BerraS 46 Postad 14 Juli , 2010 Jaha, då va det dags för lite strul! Va ute och åkte i söndags, och ska lägga till vid bryggan, i med backen och då låter det ungefär som växeln inte vil gå i, utan låter enbart som skorrande kugghjul, och ingen drivning fram eller back. Ljudet avtar efter hand som jag provar, mistänker först drevet och att växeln har slutat funka.... Efter lite koll så visar det sig vara kopplingen, eller rättare sagt, ryckutjämnaren som har pajat!!!! Efter ett antal svordomsord inne i marinan så va det bara att ta på sig jobbarkläderna och börja skruva. Idag onsdag fick jag lyft motorn, dock med båten kvar i sjön, på med ny utjämnare och på plats med motorn, sedan va det klart Nåvell, gick åt rätt så många timmar och ytterligare svordomsord innan det va klart. Senast ändrad av BerraS | 14 juli 2010 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 Juli , 2010 Kompisen råkade ut för samma sak för dryg vecka sen. Berodde på att motorn varit feljusterad. Lånade tolk men även med den kan det bli feljusterat då tolkarna inte går ända igenom ryckutjämnarn. Om du inte justerat kommer troligen ryckutjämnaren gå sönder igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 15 Juli , 2010 motorn justerades inn förra säsongen. problemet va torrgång..... så jag får krypa till korset och erkänna att jag missade och och smörja styrbords ryckutjämnare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 15 Juli , 2010 Surt sa räven... Är nog många som inte ens vet att det finns smörjnipplar på det stället Förresten hur fick du löst det utan att lyfta båten? Drevet måste ju av eller kunde du skjuta motorn rakt framåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 15 Juli , 2010 Det gick utmärkt att skjuta motorn framåt på dom främre motorfästen, fick dock lossa fästerna som sitter bultad i båten för att inte behöva tilta motorn. rätt höjd med kranen bara, sedan va det jo inget problem, sedan otroligt smidigt att skjuta bak den igen vid återmontage:) Självklart lossade jag alla anslutningar till motorn så som el, bränsle, wirar flödesmätare mm.mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser