batjohan 0 Postad 14 Juli , 2010 Hej alla! Har en johnsson 70 hk-91 som är trögstartad/startar ej när man vart ute och kört en sväng,stannar för och bada ca 1-2 timmar sen går inte motorn igång. När jag startar motorn kall så går den igång relativt lätt och även när ja låtit den gått på tomgång i ca 5 min och stänger av den så startar den direkt. Var inne på tändnings problem så prova och bytte cdi boxen till en beg,men ingen skillnad.Har inte mätt upp nåt än,men kolla gnistan häromdagen när den inte gick igång och hade gnista på alla cylindrarna,dock tyckte ja gnistan var väldigt svag.. Förutom beg cdi,så har jag renoverat alla förgasarna,bytt bensinslang med ny blåsa.Ny impeller så kylningen verkar funka med. Nån som kanske har nån aning om vad problemet/problemen kan vara så tacksam för svar så man slipper ligga i hamnen.. Kanske nån som har värden på statorn,hur den ska vara kall och varm? Tänkte ja skulle ohm mäta den imorrn. Även fler tips tas emot gärna! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 14 Juli , 2010 Det enda jag kommer på är ånglock i bensinpumpen, det kan osakas t.ex att termostaten är trög så att motorn blir för hett och värmer bensinen i bensinpumpen så det förångas och bildar ett ånglock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batjohan 0 Postad 14 Juli , 2010 Tjena Ja det där med termostaten har ja ju iförsej inte tänkt/kollat på. Hört också att man kan välja olika värmetal på tändstiften,om det kan ha nån betydelse? Hoppas på fler svar teorier! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnaget99 0 Postad 7 Augusti , 2013 Det här problemet har jag också. Har en Johnsson 9.9Hp som startar relativt lätt när den är kall men när jag har stängt av den när den är varm och ska starta den så är den heldöd. När sedan motorn har kallnat så startar den och går perfekt igen. Jag har googlat runt och ringt olika motorreparatörer men INGEN kan svara något vettigt? Det verkar vara ett vanligt problem men INGEN kan svara varför en motor fungerar på detta viset? Lite märklig att det inte finns EN kunnig person på detta forum som kan komma med ett riktigt svar och inte massa tro hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 7 Augusti , 2013 Jag vet inte hur era motorer ser ut inuti. Men det ni beskriver skulle kunna vara dåliga ridventiler(otäta) då blir 2-taktare tjuriga att starta varma. Kan ibland gå att vända på dessa,beroende på konstuktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 7 Augusti , 2013 Du googlar och ringer och kräver ett riktigt svar? Det kanske är enklare att lämna in den isf att kräva tvärsäkra distansdiagnoser ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser