Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
IkaIkaIka

Anslutning till gammal Crescentmotor?

Rekommendera Poster

Har precis fyndat en Crescent 7,5 hk från tidigt 70-tal på loppis för en billig peng. Det enda som tycks saknas är anslutningen från bensinslangen till motorn, vet någon var man kan hitta en sådan? Jag ringde till Marinshoppen i Stockholm och de sade att det är svårt att få tag på en hane och hona. Sitter någon här på ett råd? Testade motorn igår genom att trä slangen över metallnippeln på motorn och fästa med slangklämma, men det är ju ingen långsiktig lösning direkt. Motorn startade fint och funkar bra, förutom att den tycks sakna dragläge och back! Kanske är växelreglaget paj, för den ska kunna backa sade loppisgubben. Tacksam för råd!

Ika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ika! Du har inte bifogat ngn bild men jag hade en  liknande motor (dock 5hk) ifrån samma decenium. Den saknade back och växelreglage, m.a.o: Man fick vända på motorn!

Anslutningen borde inte vara så svår att få tag på, om jag inte missminner så sitter det samma slags anslutning på t e x Mercury 7,5 hk ifrån -85. En hona som man trär över hanen på motorn och sen vrider om, typ kragkoppling. De kan dock skilja i längd så det bästa är om du monterar bort din hane ifrån motorn och tar med dig till ngn marinhandlare som vet vad han pysslar med.

Jag undrar om det kan passa med en sån här kanske? 29 kr på biltema....

post-10015510-1394236434,392_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Ika köp en ny bränsleslang kpl från biltema, kapa högst upp och anslut permanent i motorn o flytta tank ansl. till nya slangen O kör. hälsn facil....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...