Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Strandberg

Förgasarbyte Strombergförgasare till ???

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta förgasare på min Volvo Penta AQ95 (B18) eftersom den är lite bråkig (Motorn stannar på tomgång när den är varm och är därefter omöjlig att starta innan den har svalnat). Idag sitter det en Stromberg CD 150 men vad är lämpligt att byta till? Vad är skillnaden mellan en CD 150 och en CD 175? Vilka andra alternativ finns? Tacksam för tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar 3 alternativ: 1. Byt istället 2st Solex 44PAI förgasare från en AQ130C eller AQ130D (B20) motor, MED insugsserie. Går rakt att bulta på plats. Dock behövs fastsättningen till gasvaijern från AQ130 motorn. Ger ca 15hk extra 2. Skaffa dig en Dubbelports Weber 32/36DGV med B18/B20 insugsserie för någon hudnring. Ger 10hk till. 3. Byt ut förgasaren mot en Solex 44PAI från AQ115B (B20). Ger ca 5hk till. Alternativen är i den ordning jag tycker att är vettigt, själv tycker jag att alternativ 2 är kanske lättast att hitta, men de ger inte lika bra effekt som första alternativet, och bränsleförbrukningen är likandan. Stromberg CD150 och CD175 borde bådeoch gå på samma plats, men det är verkligen inte någon drömförgasare. Brukar uppstå just såna problem som du har osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...