Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
persikan

Nybörjare vill lära sig segla - Göteborg

Rekommendera Poster

Hej!

Är en liten tjej på 24 år som flyttat till Göteborg (Hjuvik, Varholmen) och blivit jätteintresserad av att lära mig segla när jag ser alla dessa båtar och båtfolk överallt! Förkunskapen är noll, förutom att jag varit med på segelbåtar några gånger men aldrig fått vara med på riktigt så att säga.

Kollar seglarkurser och skolor men inser att jag är sent ute, och dessutom har jag tidig semester.

Om det finns någon därute som skulle vilja/våga ta ombord en tjej som vill lära sig om segling, massor av termer, navigering, hissa segel osv. i Göteborgstrakten skulle jag vara alldeles överlycklig. Jag är ledig alla udda veckor fredag - söndag. Om intresse finns så maila på: persika@mail.com

Tack på förhand :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har tyvärr själv inte båt i Göteborg men kolla på www.gunnarsseglarskola.se, ligger i Ljungkile. Kanonbra skola där man även lär sig att lägga till utan motor.

//Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har tyvärr motorbåt, annars hade jag kunnat tänka mig ställa upp (bor också i Torslanda).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog många sonm skulle kunna tänka sig ta med en tjej ut och segla.

SXK - Svenska kryssarklubben har en gren i sin verksamhet som de kallar Qvinna ombord http://www.vastkustkretsen.se/Qvinna/Startsidan

Annars får du gärna följa med på höstens 12-timmars segling med start i Kunghamn. Vi är ett gubbgäng på 65 samt jag som lillpojken på 61. Vi brukar va 3-4 man men har plats för ytterligar ett par. Att vi bara segla 12-timmars beror på att orken hos skepparn (jag) inte räcker längre. Taskiga seglare med stor nautisk kompetens och en udda båt.Flört

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hej Tommy, jag haft med mig en 24-årig tjej med ut två helger i rad nu och det fungerar alldeles utmärkt. I början satt hon och tittade på hur det skulle gå till, men nu senast i lördags höll hon till och med i pinnen. Flört Ska ut på lördag igen, då hissar vi nog gennakern igen precis som i lördags. Nu börjar hon få lite kläm på vad det handlar om. Man blir ung på nytt med trevligt sällskap ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bättre att segla med dig. Risken är ju de kan bli kappseglingsbitna. Nu har du tjangs att få två gastar trotts att du har båten på Björlanda kile.Cool

tommy

slöseglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din Persika mail kommer att bombas av flera väderbitna gubbar som är på hugget.Tungan

Ironi mode off

Men självklart ska du utnyttja den möjligheten. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Danne ovan. Anmäl dig till Gunnars Segelskola istället. De är bra. Gick själv en seglarkurs hos Gunnars sommaren 2009. Rekomenderas varmt.  Lycka till!!

//Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Tommy,

Ska ut med två snygga gastar redan imorgon om vädret tillåter. En tur till Vinga är planerad.

En ny gast vid namn Persika mönstrar på nästa helg för lite utbildning, har mailat med henne ett par gånger redan. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa har tur som får möjlighet att segla med dig och förhoppningsvis fåt möjlighet att lära sig en hel del.

Synd att en annan alltid skall va så uppbunden av allehanda åtagande. Eller rättare sagt, att man har så lite ork att man inte ens klara av att göra det mest nödvändiga. Det var väl ett par år sen du erbjöd mig få följa med ut och segla på riktigt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Visst var det så Tommy, men du backade ur då men erbjudandet kvarstår som en stående biljett. Persika (Jessica) har tackat ja till lite seglingsutbildning så vi får läsa på lite ur minnet (om nu det skulle behövas?) Dominique är tiptop seglingsmässigt, men håller just på med ommålning i sittbrunnen då den var målad redan när jag köpte henne.

Lite annat nytt för iår är en ny kompass från Plastimo (Contest 100),

en ny skotskena med flytande skotpunkt (Harken), den gamla var med de klassiska nylonrullarna som blir platta på en sida.

Annars så är hon redo för ännu en runda av Tjörn Runt.

Har du vägarna förbi så hör av dig Tommy så kan vi ju hitta på något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hemkommen efter ett utbildningspass på nästan 8 timmar med ovannämnda lärling, gick över förväntan bra med tanke på helt ny i en segelbåt. Viljan finns där så det här ska gå som en dans efter några fler gånger. Vi har till och med diskuterat deltagande på Tjörn Runt i augusti. Lite mer vikt på sargen är ju inte fel, speciellt inte när de är så söta oxå. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Om det bara är vikt vid sargen du vill ha, så är vi några vackra gubbar runt nittio kg, som kan ställa upp! Glad

Fast det är ju inte lika kul förstås! Flört

Lycka till med seglingen och hoppas gastarna tycker det är spännande, lärorikt och kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

På något vis verkar de dras till mig, kanske beror på mitt kunnande eller min naturliga charm?

Har haft med en annan flicka på 24 år nu 3 gånger redan och hon tycks inte få nog av seglingen åtminstone. Blir till att lära ut det man kan till ungdomarna så det blir en stabil grund för framtiden. Seglingen ligger i tiden med all miljömedveten som finns hos de unga idag.

Det är iallafall kul så länge det varar som bacillen sa. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

På något vis verkar de dras till mig, kanske beror på mitt kunnande eller min naturliga charm?

Eftersom du inte är ett flugpapper, så beror det naturligtvis på charmen. Som alltid ! Flört

Måste ta en allvarligt diskussion med frugan om att köpa en segelbåt, som komplement till snipan. Verkar mer roligt och lärorikt!

Argumentet skulle då bli att snipan är bra till att skutta kring mellan öarna, måndag till torsdag, men segelbåten är bättre under helger och semestrar.

Kanske skall tillägga att frugan inte gillar att segla, för det lutar ju så förfärligt ibland, så jag lär ju också behöva gastar! Oskyldig Knappsegling kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj, efter en hel dag och natt på havet i en motor-Nimbus med grannen följt av ett 8-timmarspass i lördags med Matrix på hans fina segelbåt så måste man nog säga att jag förstått detta med havet åtminstone lite mer! Detta ska nog gå att lära sig! Just nu plöjer jag igenom det mesta som finns att läsa om segling och segelbåtar för nybörjare... Kanske står det en liten Magnifik Midget i hamnen nästa sommar? Man måste ju börja nånstans! Och så förarbevis för båt nu under hösten är redan bokat, kan vara bra att lära sig navigera och väja en aning Oskyldig

Var hur som helst extremt lärorikt (märks att Janne varit med förut, hehe) och jag förstår varför folk blir besatta av detta med båtar ;)

Tack än en gång!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen nöjer sig ju m 12 futtiga timmar... men jag siktar på 72-timmars i Vänern i slutet av augusti... Så har du inte fått nog då så är du välkommen att mönstra på för 72 helvetiska timmar haha. Vi är 2 i dagsläget, men behöver nog helst vara minst en till för att slippa vara vaken så jvl mycket ;) PMa om du är sugen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog gärna seglat 72, 96 eller 120 om bara mina krafter hade varit i stånd till det. Dessvärre är tom 12-timmars lite i överkant. Det blir nog inte ens 12-timmars i höst med min båt. Orkar nog inte få båten segelklar denna sommar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...