Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
batjohan

Johnsson startar ej varm

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har en johnsson 70 hk-91 som är trögstartad/startar ej när man vart ute och kört en sväng,stannar för och bada ca 1-2 timmar sen går inte motorn igång. När jag startar motorn kall så går den igång relativt lätt och även när ja låtit den gått på tomgång i ca 5 min och stänger av den så startar den direkt.

Var inne på tändnings problem så prova och bytte cdi boxen till en beg,men ingen skillnad.Har inte mätt upp nåt än,men kolla gnistan häromdagen när den inte gick igång och hade gnista på alla cylindrarna,dock tyckte ja gnistan var väldigt svag..

Förutom beg cdi,så har jag renoverat alla förgasarna,bytt bensinslang med ny blåsa.Ny impeller så kylningen verkar funka med.

Nån som kanske har nån aning om vad problemet/problemen kan vara så tacksam för svar så man slipper ligga i hamnen..:P

Kanske nån som har värden på statorn,hur den ska vara kall och varm? Tänkte ja skulle ohm mäta den imorrn. Även fler tips tas emot gärna! :)

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kommer på är ånglock i bensinpumpen, det kan osakas t.ex att termostaten är trög så att motorn blir för hett och värmer bensinen i bensinpumpen så det förångas och bildar ett ånglock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Ja det där med termostaten har ja ju iförsej inte tänkt/kollat på.

Hört också att man kan välja olika värmetal på tändstiften,om det kan ha nån betydelse?

Hoppas på fler svar teorier!

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här problemet har jag också. Har en Johnsson 9.9Hp som startar relativt lätt när den är kall men när jag har stängt av den när den är varm och ska starta den så är den heldöd. När sedan motorn har kallnat så startar den och går perfekt igen. Jag har googlat runt och ringt olika motorreparatörer men INGEN kan svara något vettigt? Det verkar vara ett vanligt problem men INGEN kan svara varför en motor fungerar på detta viset? Lite märklig att det inte finns EN kunnig person på detta forum som kan komma med ett riktigt svar och inte massa tro hela tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur era motorer ser ut inuti.

Men det ni beskriver skulle kunna vara dåliga ridventiler(otäta) då blir 2-taktare tjuriga att starta varma.

Kan ibland gå att vända på dessa,beroende på konstuktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du googlar och ringer och kräver ett riktigt svar? Det kanske är enklare att lämna in den isf att kräva tvärsäkra distansdiagnoser ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...