Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Fantino

Grandezza 31OC vs Jeanneau 30S

Rekommendera Poster

Äger idag en Falcon Fantino 26, men funderar starkt på att byta till en lite större båt.

Har fastnat för 2 modeller, och det är här som ni kommer in i bildenGlad

Som rubriken säger så står det mellan en Grandezza 31OC och en Jeanneau Prestige 30S. Dom är ganska lika när det gäller planlösning o utseende, och samma årsmod (2006) Det skiljer lite i pris, men i den här prisklassen känner jag att det är inte det som är avgörande, utan mer om kvalite, sjögång och bra/dåliga lösningar.

Så alla ni som har någon erfarenhet eller känner någon som har det av dessa båtar, upplys oss om detGlad

Grandezza har en motor, och Jeanneau två, fördelar/nackdelar med två motorer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har tittat lite på Grandezzan några gånger och jag skulle välja den, egentligen bara på faktumet att den har en motor. Personligen anser jag att i den storleksklassen med dagens moderna motorer så finns det ingen anledning med dubbelmontage och alla ökade kostnader det medför. Förutom om du regelbunder ska åka till Gotland eller liknande typ..

Tycker även Grandezzan har ett utseende och design som tilltalar mig mer. Kvaliteten vet jag inte iom att jag inte varit ombord på fransosen. Grandezza har enligt min uppfattning bra kvalitet men inte Windy eller Fairlineklass, men det är ju inte priset i heller.

Jag tycker nog att du först ska bestämma dig för en eller två motorer och sedan utgå från det, eftersom det är rätt stor ekonomisk fråga både i inköp och drift framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med 2 motorer är väl (som jag ser det) att det är lättare att hantera båten vid trånga utrymmen, liknande angöring till brygga när det är tight. Har egentligen ingen uppfattning om hur mycket dyrare drift det är med 2 motorer jämfört mot 1. Grandezza har en VP D6 310, Jeanneau har 2 VP D3-190A.

Om man jämför dessa båtar kvalitetsmässigt mot Aquador (som jag känner till bättre) hur ligger dom till då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men har du bogpropp så är det väl inte så jobbigt med en motor?Dubbla motorer=dubbel service, dubbla slitdelar, högre förbrukning, högre vikt  som KAN påverka gångegenskaper både positivt och negativt, speciellt om modellen ifråga säljs med båda alternativen.

Som sagt har jag inte synat fransosen i sömmarna. Men jag tycker inte att Grandezza på något sätt är sämre än Aquador som enligt min uppfattning kanske är det mest överprisade och överskattade märket just nu.har ju bla varit ett par tre tester i båttidningar de senaste åren som inte varit så smickrande när det gäller kvaliteten, bla senast ett begtest i ViB. Tycker även deras interiörer ser lite småtacky ut och inte så jätteexklusiva. men det är väl mer en smaksak än en kvalitetsfråga.

Vet inte exakt din budget. Men har du tittat på den faceliftade sista årsmodellerna av Nimbus 32DC? Eller en Windy 32, blir visserligen lite äldre båt för pengarna kanske men ändå klart nice. Båda dessa har ju dock dubbelmontage. Kan ju även finnas någon enstaka Fairline targa 30 till salu som borde ligga i samma prisklass, brukar ha dubbla kad 32.

Med enkelmontage är det inte lika mycket att välja på. Finns en del begagnade Nimbus 30S som är riktigt fina och skapligt i pris. Nästan alla de har D4 300 eller D6 i sig. dock lite annan typ av båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvofolk säger att man ska hålla sig borta från D3 motorerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi vill inte ha en DC, så Windy och Nimbus DC blir diskkvalificerade direkt, jag föredrar att det är bara en motor, det var mer en fundering om vilka fördelar det kan vara med 2 motorer.

Håller fullständigt med dig ang Aquador om att vara överskattad och framför allt på tok för dyra.

Det lutar lite mer åt en Grandezza, samtidigt så skulle man vara ganska ensam med en Jeaneau, det dräller ju inte direkt av dom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon mer information om vad som är sämre med dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket elfel och larm. Finns en del skrivet om det på forumet.

Enligt Volvo testcenter så problem med tex kokande diesel, sprucka avgaskrökar m.m. Enligt Mitab så har vissa modeller och årsmodeller mer problem än andra. Ingen aning vilka modeller dock.

Rådet jag fick var att hålla mig borta från D3 när jag kollade på båt med den bestyckningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, nu lutar det ännu mer åt en Grandezza. Köper man en (nästan) ny båt så är väl det sista man vill ha problem med så är det motorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...