Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
BMF1

Köpråd, HT eller liknade runt 6meter

Rekommendera Poster

Är sugen att köpa en trevlig båt att snabbt kunna ta sig ut med för att sola och bada. Vill kunna ha möjligheten att övernatta. 2vuxna och ett litet barn.

Har tittat lite på Flipper 630 HT och såg sedan att den modellen även finns som OC. Verkade vara en ganska trevlig modell då den har kokplatta och även kyl.

Men andra alternativ finns det? Runt den längden ska det vara. Vad för motor bör man satsa på? 4-taktare gissar jag och runt 150hk? Bor i Nynäshamn och kommer köra en hel det i öppnare vatten där det går en del sjö. Så jag vill inte att den ska slå för mycket när man kör utan att den går mjukt och fint. Läste någon tråd här där någon skrev att de rekomenderade yamarin före flipper just för att den hade en bättre v-botten än var flippern hade. Stämmer detta?

Budgenten är runt 200k. Vad får jag för dessa pengar? Vad ska jag titta på? Ideér och såsikter mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du läser nummer 8 av Vi Båtägare som kommer i butik 20 juli. Där är en beg duell mellan Uttern 6200 och Flipper 630. Kanske är skrovet på 630 vassare än på 640 som våran 666 bygger på men våran fick bra kritik för skrovet i TV8;s Båtmagasinet och 630 borde inte vara sämre. Mitt på dan i söndags skulle vi ner till Sågviken och tänkte ta Mysingen ner men efter ett tag ändrade vi oss och gick in söder om Vitsgarn då sjön var lite väl krabb. Hemfärden från Nynäs gick däremot över Mysingen upp till Dalarö i ca 25 knop. Närmare 50 nm blev det på eftermiddagen men jag lämnade även av frugan på Trehörningen så hon kunde gå till jobbet så det var inte bara en badtur.

Tittat på denna 640 som finns i Nynäs? http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_med_200_Yamaha_fint_skick_28369597.htm?ca=11&w=1

Senast ändrad av 666D3 | 13 juli 2010 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tittat runt en hel del. Var in på Pampas marina och tittade på Flipper 630HT, 640HT, 666HT, någon Bella HT, Bella 620DC och Yamarin 64DC. Kul att kunna springa mellan så många olika båtar på samma ställe.

Märkte en del som var tänkvärt på de olika båtarna. Är 190lång och jag kunde inte sitta bra i någon HT och köra sittandes utan att titta rakt in i taket på HT-delen. Mycket irreterande tyckte jag i alla fall. Är inte så sugen att stå jämt när jag ska köra. 640 och 666 var väl ok längd fram för att sova för mig. De andra kunde jag inte ligga riktigt raklång i. Inte heller så kul.

Däremot blev jag possitivt överaskad på de två DC-båtarna. Jag kunde ligga raklång på ena sida i båda två fram. Sedan kändes de båtarna mer.... Tja svårt att sätta fingret på det men mer rätt. Bättre att sitta och köra. Lite öppnare när kapellet är nerfällt vilket passar mig bättre. Så nu tittar jag runt efter en Bella 620DC med en 150hk motor. Gissar att det är det som är bäst. Inte för liten, men samtidigt inte för stor heller.

Någon som vet lämpligt bolag att försäkra en sådan båt i? Kollade TryggHansa och de ville ha nästan 12lax per år för en 620 från -04 med en 140hk motor från samma år. Lite väl svettigt tycker jag. IF ville hag knappt 5. Går det att hitta billigare än så? SpårGPS, startspärr, märkt motor och båt, dubbla kättingar och lås och snappoff ratt kommer jag skaffa i alla fall. För att bli av med båten vill jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla/ring runt på olika bolag; ex vis Atlantica vs Trygg Hansa, gå med i motormännen så får man lite rabatt också på Trygg-hansa. Men det är som elbolag man måste ringa runt och jämföra.

Mvh
Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är medlem i båtklubb och har nån form av nautisk kompetens brukar Svenska Sjö vara svårslagna på premien, om vi åtsas att Bellan är värd 250 papp blir det ca 4000 hos dom. Även Länsförsäkringar har skärpt till sej med premierna på sistone från att ha varit bland de dyraste till att vara väldigt konkurrenskraftiga, speciellt om man har mycket stöldskydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min på blocket i fall att den skulle vara intressant för dig, den bara spinna framåt.

Föra vecka satt jag en ny batteri, tändspole, kondens, spets, tändkabblar, fördelalock, brutare plus mer som finns på lista.

http://www.blocket.se/vi/27370762.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset om Svenska Sjö. Har insett att det bara är att ringa runt till massa försäkringsbolag den dagen det är dags att köpa båt då.

Du som la in länk till annonsen, tack med nej tack. Inte alls vad jag är på jakt efter.

Vilka DC-båtar runt 6.5m och pris på runt 250.000:- är det som har u-soffa bak som går att göra solbädd/extrasäng av? Bella 620 har det och Yamarin 6110 har det har jag sett. Finns det någon mer båt i liknande klass jag missat? Flipper 630 har ju bara rak soffa bak.

Intressant att man började med pristak på 200 och nu när jag tittat runt har jag redan höjt det till 250. Gissar att det som alltid är så att mycket vill ha mer... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta även på Yamarin 6110DC den går väldigt bra i grovsjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika på Yamarin 59HT / 5930HT. Jag är 193 cm och hade egentligen bara ett enda krav när jag köpte båt - att jag ska kunna ligga bekvämt raklång när jag sover. Det gör man i den.Vi tittade även på flipper 630, Finnmaster 6100, Bella 561 och 620 HT och ett antal WA (finnmaster 5700, silver mfl). Ingen låg man så bekvämt i som i Yamarinen. 

Vidare sitter man bra och kör -  hardtopen är hög nog för att även långa personer ska kunna sitta och se ut genom fönstren.

Andra fördelar:

- Kan bädda solbädd i bak

- Nästan som taxilucka - slipper springa på skarndäck

- Kan utrustas med kök/värmare

- Går förbannat fint i vattnet

- Drar lite (ca 0,7 l/115 Hk/26 knop)

- Kapellgarage

- Kan utrustas med 150 Hk.

- Yamarinkvalitet

Nakdelar:

- Saknar kyl, vatten och toalett. Men då ska man nog titta efter en annan båttyp.

- Är relativt ny, varför begpriserna är ganska höga. Båten kom 2004.

Senast ändrad av Jonterally | 05 augusti 2010 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tittat lite på 59HT men del faller mig inte riktigt i smaken. Planlösningen faller mig inte i smaken direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter min gamla tråd. Nu har jag sålt min segelbåt och letar mer aktivt efter rätt båt för mig och familjen. Fick ett tips om att titta lite på WA-båtar med. Har tittar lite på nätet på Oceanmaster 605wa och även Jeanneau Cap Camarat 625 WA .

Kraven finns kvar. Ska gå att övernatta två vuxna ett barn. Runt 6-6.5meter och utombordare. Har pratat med en meck och kommit fram till att utombordare passar mig bäst. Däremot är budgettaket ökat till 250.000:-  Men då vill jag gärna ha med en trailer också. Enkelt att kunna sjösätta och ta upp själv.

Vilka WA finns det i denna storleken där det går att övernatta i den. Får gärna ha så man kan göra en solbädd. Bella 620 och Yamarin 6110 DC har ju båda denna möjligheten bak. Om jag ska tänka om och satsa på en WA istället så vill jag hitta en bra där det även finns vettig lösning på kapell. Inte för att jag kommer vara ute så mycket och köra i regn men jag vill kunna om det blir dåligt väder och man ska åka hem.

Vad skulle ni välja själva? DC eller WA? Vad står sig bäst i värde på några år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...