min känsla är att en D3 190 eller 220 är alldeles tillräckligt. Med D4 så får man mer vikt men också mer vridmoment, den är dock större till storlek och kräver förmodligen flera modifieringar. Har läst om en Solö Lyx III med installerad D3, men vet inte vem eller vad som gjordes. Mvh Wilhelm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser