Tompamannen 0 Postad 14 Juli , 2010 Köpte mig en Garmin 526 med det nya, uppdaterade Bluechart G2 vision 2010 i våras. Nu visar plottern ca. 20m fel. Positionen (lat & long) stämmer perfekt men läget som visas på skärmen är alltså 20m ifrån den riktiga positionen. När jag lägger till vid en ö så stämmer positionsangivelsen men plottern visar att båten står på ön! Någon som har upplevt något liknande? Felet tycks vara konstant och samma, dvs. båten visas på skärmen alltid 20m för långt åt nord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 14 Juli , 2010 Ja, jag har upplevt liknande, men då har det varierat beroende på vart man befunnit sig (fel i sjökortsunderlaget alltså) Men du har 20 m felvisning åt nord hela tiden...hmm Vad är plottern inställd på? Det kan ju vara det gamla felet med RT90 kontra WGS-84 annars, fast då brukar ju felet bli mkt större....Gå in i menyn och kolla vilket geodetiskt datum plottern är inställd på, kontrakolla med sjökortet vad det ska vara..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 Juli , 2010 Hej Jag kör med PC och Fugavi, jag ligger också ca 20 meter norrrut på sjökortet/kartan än i verkligheten, tex så har jag färdspår på land ett ett smalt sund, det har inte varit så tidigare. Henrik i Luleå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 14 Juli , 2010 Man har läst en del om gamla kartor och sånt. Men visst är det lite märkligt när jag ligger vid bryggan, som legat på samma ställe sedan 1965, och plockar fram laptopen, klickar in på eniros sjökort, anger plotterns visade position och båten ligger klockrent på båtplatsen. Men enligt plottern ligger båten 20m norrut. Jag trodde att en produkt som var anpassad till ett enda ändamål skulle fungera bättre än t.ex. en kompromiss som typ Iphone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmen2 0 Postad 14 Juli , 2010 Hej Jag har samma problem. Har också senaste G2 vision 2010 software 5.50 i gps. I mitt fall så startar jag om tar ut kortet och sätter i det igen. Jag har även extern antenn, men ibland så hoppar den fel. Men det är inte alltid problemet uppstår. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 15 Juli , 2010 Hej! Det här är ett ganska vanligt problem som i själva verket inte beror på GPS:en utan på det orginalsjökort som utgjort underlag för det digitaliserade sjökortet. Med undantag för de nya mycket noggranna sjökort som Hydrographica nu håller på att ta fram, och som bara delvis finns med i GPS:ernas sjökort, så är sjökort inte särskilt noggranna avseende absolutposition. Helt enkelt därför att de inte behövde vara det innan GPSens tid. Ett fel på 20 m motsvarar 0,8 mm i ett 1:25000 sjökort. Så felet kan mycket väl funnits i orignalsjökortet (som kanske sjömättes på 40-talet då stora delar av Stockholms skärgård sjömättes av militära skäl) eller uppstått när man digitaliserat sjökortet. Att problemet märks så tydligt när man har GPS beror på att man kan zooma in betydligt längre än vad noggrannheten i sjökortet egentligen tillåter. Man brukar kunna se det på att öarna får kantiga former. Detta är någon som man måste ha i åtanke när man i 25 knop dånar fram mellan grynnor. GPS:en visar precis var man är, men grynnornas position kan lätt vara 25 meter fel. /Rocketman Senast ändrad av Rocketman | 15 juli 2010 | 08:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 15 Juli , 2010 Intressant. Man tycker det är märkligt att ett sjökort baseras på info från 40 talet, då skeppare ljungman var ute krysspejlade med lärlingen som doppade sitt lod vattnet. Ingen info om denna otillförlitlighet finns om detta på sjökortet ? Jag har själv smällt i en grynna ganska nyligen och hade både kort och plotter som sa att det inte fanns ......... Frågan är om man kan lita på sjökortet som indikerar 3-6m (ljusblått) Edit: Vi har en 521S med samma digitala sjökort fast i Mälaren, samt även papperskort och kompass numera. Senast ändrad av martineves | 15 juli 2010 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 15 Juli , 2010 Kör man omkring i 25 knop visar inte GPS:en var man är, den visar snarare var man var för en liten stund sen. GPS:erna har sällan tillräckligt hög uppdateringsfrekvens för att kunna ge en exakt positionsangivelse vid högre farter. Om plottern uppdaterar positionen en gång per sekund och man håller en fart av 25 knop så kommer farten leda till en felposition på ca 13 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 15 Juli , 2010 Det är trots allt enorma ytor som mätts upp och jag tycker snarare man bör vara tacksam över att hela vår skärgård är uppmätt (trots bristerna). Men vill man vara på säkra sidan och vara garanterad att uppmätningarna är någorlunda moderna så får man hålla sig till farlederna. Ritfelen på sjökorten är upp till 25m, och gamla mätningar kan ha större mätfelen än så, och när det gäller gamla djupmätningar är de långt ifrån så fullständiga som nyare mätningar Så om man färdas på okänt vatten så bör man ha ordentlig marginal, specillt för grynnor och annat man inte kan se. Sen tillkommer även fel som GPS och farten kan ge. En lämplig maginal att hålla i under dessa förhållanden tycker jag är minst 100m, speciellt vid högre farter. http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Sjokortets-tillforlitlighet/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 Juli , 2010 Det verkar vara två saker vi diskuterar här, dels allmänt om att de digitala sjökorten kommer från gamla ofta handgjorda mätningar i skärgården och att positioner kan skilja en hel del från verkligheten. Intressant men inte så nytt kanske, utan det var den andra diskussionen som väckte mitt intresse: Alltså att två olika GPSer som har kartmaterial från samma källa (sjöfartsverket) skiljer tycker jag är intressant. Om det nu är så. Det finns väl ingen anledning till att positionerna skulle skilja mellan BlueChart och något annat digitalt sjökortsmaterial? Så min fråga är om det är positionen (Lat/Long) hos två båtar som ligger bredvid varandra som skiljer? Och/eller det är sjökorten som inte visas rätt i navigatorn, dvs båda tycker dom är på samma position men ritar ut platsen olika i sjökortet? Mer indata om detta vore intressant för kommande inköp! Och en följdfråga till det som Fredrik skrev, att omstart av navigatorn får denna att placera kartorna rätt. Det låter inte heller bra. Hur stort kan felet bli? Går det att upprepa? Är det fler som drabbats av det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 15 Juli , 2010 Jag håller med om att det är två separata frågor, men slutsatsen blir ju ändå densamma. Om GPSen visar 1, 10 eller 20 meter fel är ju mest av akademiskt intresse ifall sjökortet ändå inte håller samma noggrannhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 15 Juli , 2010 Som jag skrev i min frågeställning, GPS-positionen som plottern anger stämmer perfekt. Får i princip exakt samma siffror med min Garmin Etrex, med min laptop med USB-GPS, med mitt redknows GPS-larm i båten och min SE-telefon med inbyggd GPS.*pust* Men det är alltså stället som plottern markerar på sjökortet som ligger 20m fel. Använder man sig av alla dom karttjänsterna som finns på nätet, eniro, hitta, google osv. så anger dom exakt rätt läge. Har även provat Fugawis kort i laptopen och det stämmer. Men min Garmin 526 vill alltså placera båten 20m nord hela tiden. Har precis inhandlat ett SD-kort och läsare för att kunna skicka in senaste uppgraderingen (3.2) från Garmin till plottern och se om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 15 Juli , 2010 Visst, det hjälper kanske inte mig så mycket när jag är ute och seglar i okända vatten, men frågan är intressant eftersom det handlar om kvalité i prylarna och sjökorten. Om navigatorn lägger till ett extra fel på 20-30 meter till sjökortens fel kan det bli riktigt fel. Min erfarenhet från Västkusten och Garmins BlueChart (2006 års utgåva) är att det söder om Lysekil är fantastiskt bra precision i sjökort navigator. Den visar rätt bryggplats i hamnar, jag ligger alltid på eller max några meter från strandkanten i naturhamnar, mm. Men sedan ju längre norrut jag kommer, speciellt i Fjällbacka skärgård så haltar precisionen. Och där är det nog sjökorten som inte är riktigt rätt kalibrerade mot faktiska positioner. I Vänern verkar det också vara lite si och så med precisionen. Ganska ofta passerar jag där prickar på fel sida, ja enligt navigatorn alltså. Slutsats? Vart vill jag komma? Jo, sjökortens grundmaterial kan vi inte påverka, men de olika tillverkarna ska inte behöva leverera prylar som lägger till extra onoggrannhet. Och kan jag undvika detta genom att välja ett annat fabrikat på plottern så gör jag det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 Juli , 2010 Jag har också upplevt fel i plottern vid något tillfälle men bara på Sjöfartsverkets kort. Har man en Garmin kan man köpa programmet Garmin Homeport och sätta i kortet i datorn och lägga en önskad kurs som sedan kan exporteras till Google. Ibland kommer kursen helt fel på Google. Lite trist men sjökortet är iaf vassare än Telias gamla telefonkatalogkartor. Med Hydrographicas kort ligger grunden enl kortet så där känner jag mig trygg. Synd att de anser sig klara med ostkusten. Vi gick för några veckor sedan genom okända vatten med Garmin 525 och det kändes heltryggt när man kom in på Hydrographicas kort. Bild från Eniro med del av rutten markerad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 15 Juli , 2010 Då är det ju förmoligen just så att det digitaliserade sjökortet inte är pefekt eftersom det är gjort efter en pappersförlaga. Prova att lägga ut den exakta positionen från GPS:en i ett papperssjökort. Då märker du att bredden på en 0,7 mm blyertslinje mostvarar mer än 20 m, dvs den noggrannheten finns inte i sjökortet. Det hjälper inte att stoppa papperssjökortet i en kopiator och förstora. Det blir inte noggrannare för det. Men det är precis det vi förväntar oss av GPSen bara för att det GÅR att zooma. MEN, Hydrographica har ju ändrat på detta inom de områden som de karterat. De tar ju flygfoton från låg höjd, och ger en precision helt i klass med GPSen. Gäller bara att veta om det sjökort man har laddat baseras på sådana mätningar, eller på Åke Améens (visserligen förträffliga, men knappast kalibrerade) handlodningar i mitten av förra seklet. Så jag tycker att det var en förträffligt inlägg från Fogel70 ovan. Så resonerar man sjömansmässigt! Kan även hänvisa till en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=339686 där ämnet debatteras parallellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 15 Juli , 2010 Nu har jag varit i kontakt med Garmin Sverige och gjort som dom sa. Lade in den senaste (3.30) programvaran i plottern men tyvärr var det ingen skillnad. Hade åter igen med mig min lilla Garmin Etrex och jämförde positionen och dom visade i princip exakt samma. Men båtens läge visas (efter lite noggrannare mätning) 30m norr om verklig position. När jag lägger in positionen på Eniros flygfoto så häpnar jag nästan över hur exakt det är. Pricken ligger precis på rätt läge på båtplatsen. Så summasumarum, det blir nog inte bättre än vad det är idag, men jag är faktist lite besviken då jag trodde att det skulle gå att precisonsstyra efter plottern. Och med precisionstyra så menar jag att kunna göra strandhugg på öar omgärdade av grynnor med 50-talet meter mellan varandra. Detta går ju uppenbarligen inte att göra genom att förlita sig på plottern. En annan fråga som kom upp i mitt huvud är hur plottern ställer sig till waypoints. Har inte provat att lägga in några sådana ännu. Men om man tänker sig att man kör med max zoom på plottern och lägger in en waypoint mitt i ett smalt sund, säg 10m smalt. Dvs. man tar positionen från eniros flygfoto och lägger in i plottern. Rimligtvis borde man styra rakt på waypointen enligt den plottrade bilden, men lat/long borde vilja nått helt annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 15 Juli , 2010 Jag har aldrig funderat på hur det blir när man för över positioner från externa källor (t.ex eniro) till GPSen, men det blir säkert som du säger. Det är ju helt klart så att man inte kan styra blint på GPSen. Är det tätt mellan grynnorna så är det fortfarande låg fart och utkik i fören som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser