Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Herr35

Stannar vid driftvarv och belastning

Rekommendera Poster

Har en Yanmar YSM8, som har svårt att komma upp i varv. När jag varvar motorn utan vävel i, varvar den upp fint. När jag lägger i backslaget, och varvar upp till gångvarv gåt motorn ojämnt och lägger av Förvånad.

Jag har rensat tanken från beväxning (tankar dessutom numera alltid på sjömackCool). Jag har bytt förfiltret och den läckande slangen till detta. Har även bytt alla packningar jag kan komma på. Nu håller jag på med att riva matarpumpen för felsökning. Läste i en annan tråd att det skall kännas motstånd när man pumpar, vilket inte finns. Någon därute som känner en gammal YSM8 som har några tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget motstånd i pumpen så prova att vrida runt motorn lite och pumpa igen. Pumpen drivs av kamaxeln, så motorn måste va i ett visst läge för att pumpen ska pumpa som den ska. Får du inget motstånd ändå så är det nog bara att byta pumpen. Säljs inga lösa delar till dom tyvärr. Men skruva isär pumpen först å se så du inte har klägg i den också, antar att du hade det i filtren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har plockat isär matarpumpen och rengjort membran och ventiler, ska montera och testa om den lilla blåprintningen Glad har gjort susen. Innan isärtagningen provade jag om pumpen fungerade, det gjorde den. Återstår bara att kontrollera att den lilla hävarmen som drivs av vevaxeln påverkas på rätt sätt av densamma.

Motståndet fanns i pumpen, det handlade helt enkelt om s.b.s.

Senast ändrad av Herr35 | 15 juli 2010 | 11:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnar in spridaren för provtryckning nästa vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hämtade spridaren och den fungerade utmärkt, fortsätter felsökningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst, motorn går som aldrig förr Skrattande. Efter att ha justerat ventilspelet som var för litet varvar nu motorn och går jämnt, även vid belastning. Troligen hann inte ventilen stänga ordentligt vid högt varv, vilket troligen gav dåligt komp. Nu skall bara spelet justeras till 0.2mm enligt handboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...